Niet-concurrentie beding

MGeorges
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet-concurrentie beding

#1 , 27 jul 2020 13:50

hoi,

Ik heb onlangs zelf ontslag genomen bij mijn bedrijf en in het contract dat ik daar had staat een 'niet concurrentie beding'.
Deze is vastgelegd met vermelding van tijdsduur en locatie.

Er staat:

"binnen 15 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst kan de Werkgever de toepassing van het niet-concurrentiebeding verzaken"

--> is dit 15 dagen na het indienen van het ontslag? of 15 dagen na de opzegperiode?
--> wat moet ik verstaan onder 'verzaken'? Dient de werkgever mij binnen deze 15 dagen te melden dat ik 'niet' bij de concurentie mag werken, of juist omgekeerd dat ik zowiso niet bij de concurrentie mag werken, tenzij ze uitdrukkelijk bevestigen dat het wel ok is?

"Wanneer de Werkgever de toepassing van het beding niet verzaakt, moet de Werkgever aan de Werknemer een forfaitaire vergoeding betalen gelijk aan 50% van het brutoloon van de werknemer, overeenstemmend met de effectieve duur van het beding"

--> Wil dit zeggen dat de werkgeven de vergoeding dient te betalen 'tenzij' de werkgever de werknemer heeft 'vrijgegeven'?

alvast bedankt voor uw input,

M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 29 jul 2020 07:08

Uw arbeidsovereenkomst eindigt op het einde van uw laatste werkdag, dus op het einde van uw opzegperiode.

In de praktijk komt het er op neer dat indien de werkgever binnen de 15 dagen na uw laatste werkdag de 50% brutoloon voor de duur van het beding niet aan u heeft gestort, het beding niet ingeroepen is, dus verzaakt en niet geldig.

Komt er praktisch op neer dat u best de eerste 15 dagen na uw laatste werkdag (en nog wat extra voor reserve, vertraging bankoverschrijving/weekend etc) niet in een concurrentiële positie gaat werken tenzij men u expliciet (op papier) heeft meegedeeld dat het niet-concurrentiebeding niet toegepast zal worden.

Eens die korte periode voorbij is kan u gaan werken waar u wil, daar de werkgever hun kant van de overeenkomst niet is nagekomen (die 50% loon), jij jouw kant van de overeenkomst ook niet moet naleven.

Uiteindelijk is die vergoeding er om jou het loonverlies dat je hoogstwaarschijnlijk gaat hebben door wegens het niet-concurrentiebeding in een andere sector te moeten gaan werken als degene waar je expertise en ervaring ligt, te compenseren.

Indien je dus reeds een werkaanbieding in een zelfde (concurrentiële) sector hebt en onmiddellijk wil starten, dan kan je best op papier vragen dat dit voor je oude werkgever OK is, anders wachten om een contract te tekenen, zoals hierboven beschreven...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2020 10:21

Het juridische is hier al beschreven

Vergeet nooit bomen komen nooit elkaar tegen !

Maar werkgever ook als concurrenten komen elkaar meestal wel eens tegen op vergaderingen of dergelijke, en dan word er soms gepraat over hun personeel verloop .

En denkt daar altijd even goed over na, maar zorg dat je krijgt waar je natuurlijk recht opgeeft, en probeer in vriendschap je werk te verlaten. ik ben zelf meer dan 30 jaar werkgever geweest en weet waarover ik praat . .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

SvenAmelle
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2020 14:02

Wat als de werkgever de 15 dagen laat passeren zonder een brief te sturen waarin wordt afgezien van het concurrentiebeding en zonder het 50% bedrag te storten? Kan je dat bedrag dan alsnog vorderen?

Terug naar “Andere”