Werken tijdens het weekend.

Adil-1979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werken tijdens het weekend.

#1 , 11 aug 2020 18:06

Beste,

Ik heb een 38u contract bij mijn huidige werkgever (PC200) en werk als consultant op projectbasis. Momenteel werk ik bij een klant dat een zeer onregelmatig werkregime heeft Deze klant hanteert een 40u werkweek. Ik werk 3 weken non-stop op weekdagen en weekenden. Nu bij het uitbetalen van mijn loon worden de weekenddagen niet meegerekend als gewerkte dagen. Enkel de gewerkte dagen op weekdagen komen op mijn loonbrief. Voor de weekenddagen krijg ik telkens voor zaterdag en zondag 8 u als recup uren die ik kan opnemen wanneer ik vrijaf moet/wil nemen. Ik dacht dat zaterdag 150% en zondag 200% worden gecompenseerd. Ik verwacht dan dat deze weekenddagen ook als gewerkte dagen op mijn loonbrief zouden komen of heb ik het mis? Ik had ook 150% en 200% verwacht voor de weekenden. Kan iemand me aub dit toelichten?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2020 19:34

Deze toeslagen zijn niet in alle sectoren zo.
Als Voorbeeld, de mensen uit de voedingshandel worden niks meer betaald voor zaterdag en zondag werk,
PC 200
In elke onderneming van de sector mag gedurende 6 zon- of feestdagen per kalenderjaar personeel tewerkgesteld worden. Elke bediende mag maximum 6 zon- of feestdagen per jaar werken.
Hierover moeten binnen de onderneming afspraken gemaakt worden.
Zijn er geen collectieve afspraken, dan gebeurt dit op vrijwillige basis.
Tewerkstelling op zondag binnen een weekrooster van 38 uur, geeft geen recht op compensatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adil-1979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2020 09:19

Bedankt voor de reactie. Nog even wat aanvulling. Ik werk meer dan 6 weekenden per jaar. Wat je aangeeft is dat ik geen extra compensatie zou krijgen voor deze dagen. Wat er nu bij mij gebeurd is dat ik per gewerkte dag in het weekend 8 u recup krijg en voor de weekdagen komt dit wel als gewerkte dag op mijn loonbrief. Verder krijg ik bijvoorbeeld geen maaltijdcheques voor deze dagen. Bovendien werk ik meer dan 38u per week in het totaal, los van het feit dat er ook weekenden bij zitten.

Ik heb even verder gezocht en ben het volgende tegengekomen bij SDWorx voor PC200:

"Te veel gewerkt en zo overuren opgestapeld? Dan heeft de werknemer het recht dat zijn/haar overuren uitbetaald worden. Die uitbetaling is tegen een bedrag dat ten minste 50% hoger is dan het gewone loon en 100% voor overwerk op zon- en feestdagen."

Als ik het goed begrijp zou ik dan voor elk overuur bovenop mijn 38u 50% extra uitbetaald worden of recup tijd krijgen. Enkel op zon- en feestdagen geldt 100%.

Zijn er nog mensen dat hiermee ervaring hebben?

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2020 09:33

Zoals ik lees gebeuren daar veel onregelmatigheden, ga eens bij een vakbond, en doe je loon brieven mee,, wat je schrijft over die overuren , dit is maar na X maanden dat men deze moet uitbetalen als men ze niet kan opnemen.

Wat staat er in jullie cao van het werk zelf ?

Maaltijd cheques zin PER GEWERKTE dag bv een betaalde feestdag heeft je GEEN maaltijdcheque enkel als je op die feestdag gewerkt heeft.

