4/5 werken

Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

4/5 werken

#1 , 24 aug 2020 19:40

Hallo, enkele maanden geleden heb ik aan de HR dienst van mijn bedrijf gevraagd om mijn voltijds contract om te zetten naar een deeltijds 4/5 contract, met een verschuivende vrije dag. Deze week zou ik normaal moeten tekenen. :D
Is het gewoon 'tekenen en de kous is af'? Of moet ik zelf ook nog iets aanvragen bij de vakbond en/of RVA? Mij is hierover niks verteld, enkel dat het oké was om 4/5 te komen werken.
Wat voor invloed heeft dit op mijn pensioen, ik las dat je maar 1/3 van een jaar moet werken en dat dit als een voltijds jaar wordt aangezien; en je dus net als iedereen die voltijds werkt op 67(?) op pensioen zou mogen gaan. Krijg je dan 1/5 minder pensioen voor elk jaar dat je 4/5 hebt gewerkt?

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2020 21:26

Indien u vrijwillig 4/5de gaat werken, m.a.w. uw arbeidsovereenkomst in wederzijds akkoord wijzigt van 5/5de naar 4/5de, zal uw pensioen over deze jaren berekend worden op het loon van 4/5de loopbaanjaren. Waarom de mogelijkheid van tijdskrediet niet laten onderzoeken en de invloed hiervan op pensioen?

1/3de werken of 104 voltijdse dagen op een jaar, telt mee als loopbaanjaarvoorwaarde voor een vervroegd pensioen voor 65/66/67 jaar naargelang wanneer u geboren bent. Uw pensioen zal dan berekend worden op deze 104 dagen, dus zeker geen pensioen voor een voltijdse loopbaan, tenzij u verworven recht aantoont, bv. u wordt werkloos uit een voltijdse betrekking en u aanvaardt een deeltijdse job om aan de werkloosheid te ontsnappen, geeft qua pensioenopbouw gelijkstelling met een voltijdse betrekking zolang het behoud van rechten blijft voortduren. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”