Niet uitbetalen vakantiegeld voor schade bedrijfswagen

Tyagrin
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Niet uitbetalen vakantiegeld voor schade bedrijfswagen

#1 , 16 jun 2020 12:50

Beste,

Ik ben kort na het uitbreken van de coronacrisis eerst tijdelijk werkloos gezet, en een paar dagen later ontslagen (naar mijn mening misbruik van de coronamaatregelen gezien de sector, maar dit is naast de kwestie).

Mijn vorige werkgever weigert mijn vakantiegeld uit te betalen, wegens schade aan een bedrijfswagen (dit staat ook zo in de car policy). Ik heb dit pas vernomen na contact met hen op te nemen, ongeveer twee weken na de laatste dag van de arbeidsovereenkomst. Omdat er geen schot in de zaak leek te komen heb ik rechtstreeks contact opgenomen met de leasingmaatschappij. Deze hebben me verteld dat de wagen binnengebracht is, en de kosten reeds naar mijn vorige werkgever gestuurd zijn. Mijn vorige werkgever heeft me nog steeds niet geïnformeerd over deze kosten.

Ik heb een sterk vermoeden dat ze alle truuken uit de doos willen halen om mijn vakantiegeld niet uit te betalen en ik wil me graag wapenen tegen deze mogelijkheid. Zodus vraag ik me af welke stappen ik kan ondernemen om me te beschermen en correct te informeren. Ik heb meerdere keren geprobeerd contact op te nemen met een vakbond (ben momenteel niet aangesloten bij een vakbond), maar dit bleek tot nu toe onmogelijk.

Alvast bedankt,
Tyagrin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 jun 2020 12:58

Vakantiegeld (bij vertrek of dubbel vkg) valt niet onder de bescherming van het normale loon.

Heeft u uw ex-werkgever al aangetekend in gebreke gesteld?
"sowieso" schrijf je zo.

Tyagrin
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2020 13:09

Bedankt voor je antwoord.
Dit heb ik nog niet gedaan. Als ik hier op zoek vind ik vooral voorbeelden over aannemers in gebreke stellen, en ik heb geen idee wat ik als bewijzen kan versturen voor het niet uitbetalen van mijn vakantiegeld.

Ik heb wel een mail waarin mijn vorige werkgever zegt dat de uitdienstafrekening gestort wordt na ontvangst van de afrekening van de expertise. Kan ik deze afrekening opvragen bij mijn vorige werkgever?

Reclame


de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2020 22:17

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2020 10:55

Eerste link : kunt u ook met google openen en lezen : intikken MAG U INHOUDINGEN DOEN OP HET VERTREKVAKANTIEGELD?-Tips ...
Is duidelijk te lezen. Ik kan het toch zonder lid te zijn.

Andere linken : is voor TS ook een kleintje om deze te lezen en eruit te halen wat past.

Ik doe opzoekwerk ( kost energie en tijd ) kan alles niet overtypen en voorkauwen. Ik geef nuttige info en TS moet zien wat hij er mee aanvangt.
Ik klets niet uit de nek, maar geef de bronnen en inhoud waar ik het zelf haal.
De linken zijn klaar en duidelijk. Anders geef ik ze niet.

Met deze linken moet TS in staat zijn te doen wat hij moet doen en is een antwoord op zijn topic.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 17 jun 2020 21:47

Bepaalde zaken (daarom niet alles) voorkauwen en relevante informatie verstrekken lijken mij nochtans essentiële functies van dit forum.
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jun 2020 23:10

Met deze linken moet TS in staat zijn te doen wat hij moet doen en is een antwoord op zijn topic.
het is natuurlijk goed bedoeld

maar geef eens een voorbeeld, waarmee topicstarter in staat is om te doen wat hij moet doen

u hoeft niks over te typen enkel tekst die van toepassing is, selecteren en hieronder plakken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2020 11:46

#8 De reden : bedoeling is uiteraard goed bedoeld.

Eerste opmerking aan TS zou ik willen maken : oorzaak van de schade aan de wagen : geen verzekering ?
Is hij akkoord met deze schaderegeling en is deze al officieel op papier gezet. Expertise en verslag : akkoord met TS ? Indien geen akkoord rond deze feiten kan de werkgever de kosten niet inhouden van het vertrekvakantiegeld. ( zie hoger vermeld artikel Indicator ). Uitspraak rechtbank : geen akkoord of bewijzen van schuld = geen inhouding.
TS geeft ook geen info omtrent deze schadezaak.

En zoals Didymus al schreef : aangetekend schrijven aan werkgever en duidelijke verklaringen vragen.
TS kan zeker terecht bij een vakbond voor deze zaak : = 1 jaar lidgeld te betalen en lid worden. Dan zullen zij de zaak aan hun juridische dienst overmaken.

