Fraude werkuren

Maaike78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Fraude werkuren

#1 , 06 mei 2020 07:14

Een leidinggevende binnen het bedrijf waar ik tewerkgesteld ben fraudeert met zijn werkuren. Meer specifiek, neemt regelmatig geen pauze terwijl dit ook voor hem verplicht is. Valt dit onder de categorie fraude ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2020 07:25

Neen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 mei 2020 10:03

Als ik destijds volgens de officiële werkuren zou gewerkt hebben, kon ik minstens 10 jaar vroeger stoppen met werken ingevolge opgespaarde overuren. :D

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2020 11:03

Mijn "koffiepauzes" kan je op één hand tellen. Fraude betekent ietwat onrechtmatig bekomen. In dit geval wordt de werkgever niet benadeeld. Strikt genomen "benadeelt" de "fraudeur" zich zelf. Ik vraag me dan ook af vanuit welk oogpunt TS deze vraag stelt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Maaike78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2020 11:23

Omdat pauze bij ons op het bedrijf verplicht is. Staat zelfs in het contract. Lijkt mij toch contractbreuk.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2020 11:30

Een leidinggevende binnen het bedrijf waar ik tewerkgesteld ben fraudeert met zijn werkuren. Meer specifiek, neemt regelmatig geen pauze terwijl dit ook voor hem verplicht is. Valt dit onder de categorie fraude ?
een leidinggevende die valt onder het toepassingsgebied van art 2 wet 10/2/1965 mag gratis overwerken

het zal wel een inbreuk zijn op 3/16/1971 Art. 38quater. § 1 De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Maaike78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2020 11:39

Gratis? Hij noteert rustig de overuren hoor en die worden uitbetaald. En hij is toch ook werknemer? Staat ook in zijn contract dat hij pauze moet nemen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mei 2020 11:42

#7 Hier is dan de personeelsdienst en de directie in de fout. Zijn opgeschreven overuren worden uitbetaald = zijn schuld of fraude. Taak van zijn leidinggevenden.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 06 mei 2020 11:45

Omdat pauze bij ons op het bedrijf verplicht is. Staat zelfs in het contract. Lijkt mij toch contractbreuk.
Maaike78 uw "moment de gloire" is gekomen!

Ontslaan die onwillige werknemer, op staande voet :evil: :evil:

Wat denkt die wel ?

Of.... bent u daar niet echt voor bevoegd?



Alle gekheid op een stokje, wie benadeelt die persoon, en hoe? Bedreigt hij de veiligheid in het bedrijf ? Bedreigt hij uw werkgelegenheid ?

Maaike78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 mei 2020 11:55

Zijn leidinggevenden doen hetzelfde.
Nee, de veiligheid of mijn werkgelegenheid wordt hier niet door bedreigd. Maar andere collega’s worden door hem wel met de vinger gewezen als de pauzetijden niet gerespecteerd worden.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 06 mei 2020 12:20

Dat doorwerken tijdens de lunchpauze zal wel niet de exacte reden zijn waarom TS hier klaagt .

Maaike78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 mei 2020 12:31

Waarom niet?

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 06 mei 2020 12:37

Was bij ons ook hoor. Als leidinggevende werkte men soms gewoon door kwam vroeger en bleef later al naargelang de functie zonder overuren.
En hoe weet u dat dat in zijn contract staat... waar ik ooit stage heb gedaan kon ik de barema's inzien van bedienden en lager kader maar vanaf loonklasse 11 stonden daar ***** .
Als stagiair toegevoegd aan vormingsdienst personeelsdienst had ik evenmin vaste uren en ging eten met de managers en directeuren ... en als er dringend iets moest aangepast worden werkten we door tot het klaar was.
Ook waar ik zelf werkte was dat om mijn niveau en hoger ook standaard... en wij mochten ook overuren inbrengen.

Anders zal u best eens met de vakbond moeten gaan praten over rechten en plichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 mei 2020 16:38

Waar ligt een werknemer nu van wakker om dat zijn oversten geen pauze neemt ?? en wat heb u verlies van of dit nu betaald word of niet, een beetje afgunst stroomt zo van de vraag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#15 , 06 mei 2020 23:40

Als het gaat om kaderleden kan dat juridisch ook ‘vertrouwenspersoneel’ zijn. Hun uurregeling is verschillend dan die bij bedienden of arbeiders.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”