Minder loon maand juni, bediende contract

Lorrelise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Minder loon maand juni, bediende contract

#1 , 25 jun 2020 20:35

Beste mensen,

Ik werk sedert vorig jaar Maart met een vast contract als bediende.

In juni vorig jaar kreeg ik amper 120 euro maandloon, omdat ik vakantiegeld kreeg van mijn vorige werkgever nog, als arbeider.

Dit jaar vroeg ik alvast of alles nu wel normaal zou zijn.

Nu blijkt dat ik als voorschot al zeker 370 euro minder gekregen heb, en dat mijn afrekening en vakantiegeld ook minder zullen zijn?

Kan iemand mij uitleggen wat hier gaande is?

Want er is al veel afgetrokken geweest vorig jaar, dus ik snap niet waarom ik nu voor mijn verlof ook minder zal krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 25 jun 2020 20:46

Dat klopt.

U heeft vorig jaar 2 maanden gewerkt die meetellen voor uw vakantiegeld 2020: januari en februari.
Deze worden dit jaar verrekend.

U krijgt trouwens netto niet minder, maar je krijgt dit geld bij vertrek (als bediende) / van de vakantiekas (als arbeider).
Als je brutoloon nu meer is, zal je na de verrekening nog steeds meer overhouden.

Lorrelise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2020 21:20

Sorry, ik versta het nog steeds niet. Waarom nu ook nog eens 370 euro afhouden van mijn gewoon loon? Ik heb gewoon gewerkt.

Vorig jaar hebben ze al bijna 1400 euro afgetrokken en nu nog eens 370 euro. Dat is bijna een volledig maandloon...

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 26 jun 2020 09:59

Vorig jaar is er een verrekening gebeurd voor uw enkel- en dubbel vakantiegeld van het jaar 2019.
Dit is een recht dat je opbouwt in het jaar 2018, waarbij u dit geld in 2019 van de kas gekregen had (van de kas als arbeider).
Dus in juni heeft uw nieuwe WG geld afgehouden, maar ook in juni zou u dat geld van de kas moeten teruggekregen hebben.
Anders zou je dubbel betaald worden.

Dit jaar net hetzelfde:
Vorig jaar heb je nog voor je oude werkgever gewerkt, dus je hebt vakantierechten voor 2020 opgebouwd.
Dit geld is ondertussen al betaald van de kas van je vorige werkgever (of moet nog betaald worden: dit moet je in mei of juni krijgen), maar opnieuw zal je nieuwe werkgever dit geld aftrekken van zijn vakantiegeld.

U verliest dus geen geld, het wordt enkel verrekend daar dit als arbeider van de kas betaald werd, en als bediende door de werkgever.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2020 10:22

Het is zo zoals Blaatpraat schrijft, het is voor deze 2 maanden januari en februari 2019, dit is zo altijd bij een bediende, een arbeider word dit niet gewaar maar is net het zelfde, en hij word 4 weken niet doorbetaald en u wel, dit is de reden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2020 15:13


Als je brutoloon nu meer is, zal je na de verrekening nog steeds meer overhouden.
als je nu meer verdient mag er meer worden afgehouden dan als je nu minder verdient

kb 30/3/1967
art 48 ............Deze aftrek mag evenwel niet meer bedragen dan het vakantiegeld dat door de werkgever, die de bediende (of de leerling-bediende) te werk stelt op het ogenblik van de vakantie, zou verschuldigd geweest zijn voor de arbeid die hij bij andere werkgevers in de loop van het vorig vakantiedienstjaar heeft verricht, zo deze arbeid in zijn dienst ware verricht geweest.

"topicstarter
reken de aftrek eens na met deze formule, loon (vorig jaar) x 12 x 15,84% en voor dit jaar huidig loon x 2 x 15.84%
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Lorrelise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jun 2020 17:59

Ik werkte vorig jaar een volledig jaar voor mijn zelfde werkgever..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jun 2020 19:55

U schreef toch !!
Ik werk sedert vorig jaar Maart met een vast contract als bediende.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lorrelise
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jun 2020 06:56

Ik werkte sinds oktober 2018 als interim bij DIE werkgever, dezelfde als vanaf 2019 maart ik een vast contract bij gehad heb.

De interim zal toch in die 5 à 6 maanden niet mijn hele vakantiegeld gegeven hebben voor dit jaar? En dat ik dan nog minder loon krijg voor een maand dat ik volledig gewerkt heb? Zelf geen verlof, niets.