Dus het beste is neem al je loonbrieven mee naar een vakbond, het maakt niet uit welke vakbond , want er zijn teveel uitzonderingen op deze 50% en 100%, lijn bus bestuurder werd zeer goed betaald maar op zaterdag is dit maar 25% extra, in alle winkels is op zaterdag en zondag meestal niks extra, de horeca zaterdag niks, op zondag 2€ per uur met een maximum van 12 € per zondag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2020 11:09

Kan u vooreerst een nadere toelichting geven bij " werk als consultant op projectbasis".
In het woordje projectbasis zou wel eens een haakje kunnen zitten. Word je betaald per project en is dit doorslaggevend, dan speelt het uurloon en/of wanneer de uren gepresteerd worden m.i. geen rol en tellen de uren en het uurloon enkel maar om de kostprijs van het project te bepalen. Er zullen wel anderen op dit forum zijn die hier meer expertise in hebben en die misschien iets kunnen doen met mijn "draadje".
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2020 12:19

# 5 Juiste draadje van Marcus.

Prangende vraag waarom als consultant op projectbasis in dienstverband werken ??

https://www.acerta.be/nl/blog/starters/ ... consultant

https://www.freelance.vlaanderen/tariev ... ancers.php#!

https://www.aclvb.be/nl/pc-200-loon-en- ... oorwaarden

Verloning hangt af wat in uw contract staat.
Projectbasis = ofwel bepaalt u als zelfstandige consultant uw eigen uurloon en verloning.
In geval u in dienstverband werkt : zie uw contract en vallen uw werkuren onder PC 200.

In uw geval is het uw werkgever die een projectbasis afsluit met een derde en tegen een bepaalde prijs;
u doet uw uren bij de klant en uw werkgever moet u verlonen volgens PC200.
Zijn overeenkomen contract prijs aan de klant zal zeker met deze punten rekening houden in de totaal prijs.
U werkt in dienstverband bij uw werkgever, ook uw arbeidscontract goed nalezen wat jullie overeengekomen waren.


Toelichting
Reactie gebaseerd op info TS
Linken ter verduidelijking, bronvermelding en info van TS
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 13 aug 2020 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Adil-1979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2020 12:27

Even een toelichting betreffende "werk als consultant op projectbasis". Ik heb een contract van onbepaalde duur bij mijn werkgever voor 38u per week. Wanneer ik geen werk/project heb word ik gewoon doorbetaald voor 38u per week. Het kan zijn dat ze die afspraak zo hebben gemaakt met de klant maar in mijn contract staat er niets over.

Wat betreft de maaltijdcheques, dit staat ook zo in mijn contract. Doch krijg ik ze niet voor dagen dat ik tijdens het weekend werk...
De sector waartoe mijn werkgever toehoort is de Finance & consultancy sector.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2020 12:52

Is uw contract voor onbepaalde duur of is het enkel dit projectbasis.
Indien geen 38 uur per week, betaalt hij u door : zonder werken ??

Adil-1979
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 aug 2020 14:58

Ik heb een contract van onbepaalde duur. Indien ik niet aan 38u per week kom dan wordt dit aangevuld met recup uren. Die dagen ben ik dan vrij. Maar indien ik geen project heb dan dien ik intern werk uit te voeren.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2020 18:09

Dan is naar mijn mening de werkgever verplicht de totaliteit van uw contract volgens PC200 toe te passen.
Recup uren goed en wel, maar moet wel min. 38 uren per week betalen. Verhoging voor weekendwerk daar durf ik mij niet in uitspreken ( gezien het speciaal geval van tewerkstelling ). Hiervoor verwijs ik u snel naar ACERTA OF GELIJKWAARDIG SOCIAAL BUREAU, tevens ook voorleggen aan de vakbond.
Deze werkwijze lijkt mij niet alledaags.

Maar deze werkwijze van uw werkgever staat mij zelf niet aan.
Ook wat betreft maaltijdcheques moet hij de 38 uren respecteren.

Persoonlijk zou ik u adviseren op zelfstandige basis uw beroep uit te oefenen. Is voordeliger en bepaalt u uw eigen tarieven ( incluis weekend werk en dergelijke ), plus uw aftrekposten voor de fiscus. En verdient u naar uw inspanningen.
Nu is het uw werkgever die de poen binnenrijft ipv van diegene die er recht op heeft.

Beste Adil-1979 : ik heb getracht u uit ervaring te ondersteunen, maar meer kan ik hierover niet meer bijbrengen. Wel de sociale secretariaten en de vakbond. Succes.

Terug naar “Andere”