Werkgever en werkpost negeren klachten bij onwettige toestanden

Big-J
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Werkgever en werkpost negeren klachten bij onwettige toestanden

#1 , 12 mei 2020 02:34

Ik werk bij een bewakingsfirma, met vast voltijds contract. Dit valt onder Paritair Comité 317, moest dit ertoe doen.
Ik werk hier al bijna 2 jaar bij en er is elke maand wel iets bij mijn werkgever, zowel bij mij als mijn collegas. Nu met de Corona crisis is dit nog erger geworden, ik ga geen hele verhalen uitleggen maar ik zet hieronder wat recentere dingen op een rij.

Sinds de Corona crisis is de klant (mijn post) regelmatig eisen aan het stellen die wettelijk volgens de "bewakingswetten" niet mogen, of kunnen geweigerd worden onder bepaalde voorwaarden.
Mijn werkgever stelt zich soepel op en knikt maar ja omdat ze bang zijn de post te verliezen, terwijl wij de agenten maar mee moeten ja knikken of anders commentaar krijgen of zelfs op het matje geroepen worden.

Hieronder enkele dingen:

Een eerste geval is dat wij manueel mensen moeten uitpikken voor persoonscontrole, omdat (lang verhaal kort) het automatische systeem niet werkt wegens aangepaste maatregelen ivm Corona. Dit mag niet, maar men eist dit.

Een tweede geval is dat men elke week vraagt om andere werkuren te presteren omdat men maar 1 agent aanwezig wilt hebben (normaal zitten we altijd met 2), Hierdoor krijgen wij pas einde van de week een weekplanning voor de week die volgt. Normaal krijgen wij de maand ervoor tussen de 23ste en 25ste een maandplanning, wat wettelijk verplicht is. Ik en de meeste onder onze collegas zijn dit nogal beu, omdat sociaal leven en gezinssituatie hieronder enorm lijden. Mijn planning bvb. is de laatste 2 dagen al 3 keer veranderd.