Werkgever en werkpost negeren klachten bij onwettige toestanden

Big-J
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Werkgever en werkpost negeren klachten bij onwettige toestanden

#1 , 12 mei 2020 02:34

Ik werk bij een bewakingsfirma, met vast voltijds contract. Dit valt onder Paritair Comité 317, moest dit ertoe doen.
Ik werk hier al bijna 2 jaar bij en er is elke maand wel iets bij mijn werkgever, zowel bij mij als mijn collegas. Nu met de Corona crisis is dit nog erger geworden, ik ga geen hele verhalen uitleggen maar ik zet hieronder wat recentere dingen op een rij.

Sinds de Corona crisis is de klant (mijn post) regelmatig eisen aan het stellen die wettelijk volgens de "bewakingswetten" niet mogen, of kunnen geweigerd worden onder bepaalde voorwaarden.
Mijn werkgever stelt zich soepel op en knikt maar ja omdat ze bang zijn de post te verliezen, terwijl wij de agenten maar mee moeten ja knikken of anders commentaar krijgen of zelfs op het matje geroepen worden.

Hieronder enkele dingen:

Een eerste geval is dat wij manueel mensen moeten uitpikken voor persoonscontrole, omdat (lang verhaal kort) het automatische systeem niet werkt wegens aangepaste maatregelen ivm Corona. Dit mag niet, maar men eist dit.

Een tweede geval is dat men elke week vraagt om andere werkuren te presteren omdat men maar 1 agent aanwezig wilt hebben (normaal zitten we altijd met 2), Hierdoor krijgen wij pas einde van de week een weekplanning voor de week die volgt. Normaal krijgen wij de maand ervoor tussen de 23ste en 25ste een maandplanning, wat wettelijk verplicht is. Ik en de meeste onder onze collegas zijn dit nogal beu, omdat sociaal leven en gezinssituatie hieronder enorm lijden. Mijn planning bvb. is de laatste 2 dagen al 3 keer veranderd.

Een derde geval, wat resultaat is van het tweede geval, is dat ik nu een week nachtpost gekregen heb, en de werkpost beslist ineens om een extra nacht door te werken op vrijdagnacht. Hierdoor kom ik 6,5 uur boven mijn wettelijke maximum van te presteren weekuren. Dit is trouwens niet de eerste keer.
Ik vertel mijn postoverste dit en leg uit dat dit allemaal niet zomaar meer kan, dat ik plannen had op vrijdag en dat ik weiger overuren te presteren. Het antwoord is kort gezegd "pech, aannemen".

Er zijn nog dingen geweest, ook buiten de Corona crisis, die eveneens niet wettelijk waren, zowel bij mij als bij sommige van mijn collegas. Dingen zoals enkele uren op voorhand gebeld worden om de dag zelf nog een shift te draaien, verplicht overuren draaien, wakker gebeld worden om 6u smorgens, meermaals gebeld worden voor een extra shift te draaien welke je geweigerd hebt, loon uitbetalen zonder premies, enz....
Commentaar hierop geven word nooit gehoord of afgewimpeld met "je moet maar collegiaal zijn" of dergelijke...

En ja, ik begrijp helemaal dat het moeilijke tijden zijn, en dat de bewaking nu eenmaal "zo een job is". Ik werk er al 10 jaar in en heb nog zo'n situaties meegemaakt bij andere bewakingsfirmas. Maar toen ik daar weigerde (met geldige reden), was dit "OK, geen probleem" of indien het echt niet anders kon werden er altijd tegemoetkomingen gedaan. Bij deze firma waar ik nu werk is het "je moet ja zeggen en verder zwijgen". Nee zeggen is heiligschennis.

Ik en een aantal collegas zijn dit nu wel zat, wij zitten er allemaal mentaal onderdoor, dit stopt gewoonweg niet, elke maand is er wel iets anders en het zijn altijd dezelfde die de dupe zijn.

Wij willen klacht indienen tegen zowel werkgever als de klant (werkpost). Waar of bij wie kunnen wij dit doen?
Ik vrees dat dit voor de arbeidsinspectie mogelijk geen dringende of belangrijke zaak is en dat zij hier niet op gaan ingaan...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 15 mei 2020 09:34

Waarom zou de arbeidsinspectie hier niet op ingaan? Zij zijn verplicht om overtredingen die hen worden gemeld te onderzoeken. Bovendien wordt de anonimiteit van de klager(s) gegarandeerd.

Dit is dé te bewandelen weg...
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Andere”