Werkgever weigert door corona geannuleerde hotelboeking te vergoeden.

RobinVeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werkgever weigert door corona geannuleerde hotelboeking te vergoeden.

#1 , 18 aug 2020 16:17

Beste,

Op mijn werk is de norm dat als er een reis in werkverband word gemaakt, de werknemer het hotel en eventuele transportkosten zelf voorschiet, en dat later terug krijgt na het indienen van een declaratieformulier.
Meerdere van mijn collega's hadden een hotel geboekt voor een reis, maar die reis is uiteindelijk ivm corona niet door kunnen gaan. Het hotel heeft ons nu vouchers gegeven die 18 maanden geldig zijn.
De werkgever weigert nu de hotel kosten te vergoeden of de vouchers van ons over te kopen.

Mag dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2020 16:37

Ik vermoed dat het hier om een congres gaat. U zou dit kunnen aanwenden als het congres wel kan doorgaan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 18 aug 2020 16:43

Er valt iets te zeggen voor de positie van uw werkgever, enkel dienstreizen worden vergoed (logisch) en hier is er geen effectieve dienstreis geweest.

Reclame

RobinVeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2020 16:47

Er valt iets te zeggen voor de positie van uw werkgever, enkel dienstreizen worden vergoed (logisch) en hier is er geen effectieve dienstreis geweest.
De werkgever heeft ons wel expliciet de opdracht gegeven om deze reis te boeken. De logica zou dus ook kunnen zijn "enkel vooraf opgedragen en/of toegestane boekingen worden vergoed, onafhankelijk van het feit of ze door gaan".

RobinVeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2020 16:58

Er valt iets te zeggen voor de positie van uw werkgever, enkel dienstreizen worden vergoed (logisch) en hier is er geen effectieve dienstreis geweest.
Uw logica zou ook impliceren dat in het geval de reis door ziekte van de werknemer niet door kan gaan, er geen kosten worden vergoed. Ik hoop dat we het er over eens zijn dat dat absurd is.

Sirkii
Berichten: 5408

#6 , 18 aug 2020 18:10

Niet mee akkoord: werkgever gaf de opdracht om die reis te maken. Werknemer schoot het bedrag voor (wat veelal het geval is doch bij mijn werkgever al vele jaren niet meer - hij betaalt alles via een reisbureau) doch in opdracht van de werkgever. Voor mij is dit door de werkgever te betalen.

Is er een reispolicy die deze afspraken regelt ? Of is t een klein bedrijfje waar alles informeel gebeurt? Hoedanook zou k op mijn strepen staan.

Heb ook ooit meermaals vele kamers gereserveerd waarvan sommige niet gebruikt werden door medereizigers (ziek etc) toen we ook moesten voorschieten (op kredietkaart) toen ik events organiseerde voor velen. Werkgever heeft altijd alles netjes betaald. Er was wel een duidelijke travel policy met wat kon en niet kon.

Had maanden waar ik een jaarsalaris uitgaf aan travel voor groepen ...

Als werkgever in slechte papieren zit wordt het natuurlijk een lastige discussie. Citytrip?

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 18 aug 2020 23:20

Bij mijn werkgever krijgen mensen die op zakenreis moeten, een kredietkaart waarmee ze alle kosten kunnen betalen, en moet er dus niet voorgeschoten worden.
Best eens aan Uw werkgever voorstellen om dit in het vervolg zo te organiseren.

Als U die boekingen in opdracht van Uw werkgever moest maken, lijkt het me ook niet meer dan normaal dat hij die dingen terugbetaalt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 aug 2020 08:36

Dat de werknemer voorschiet is al lang verleden tijd, men heeft een krediet kaart van het bedrijf .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”