De niet inhouding van bedragen op het vertrekvakantiegeld hangt af van het al of niet akkoord tussen werkgever en werknemer omtrent de schade. En deze is er ( uit de topic uit te maken ) niet, dus geen verrekening.

Daarom verwijs ik ook naar de vermelde linken : daaruit kan TS uitmaken in welke situatie hij verkeerd. Wij kunnen niet objectief uitmaken wat er effectief aan de hand is tussen werkgever en werknemer. Maar mij lijkt het een verzuurde situatie.

Dus 2 zaken voor TS : - aangetekend schrijven aan de werkgever
- aansluiting vakbond is mogelijk, maar moet wel willen.

Vaststelling of de schade vrijwillig was, of hij er schuldig aan was ( vernieling ? of niet toepassen principe goede huisvader ).

Alles hangt dus af van het akkoord tussen beide partijen. Maar zonder enig akkoord of schriftelijke erkenning door TS van zijn persoonlijke fouten of bewijzen : geen inhouding.

De reden : het is daarom dat ik normaal de linken vermeld waar ik info haal. Zelf kan ik met beperkte informatie van een TS geen dwingende oplossing voor stellen; wel mogelijkheden. Ik doe dit ook met de beste bedoeling en de TS kan best beoordelen in welke situatie hij zich bevindt.
En het handelt hier niet om geleende gelden, voorschotten of iets dergelijks.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jun 2020 20:35

Bepaalde zaken (daarom niet alles) voorkauwen en relevante informatie verstrekken lijken mij nochtans essentiële functies van dit forum.
Didymus, inderdaad dat zou het moeten zijn.
Maar TS geeft ook niet alle details en info ( bovendien zie ik enkele onduidelijkheden in de topic ).
Indien ik naar mijn mening duidelijkheid heb en de juiste info : zal ik ook steeds de relevante info verstrekken.
Indien ik twijfel aan de volledigheid, wil ik niet mijn vingers verbranden met verkeerde voorstellingen. Daarom geef ik in deze gevallen
de nodige links : waaruit TS zelf zijn situatie kan beoordelen. En deze links ( steeds zelf doorgenomen ) geven dan de TS de mogelijkheid zijn kansen/oplossingen in te schatten.
In deze topic is het helemaal niet duidelijk wat de situatie werknemer en werkgever is.[/b
En volgens mij behoren de links tot de relevante informatie ( een TS moet ook eens de moeite doen iets te lezen ). Het is altijd makkelijk om het forum te
gebruiken met gedeeltelijke info. Hoe dikwijls moeten forumleden ( veel verstandiger en prominenter dan ikzelf ) vragen geef eens wat meer duidelijkheid en informatie, want zou kletsen wij allemaal naast elkaar en zo kunnen geen correcte oplossingen aangeboden worden.
Kijk maar eens naar de veelvuldige extra vragen van forumleden met een langere staat van dienst.

Didymus dit is geen kritiek.]

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jun 2020 20:43

#10

https://www.fidea.be/nl/preventieblog/b ... ar-policy/

hpps://www.leaseplan.be/sites/default/files/up ... n_nl_0.pdf

Wij weten ook niet wat in zijn car policy staat, en dat is van belang ( zie de 2 linken voor mogelijke details in de car policy ).

Kijk ook even naar de tweede regel van de topic. Is dat misschien de reden van niet uitbetaling ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jun 2020 11:11

#4

Nadere info omtrent link 1

Bron : TIPS & ADVIES ONDERNEMINGSDATABANK 17.05.2016

Arbeidshof Brussel, 20.10.2015 : De uitspraak is contra de werkgever.

Het is een misverstand om te denken dat hetgeen niet ingehouden kan worden op het laatste loon, wel altijd ingehouden kan worden op het vertrekvakantiegeld. Ook daarop kunt u namelijk pas inhouden mits de schuld van de werknemer vaststaat. Dat is bv. het geval wanneer u zich op een overeenkomst kunt beroepen waarmee u de werknemer een som geld geleend heeft. Gaat het om een situatie waarin de werknemer aansprakelijk lijkt voor de schade die u geleden heeft, dan moet u hem eerst op papier laten erkennen dat hij er zich aansprakelijk voor acht. Dan pas heeft u een "TITEL" om in te houden op het vertrekvakantiegeld.


Deze uiteenzetting is een duidelijk antwoord op de topic. Volgens zijn relaas is er helemaal geen overeenkomst.

Hopelijk heb ik nu enige klaarheid gebracht.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jun 2020 12:52



Mijn vorige werkgever weigert mijn vakantiegeld uit te betalen,
dien hiervoor (online) klacht in bij de inspectie van de sociale wetten, https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... en/externe

veel zal afhangen of dit een salariswagen is enkel voor privégebruik of ook werd gebruikt ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst en wat jullie zijn overeengekomen in de car police
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”