beroepskost

cervela
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

beroepskost

#1 , 17 jul 2020 09:06

Goedemorgen,

Ik krijg van mijn werkgever een kledijvergoeding.
Nu is deze vergoeding niet voldoende om de effectieve kost die ik heb aan specifieke beroepskledij te dekken.
Kan ik mijn uitgaven die ik doe om deze kledij aan te schaffend an aftrekken als beroespkost (en moet ik hier dan de vergoeding van mijn werkgever van in mindering brengen?)
Indien mogelijk graag referenties :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 17 jul 2020 09:09

Zit u al met werkelijke beroepskosten of met forfait? In dat laatste geval, moet het al om een groot bedrag gaan om te renderen.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2020 10:38

Normaal is het toch zo dat specifieke beroepskledij ter beschikking gesteld wordt door de werkgever ( uiteraard binnen bepaalde normen en limieten ) en dat de kledijvergoeding er is om deze beroepskledij te wassen/strijken.

Reclame

cervela
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2020 12:24

ik kom boven het forfait uit met andere beroepskosten (o.a. fietsvergoeding).
De werkgever stelt beroepskledij in beperkte mate ter beschikking, daarna moet ze aangekocht worden op eigen kost.

cervela
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2020 12:26

Normaal is het toch zo dat specifieke beroepskledij ter beschikking gesteld wordt door de werkgever ( uiteraard binnen bepaalde normen en limieten ) en dat de kledijvergoeding er is om deze beroepskledij te wassen/strijken.
als dit klopt is de aankoop van nieuwe kledij dus wel degelijk een beroepskost denk ik dan?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 jul 2020 12:40

Je hebt werkkledij van 100 € maar er zijn er ook van 1000 €. Werkgever zal vermoedelijk voor de goedkoopste gaan.
Over welke werkkledij gaat het hier?

cervela
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2020 13:38

je kan het "verbruikskledij" noemen. kleren die redelijk afzien en op jaarlijkse basis aan vervanging toe zijn. Het is ook effectief kledij die niet buiten het werk gedragen mag worden.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 18 jul 2020 19:09

man, schrijf toch over welke kleding het hier gaat en over welk beroep u uitoefent!!

kostum van bankdirecteur is niet aftrekbaar
overall van schrijnwerker wel

etc

Sirkii
Berichten: 5415

#9 , 18 jul 2020 21:00

ik kom boven het forfait uit met andere beroepskosten (o.a. fietsvergoeding).
De werkgever stelt beroepskledij in beperkte mate ter beschikking, daarna moet ze aangekocht worden op eigen kost.
Fietsvergoeding is geen kost doch een vergoeding die je in mindering moet brengen als je je fietskosten al zou proberen bewijzen.

Geef als je wil effe aan over welk type van kleding/materiaal het gaat.

father bis
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jul 2020 22:02

Cervela misschien heel interessant om de forumleden in te lichten met welke kosten u boven de forfait komt.
Zoals hierboven vermeld is fietsvergoeding geen aftrekpost.
Zonder gegevens omtrent uw kosten en werkkledij is er geen zinnige reactie te geven.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 jul 2020 22:38

Met fiets kan je én de fietsvergoeding incasseren, én de woon-werk kilometers inbrengen

Sirkii
Berichten: 5415

#12 , 19 jul 2020 17:45

Met fiets kan je én de fietsvergoeding incasseren, én de woon-werk kilometers inbrengen
Oeps. Juist. De politieker die dat bedacht heeft was wel goed kierewiet die dag. k Vind de fiets vergoeding al genereus (maar gegund) en dan er bovenop t in uw beroepskosten kunnen steken (als je boven de forfait komt) en genereus fiscaal aftrekbaar voor de bedrijven.... Als daar maar geen tweede Turteltaks van komt (zonnepanelen) ...

cervela
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jul 2020 20:36

Ik zie niet in waarom mijn verschillende aftrekposten van zoveel belang zijn, zelfs niet OF ik al dan niet boven het forfait uit kom. Dat zijn zaken die vrij duidelijk zijn. Ook de voorwaarden "wat is aftrekbare kledij" op zich zijn duidelijk: werkkleren met het logo/naam van bedrijf erop is bijvoorbeeld, het uniform van een militair of agent, de toga van een advocaat, de neopreen van een professioneel duiker etc.

Maar goed, I shall indulge: Ik ontvang een slordige €6000 per jaar aan fietsvergoeding, op zich dus al voldoende om boven het forfait uit te komen. (laat ons nu niet beginnen over de zin en onzin van die kilometers aub). verder nog wat kleinere kosten door thuiswerk die idereen wel kent (verwarming, elek., internet, telefoon etc.).

Die kledij zou echter een stevige extra post kunnen zijn dus vroeg ik me af of de aankoop ervan ook afgetrokken kan worden ondanks dat ik dus een jaarlijkse (belastingvrije) vergoeding van +/- 500 krijg.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jul 2020 09:58

Bij mijn weten ligt de fietsvergoeding op 0,20 €/km. 6000 € aan fietsvergoeding zou dus betekenen dat je ruim 30.000 km/jaar woon/werkverkeer doet per fiets. Zou zeggen sportieve gast.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 20 jul 2020 14:21

Ik zie niet in waarom mijn verschillende aftrekposten van zoveel belang zijn, zelfs niet OF ik al dan niet boven het forfait uit kom. Dat zijn zaken die vrij duidelijk zijn. Ook de voorwaarden "wat is aftrekbare kledij" op zich zijn duidelijk: werkkleren met het logo/naam van bedrijf erop is bijvoorbeeld, het uniform van een militair of agent, de toga van een advocaat, de neopreen van een professioneel duiker etc
Alle kosten die je maakt / moet maken om je beroepsinkomen te verdienen, kan je inbrengen.

Beroepskledij die je niet elders kan/mag gebruiken kan uiteraard.
Wel enkel deel dat niet door werkgever vergoedt wordt.

Bij leger en politie is het AFAIK lang zo geweest dat de kledijvergoeding gewoon niet dekte wat men moest kopen
Misschien nog ...

Terug naar “Andere”