Als bediende wordt je maand toch doorbetaald ? We zijn nu al 2020,alles zou daar toch al moeten dan voor gedaan zijn tegen eind 2019?

Het spijt mij dat ik hier niks van snap alvast. Maar als arbeider heb ik hier nooit last van gehad, ik heb 5j bij 1 bakker gewerkt, en daarna nog 2.5 bij een andere, en er is nooit loon afgehouden voor een of andere reden?!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 jun 2020 08:53

Ik werkte sinds oktober 2018 als interim bij DIE werkgever, dezelfde als vanaf 2019 maart ik een vast contract bij gehad heb.

De interim zal toch in die 5 à 6 maanden niet mijn hele vakantiegeld gegeven hebben voor dit jaar? En dat ik dan nog minder loon krijg voor een maand dat ik volledig gewerkt heb? Zelf geen verlof, niets.
Er wordt dit jaar vakantiegeld ingehouden verdiend op de 2 maanden (of iets meer, als je tijdens maart vast contract kreeg) in 2019 als arbeider.
Dat is dus minstens 1/6 van je vakantiegeld
Voor waarschijnlijk 4 vakantiedagen (of meer als je pas in de loop van maart switchte)
Die heb je in mei ontvangen van de vakantiekas RJV.


Tegelijk heb je in 2019 ook geen volledig vakantiegeld opgebouwd als bediende, maar slechts zo'n 10 maanden of ongeveer 80%
Dat betekent dat je daarvoor ook weer minder krijgt.

Dus tegelijk minder krijgen, en een deel verdiend als arbeider moeten laten vallen dat je al kreeg in je doorlopende maandloon als bediende .
Dat pikt ...

Als bediende wordt je maand toch doorbetaald ?
Ja
Dat is net waarom die verrekening nodig is:
Je werkgever betaalde vakantiedagen die je niet bij hem verdiende ...

Dus moet men er ergens de dagen verrekenen dat je vakantie neemt die je verdient had als arbeider.
En die verrekent men typisch in 1 maand, doorgaans juni, ipv op moment dat je ze echt opneemt.

We zijn nu al 2020,alles zou daar toch al moeten dan voor gedaan zijn tegen eind 2019?
Neen
Vakantie verdien je dit jaar, en krijg je pas in het volgende jaar ...

Vanaf 2021 zit je "normaal"
2020 volledig gewerkt als bediende, volledig vakantiegeld als bediende (als er niks gebeurd / is) in 2021.

Het spijt mij dat ik hier niks van snap alvast. Maar als arbeider heb ik hier nooit last van gehad, ik heb 5j bij 1 bakker gewerkt, en daarna nog 2.5 bij een andere, en er is nooit loon afgehouden voor een of andere reden?!
Als arbeider merk je dat idd nooit, omdat je geen loon krijgt voor je opgenomen vakantiedagen
Daar heb je vakantiegeld voor in mei ...

Als je van werk verandert, als arbeider, moet er niks geregeld of verrekend worden.



Hier zijn altijd zeer veel vragen over wanneer iemand van arbeider bediende wordt ...

berenod
Berichten: 942

#11 , 27 jun 2020 09:00

Beginnen met twee weetjes:

Weetje 1) Vuistregel is dat wat je in één jaar werkt, je vakantierecht creëert voor het jaar erna. De werkgever waar je in een bepaald jaar voor werkt is dus verantwoordelijk voor je vakantie het jaar erna. Een nieuwe werkgever is nooit verantwoordelijk voor je vakantie in het eerste jaar dat je ervoor werkt!

Weetje 2) Als bediende met een interimcontract wordt je vakantiegeld (voor het jaar erna) bij elke wekelijkse uitbetaling onmiddellijk mee uitbetaald.
Dat wil zeggen dat je als interimmer/bediende geen "vakantiegeld" opbouwt voor het jaar erna, maar dit telkens onmiddellijk krijgt, enkel vakantiedagen bouw je op, maar dan zonder loon wanneer je ze opneemt, daar dit "loon" reeds betaald is geweest bij de wekelijkse uitbetalingen het jaar voordien.
Als je je loonbrieven van dat interim contract bekijkt dan ga je daar telkens een stukje "enkel" en "dubbel" vakantiegeld op terugvinden!
En, wanneer je via een interim kantoor werkt, is het interimkantoor je werkgever, en niet de firma waar je toevallig gaat werken...

