Terug - vorderen VI

Chareltje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Terug - vorderen VI

#1 , 14 mei 2020 00:12

Onlangs kreeg ik van mijn mutualiteit een brief, met de mededeling dat er een terugvordering zit aan te komen.
Ben al geruime tijd op invaliditeit en mijn partner ook, we hebben elkaar in het ziekenhuis leren kennen.

Ik ben sinds een 5tal jaar opnieuw halftijds aan het werk, medisch halftijds.
Ik ontvang dus ook al enkele jaren een uitkering .
Mijn partner is in een gelijkaardige situatie, op invaliditeit enkel heeft ze geen vaste werkgever en is ze de laatste 2 jaar wel vaker van job gewisseld.
Elke keer opnieuw aanvragen ingediend en alle benodigde documenten voor de mutualiteit, nooit problemen gehad.
Beide zelfde mutualiteit.

Tot er in april van 2018 een medewerker vd mutualiteit, tijdens een andere vraag met betrekking tot mijn uitkering, me zei dat ik contact moest opnemen met het secretariaat. Ik zou blijkbaar in aanmerking komen voor een hogere uitkering, ik geloofde het niet goed, maar hij zei me contact op te nemen.

Een afspraak gemaakt op kantoor en daar werden er de nodige documenten gevraagd, deze heb ik dan ook bezorgd.
Er werd dan ook een nieuwe berekening gemaakt, en effectief ik kreeg zelfs nog een teruggave van de voorgaande mislopen uitkering, ook kreeg ik een hoger dagbedrag.
Ik vond het zelf nog al aan de hoge kant, dus heb ik toch een keer of 3 navraag gedaan of alles wel juist was. (heb dit natuurlijk niet op papier)
Elke keer opnieuw de bevestiging,nee, geen fout ,alles is juist.

Mijn partner heeft 3 maal een andere werkgever gehad in de afgelopen periode, steeds navraag gedaan of ik nog documenten moest doorgeven.
Nee hoor alles was in orde.Wel de gebruikelijke aanvraagdocumenten en andere om te mogen starten.

Ik werd aanzien als met iemand ten laste (denk ik,niet mijn materie), moest in december 2019 nog een formulier in de 200? (weet niet juist de naam in de 200, heb ik nog wel een bewijs van ergens in de schuif, kopie, mail) laten invullen met een loonfiche of ze nog onder het bedrag zat voor mijn uitkering. Heb dit ook op kantoor laten doen daar ik niet zeker wist hoe het moest en niet graag iets fout zou invullen, heb een kopie gevraagd om het document volgend jaar zelf te kunnen invullen.
Nogmaals de bevestiging gevraagd en ja hoor, alles was nog in orde voor ons beide.

Nu 2 weken geleden krijg ik een brief en moet ik alle loonattestten indienen van mijn partner tot en met januari 2019.
Na een week alles ingediend en ik dacht komt wel in orde.
Nee hoor, nu krijg ik plots de melding dat er een terugvordering zit aan te komen
De terugvordering en de wijze van terugbetaling zal ik in een aparte brief krijgen.
Indien het bedrag te groot bestaat de mogelijkheid om te werken met een afbetalingsplan.

Ik weet het echt niet meer hoe het nu verder zal gaan, ik vrees natuurlijk the worst case scenario, aan de grond.
Kan dit zomaar na anderhalf jaar gaan we even, ik weet nog niet hoeveel terugvorderen, heb altijd alles netjes ingevuld en ingediend, navraag gedaan?

Wie weet raad , wat , hoe kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chareltje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2020 01:30

Tot er in april van 2019, dus 1 jaar terug, een medewerker vd mutualiteit, tijdens een andere vraag met betrekking tot mijn uitkering-.....
Dus ook 1 jaar, niet anderhalf jaar.... :roll:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2020 20:30

Charelke, als het inkomen van de partner lager ligt dan
per 01.03.2020: 856,03 euro per maand
per 01.09.2018: 839,25 euro per maand
per 01.01.2018: 822,79 euro per maand
nog te verhogen met 1/12 van het verlofgeld en de eindejaarspremie,
heb je recht op uitkeringen met gezinslast.
Indien deze bedragen echter overschreden worden, verlies je de hoedanigheid van gezinslast en gaat het ziekenfonds over tot terugvordering.
Vandaar dat het ziekenfonds de maandelijkse loonfiches opvraagt om na te gaan tijdens welke maanden het toegelaten bedrag werd overschreden en er vooralsnog tot terugvordering moet worden overgegaan.

