Ontslag werknemer(s) bij pensionnering zaakvoerder

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Ontslag werknemer(s) bij pensionnering zaakvoerder

#1 , 15 aug 2020 09:41

Ik heb deze vraag al eens onder een andere vorm gesteld, maar ondertussen zijn de situaties al veranderd.
Ik ben namelijk op zoek naar een "degelijke gemotvieerde", "wettelijke" modelbrief om een werknemer te ontslaan omdat ik vanaf half 2021 (62 jaar) mijn wettelijk pensioen neem. De bvba zou blijven bestaan en ik zou enkel nog een paar kleine karweitjes uitvoeren tot mijn 65 jaar gezien men tot 500 euro per maand mag "bijverdienen".

De ene werknemer die ik zou moeten in vooropzeg zetten heeft ongeveer 27 weken vooropzeg te doen. Laat die werknemer nu ook 1/10 ouderschapsverlof hebben waardoor ik volgens het sociaal secretariaat een "dijk" van een motivatie moet opstellen om deze te kunnen ontslaan. Probleem is ook dat - als wij hem in vooropzeg zetten - het nu nog 27 weken is, maar vanaf volgend jaar komt daar outplacement enz... bij.

Zijn jongere collega die zou pas later moeten in vooropzeg gezet worden en daar wringt blijkbaar het schoentje volgens sociaal secretariaat. Dit gaat heel krachtig, wettelijk, enz.... moeten gemotiveerd worden.

Letterlijk : aangezien u 2 werknemers hebt, dient u hiervoor ook OBJECTIEVE redenen aan te halen om de ene voor de andere te ontslaan. Er moet voldoende reden zijn die geen verband houdt met de loopbaanvermindering.

Iemand tips aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2020 09:57

Waarom zou je de BVBA aanhouden? De BVBA als werkgever gaat niet met pensioen. Er is dan ook sprake van stopzetting werkzaamheid, ipso facto "sluiting of stopzetting bedrijf". De nodige regels zullen dan ook moeten gevolgd worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2020 10:58

Zoals hier al geschreven Marcus

Stop je best de bvba en je doet een vereffening via de notaris , en je zegt je twee werknemers gewoon op mat als reden sluiting bedrijf.

Dit is het aller gemakkelijkst en GEEN problemen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2020 11:47

De bvba blijft zowiezo bestaan, maar gaat enkel nog een beperkt aantal werkzaamheden uitvoeren. Mijn vraag is dus hoe ik juridisch in orde ben als ik mijn werknemers wil ontslaan. Ik blijf zowiezo kleine werken uitvoeren tot mijn 65 of 70, maar zonder personeel.

Dat is mijn vraag dus. Misschien was de formulering niet hoe het moest. Ik wil een correcte (juridisch ok) modelbrief terugvinden om deze werknemer te ontslaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 aug 2020 12:29

Als je de BVBA laat zoals ze is , zal je toch een stevige motivatie moet geven.

U pensioen telt hier nooit mee een bvba kan niet op pensioen gaan enkel zijn werknemers en zijn zaakvoerder.

Als er een arbeider bij zit en deze doe moeilijk en na zijn ontslag klacht indient voor willekeurig ontslag, want dit is dan ook zo in u geval , dan gaat je dit een pak centen kosten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2020 12:52

Zoals Marcus en Lowie aangaven : bvba stoppen.
Reden waarom bvba sowieso blijft bestaan ?? Kunnen wel bepaalde redenen voor zijn ( tal van bvba's worden aangehouden na inactiviteit ).
Wordt dus een slapende bvba ?
Bovendien u blijft absoluut karweien uitvoeren : facturatie ? in het zwart .

Blijf gewoon deze bvba houden en uw 2 personeelsleden en wordt zelf beperkte werknemer in de bvba. Zij blijft dus toch bestaan. En zoals Marcus zegt de bvba gaat niet met pensioen. Wat houdt u dan tegen ?

Ook vermeldt u dat u een sociaal secretariaat heeft : zij kunnen u best een zeer gemotiveerde ontslagbrief opstellen; zij zouden hiervoor toch het best geplaatst zijn. Is hun taak trouwens ( indien u klant bent ).

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 15 aug 2020 15:01

Kan dat dan ? Zelf werknemer zijn van de "eigen" bvba ?

Wie oefent er dan het "gezag" uit ? Dubbele sociale zekerheid betalen ook, of hoe zit dat ?

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 aug 2020 15:41

De bvba blijft zowiezo bestaan, maar gaat enkel nog een beperkt aantal werkzaamheden uitvoeren. Mijn vraag is dus hoe ik juridisch in orde ben als ik mijn werknemers wil ontslaan. Ik blijf zowiezo kleine werken uitvoeren tot mijn 65 of 70, maar zonder personeel.

Dat is mijn vraag dus. Misschien was de formulering niet hoe het moest. Ik wil een correcte (juridisch ok) modelbrief terugvinden om deze werknemer te ontslaan.
Wat ik niet goed begrijp ; de bvba blijft sowieso bestaan en gaat een beperkt aantal werkzaamheden uitvoeren. Dus geen activiteit bvba is hier niet op zijn plaats. Hoe gaat u uw beperkte € 500.00 registreren ? Of is het uit fiscaal opzicht voor de bvba?
Ik vind de situatie een beetje ingewikkeld en verwarrend.
Bent uzelf nu als werknemer ingeschreven van de bvba ? Wie zijn de zaakvoerder ?

Makkelijkste en correctste zaak is zoals Lowie en Marcus zeggen : bvba liquideren.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 aug 2020 15:44

#7 Bosprocureur ik volg u hierin. Maar er bestaan toch mogelijkheden, maar door diverse instanties niet zo evident en aan te raden.
Hangt veel af van de constructie van die bvba zoals ik in # 8 aanhaalde.
TS moet duidelijkheid scheppen van bestaande toestand en zijn echte plannen.

Kan desnoods ook de bvba overlaten aan zijn partner of partner in de bvba. Aandelen overmaken.

jhl29
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 aug 2020 17:44

Ik begrijp niet veel van die "negatieve" berichten hoor. Ik wil een werknemer ontslaan omdat ik de activiteiten van mijn bvba terugschroef naar sporadische herstellingen. Ik als (vroeg)gepensionneerde mag reglementair 500 euro bijverdienen bij mijn pensioen tot mijn 65. Daarna zoveel ik wil. Als ik vind dat ik geen werk genoeg meer heb om werknemers over te houden in mijn bvba kan ik die toch niet houden?
En dan ook nog : het is niet omdat ik mij een loon uitkeer van max. 500 euro dat die bvba geen inkomsten mag hebben. Ergens begrijp ik de uitleg niet, want het is geen bepaalde constructie, het is een solide bvba .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 aug 2020 17:54

Dan is er ook geen vuiltje aan de lucht en kan u uw werknemers op een reglementaire wijze ontslaan. Uw sociaal secretariaat kan u hierin bijstaan. Het gaat immers om een gewone ontslagprocedure gezien de werkgever in casu de BVBA niet stopt.
Verschillende deelnemers aan het JF hebben u een uitweg geboden en voorstellen geformuleerd.

Uw vraag werd dan ook ruimschoot beantwoord.

Dit topic kan dan ook afgesloten worden.

Jureca.be, u doet het nodige om dit topic af te sluiten?

Dank u wel en hou het gezond.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 aug 2020 19:30

#12 Terechte vraag.

Terug naar “Andere”