Dan, chronologisch voor jou:

2018 gewerkt als arbeid(st)er. Uw werkgever stort elke maand een gedeelte in de vakantiekas (RJV). Dit dekt uw vakantie voor 2019.

2019 Rond mei trekt u uw vakantiegeld van het RJV (dus wat je hebt opgebouwd als arbeid(st)er het jaar voordien) bestaande uit enkel vakantiegeld, dat is het loon tijdens uw niet gewerkte dagen vakantiedagen in 2019, en dubbel vakantiegeld, uw vakantie "bonus".

2019/1 De eerste 2 maanden (= +- 20% van een jaar) hebt u blijkbaar onder interim contract gewerkt. U ontvangt op dat ogenblik reeds wekelijks uw enkel en dubbel vakantiegeld voor uw vakantiedagen in 2020 (zie weetje 2 hierboven).

2019/2 De rest van het jaar (= +- 80% van het jaar) werkt u onder een normaal bediende contract, wat wil zeggen dat voor het jaar erna (2020) uw werkgever verantwoordelijk wordt voor uw enkel en dubbel vakantiegeld, toch voor ongeveer 80% zijnde de 10 maanden dat je werkt onder gewoon contract, de andere ongeveer 20% (2 maanden) heb je reeds ontvangen bij je wekelijkse uitbetaling als interimmer (en dat is uiteindelijk door je werkgever betaald aan het interimkantoor).

2019/3 In de maand juni gaat uw werkgever een verrekening maken. Daar jij niet voor hem gewerkt hebt het jaar voordien (2018) is ook hij niet verantwoordelijk voor jouw vakantiegeld in 2019 (dus enkel vakantiegeld, wat je ontvangt tijdens niet gewerkte dagen, en dubbel vakantiegeld, je "bonus").
Dat vakantiegeld trek je van het RJV in mei, dus het geld heb je alvast.
Daar met een bediende contract je loon doorloopt op je vakantiedagen, én je het reeds hebt ontvangen van het RJV, gaat je werkgever dus dat vakantiegeld aftrekken van wat hij je normaal in juni had moeten betalen (de maand waarin je normaal als bediende je "dubbel" vakantiegeld ontvangt). Meestal ontvang je nog een klein beetje indien je loon hoger ligt dan het loon bij je vorige werknemer.
Moest hij dat niet doen dan ga je dubbel betaald worden op je vakantiedagen, éénmaal door het RJV en éénmaal door je werkgever)!

2020 Je hebt bij je huidige werkgever het equivalent van ongeveer 17 vakantiedagen opgebouwd (de 10 maanden dat je in 2019 onder normaal contract gewerkt hebt). Daarvoor moet hij je dit jaar betalen (weerom in juni). Maar aangezien hij je wel 20 dagen betaalde vakantie moet geven, en hij eigenlijk maar voor 17 dagen moet opdraaien, gaat er dus weer een "herziening" gebeuren, en gaat er in juni een deeltje van je loon ingehouden worden. Om de eenvoudige reden dat je dat geld reeds vorig jaar ontvangen hebt wanneer je als interimmer werkte. Dat zijn die 3 dagen vakantie, waarvoor je het geld de eerste 2 maanden in 2019 bij je wekelijkse uitbetaling interimwerk ontvangen hebt.
Weerom, moest hij dat niet doen dan zou je voor die 3 dagen dubbel betaald zijn, éénmaal door wat je wekelijks bij je loon als interimmer bijkreeg, en éénmaal door je huidige werkgever.

Nota, moest dat interim contract als arbeider geweest zijn, dan blijft het in grote lijnen hetzelfde alleen dat je dan je vakantiegeld niet wekelijks van het interimkantoor krijgt, maar van het RJV! Krijgen doe je het wel altijd! Dit zou dan rond mei/juni 2020 betaald geweest moeten zijn door het RJV (geen grote som daar het enkel voor 2 maanden gewerkte tijd zou zijn).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 jun 2020 12:41

bij interim bediende krijg je u vakantiegeld altijd onmiddellijk, dus u heeft dit in januari en februari bij je loon ontvangen !, maar voor sommigen is dit zeer verwarrend, men zou het systeem zoals bij de arbeiders moeten doen veel gemakkelijker voor de werknemers .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”