De verjaringstermijn is bepaald op 2 jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Chareltje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2020 21:35

Dan moet ik via iets anders dan gezinslast die verhoging gekregen hebben. Dat lag al hoger toen ik de melding kreeg, dat ik recht had op een hogere uitkering. Dus ook op het secretariaat met de medewerker, later was het ook het geval met de rechtzetting. Als ik me goed herinner was er iets van onder de 1500€ brutto. Was ook met dat formulier (200 en nog iets bis) in december, mocht niet meer verdienen dan 1500€. Ik begrijp er niets van, heb zoveel keer navraag gedaan of het wel kon, of het klopte, elke keer jawel u moet u geen zorgen maken, wel rekening houden met de belastingen. Dit was wel elke keer mondeling op kantoor of via de telefoon, mss 1 mail heb ik wel, waar in staat dat alles in orde is van documenten. Begrijp het echt niet. Wat kan een mens nog meer doen.

Chareltje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2020 21:39

Die gesprekken via de telefoon zullen wel niet bewaard zijn zeker?

Toch wil ik u ook bedanken voor het eerder gegeven antwoord.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mei 2020 22:40

Chareltje, een aanvulling op mijn antwoord:
te verhogen met 1/12de vakantiegeld en 1/12de eindejaarspremie

​Bruto beroeps- of gemengd inkomen Bruto vervangingsinkomen ​ Uit​kering​ (% op inkomen vorige maand)
​minder dan € 1.009,84 minder dan € 1.009,84 ​65 %
€ 1.009,84 - € 1.625,72 ​€ 1.009,84 - € 1.111,40 ​ 55 %
meer dan € 1.625,72 meer dan € 1.111,40 ​40 %

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Chareltje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2020 22:57

Oei ,die laatste lijkt me ingewikkeld, kan het niet goed plaatsen , becijferen naar mijn situatie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mei 2020 08:16

​Bruto beroeps- of gemengd inkomen: meer dan 1.625,72 euro of
Bruto vervangingsinkomen ​ Uit​kering meer dan 1.111,40 euro
40% op het inkomen dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening van het vervangingsinkomen

Zo moet je ook de rest zien. Ik had het mooi onder mekaar geplaatst. Blijkbaar geen html.

Is het zo een beetje duidelijker?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Chareltje
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2020 12:57

Inderdaad zo zie ik het. Begrijp wel niet hoe ik in deze situatie kan komen dan.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 15 mei 2020 20:21

Het hangt er vanaf wie er in de fout is gegaan.
Mogelijk het ziekenfonds, als ze over voldoende gegevens beschikte , maar achteraf pas vastgesteld hebben dat ze in de fout ZOUDEN gegaan zijn.
Je zou zelf in de fout zijn , als je bepaalde inkomsten zou verzwegen hebben.
Je kan hen altijd vragen of ze het arrest van het Grondwettelijk Hof kennen ?
https://www.knack.be/nieuws/belgie/ziek ... 71737.html

is geldig voor alle sociale uitkeringen : ziekenfondsen , werkloosheid, gezinsbijslag enz.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2020 18:21

Chareltje, zoals ik schreef moet je een onderscheid maken tussen inkomen uit arbeid en inkomen uit uitkering. Neem contact op met je ziekenfonds en laat het je goed uitleggen. Als je moet terugbetalen, tracht dan een afbetalingsplan af te spreken. Je moet eerst zeker zijn van je gelijk eer je met arresten van het GH gaat zwaaien. Ik vrees echter dat er een gegronde reden is van terugvordering. Hou altijd goed voor ogen dat je iedere wijziging in je situatie die invloed kan hebben op de hoogte van je uitkering onmiddellijk moet doorgeven aan de uitbetalende instantie. De arresten van het G.H. zijn me bekend. Jammer genoeg worden ze maar al te vaak fout uitgelegd. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”