Opzeg termijn presteren

Kimke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzeg termijn presteren

#1 , 18 mei 2020 22:05

Hallo,
Een vraagje heb onlangs mijn ontslag gekregen omdat het bedrijf stopt. Nu moet ik een opzegtermijn presteren vtot half oktober, dus heb al een beetje gewerkt. Nu zijn alle machines afgesloten en de klatehun banden weg, dus heb in principe geen wek meer wat ik normaal doe. Nu komt de baas af met allerlei klusjes, zoals rekken afbreken en andere werkjes. Ben ik verplicht om deze karweitje uit de voeren die niet in mijn normale functie zijn. Heb al met een preventieadviseur gebeld en die zeggen, vakbond, maar daar precies niet echt veel hulp.
Gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2020 23:41

Ben ik verplicht om deze karweitje uit de voeren die niet in mijn normale functie zijn.
strikt wettelijk gezien niet, maar dit is geen absolute zekerheid.
dit weigeren zelfs indien gegrond, kan leiden tot een ontslag afhankelijk van je wil. waardoor je uw recht op een werkloosheidsuitkering kan verliezen op basis van art 44 kb 25/11/1991

wet 3/7/1978
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen,.........

kb 25/11/1991
Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Kimke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2020 12:01

Hallo,
Alvast bedankt voor je antwoord.
Kan ik daar niks tegen doen?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mei 2020 13:50

Nagenoeg elke arbeidsovereenkomst voorziet een clausule dat men ook andere taken kan krijgen.

Bij een bedrijf dat stopt zijn opruimwerkzaamheden toch normaal :?:
Uw werkgever betaalt u ook om te werken ...

Terug naar “Andere”