budget van mijn bedrijfswagen

STOFFEL147
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

budget van mijn bedrijfswagen

#1 , 17 aug 2020 16:36

Hi ,

ik heb bijna 3jaar geleden een bedrijfswagen gekregen in ruil voor bruttoloon .

Heb ik het recht om te weten hoeveel de leasing van mijn bedrijfswagen exact bedraagt ?

Mvg.

Christoph

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 18 aug 2020 20:35

Beste

In leasing is de kost niet beperkt tot de kostprijs van de leasing maar men rekent met TCO ( Total cost of ownership)
M’en rekent dan niet alleen de wagen huur maar ook verzekerings- en onderhoudskosten’ zomer- en winterbanden, CO2 taks’ fiscaliteit van afschrijving, solidariteitsbijdrage enz. U kan een idee van de grootte orde hebben indien u even bij een aantal leasingsites gaat kijken. Veel bedrijven geven die kost zeer transparant door aan werknemers.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

dako
Berichten: 333

#3 , 19 aug 2020 12:00

ik heb bijna 3jaar geleden een bedrijfswagen gekregen in ruil voor bruttoloon .

Heb ik het recht om te weten hoeveel de leasing van mijn bedrijfswagen exact bedraagt ?
Hoewel hierover soms open over gecommuniceerd word heb je hierop in principe geen recht.
Zoals aangehaald zal de leasingkost niet veel zeggen (afh. van de looptijd/aankoopoptie/voorschot,... kan dit voor een identieke wagen soms het dubbele zijn) en kan er inderdaad best naar TCO gekeken worden. Om volledig te zijn moet je hierbij bovendien ook nog rekening houden met het brandstofverbruik (afh van gereden KM's) maar ook met (steeds wijzigende) fiscale aftrekbaarheid van deze kost,...

Verder weet je ook enkel het verschil in jou brutoloon, maar niet het verschil in totale loonkost voor de werkgever. O.A. op jou brutoloon betaald de werkgever ook sociale zekerheidsbijdragen (hoeveel is afh. van zijn situatie), verzekering arbeidsongevallen, vakantiegeld/13de maand, mogelijks premie pensioensparen via werkgever,... op (de vermindering van) al deze kosten heb jij ook geen zicht en dit zal je vermoedelijk ook niet krijgen.

Zonder volledig zicht op het volledige plaatje kan je de "exacte leasing" dus toch nergens mee vergelijken...

Reclame

Terug naar “Andere”