Rechten van de werknemer bij een verhoor door de werkgever.

World2.0
Topic Starter
Berichten: 5

Rechten van de werknemer bij een verhoor door de werkgever.

#1 , 27 apr 2020 13:07

Beste forumleden,


Ik ben piloot bij een Belgisch luchtvaartbedrijf.

Enkele maanden geleden kreeg ik een uitnodiging voor een vergadering omdat een aantal leden van de cabinebemanning beweerden dat ik uitspraken zou hebben gedaan die zij als ongepast ervaarden.

Tijdens de vergadering confronteerde een manager me MONDELING met de vermeende uitspraken.

Ik heb spontaan getracht om uit te leggen dat er sprake was van een misverstand en probeerde de situatie toe te lichten.

Daarbij werd ik telkens onderbroken door een lid van het management en werden me iedere keer woorden in de mond gelegd waartegen ik me ben blijven verzetten.
Er was een vakbondsafgevaardigde aanwezig die hiervan kan getuigen.
Er werd geen akte genomen van mijn verklaring.
Er had ook geen onderzoek plaatsgevonden.

Na de vergadering werd ik doorverwezen naar de arbeidsgeneesheer die eveneens keuringsarts is voor de luchtvaartauthoriteiten.
Deze had inmiddels twee mails ontvangen waarvan de laatste slechts enkele minuten werd verzonden nadat ik de vergaderruimte had verlaten en waarin woorden en uitspraken staan die ik niet heb gedaan.

De arts had geen tijd voor een onderzoek of bevraging en heeft uitsluitend op basis van die unilaterale mails mijn medische vergunning ingetrokken en me vanwege het medisch protocol doorverwezen naar een forensisch psychiater.
Ik heb wel een kopie gekregen van de betreffende mails.

Ik stuurde een aangetekend schrijven naar mijn werkgever waarin ik verzocht om de gemaakte “rapporten” in te kijken.
Daarbij liet ik ook weten dat ik niet akkoord was met de procedure die zij volgden en hen liet weten dat ik mijn normale salaris verwachtte tijdens het verloop van de procedure.

In hun antwoord omzeilden ze mijn vraag om de gemaakte rapporten in te kijken en bleek dat er sprake was van “anonieme mondelinge meldingen” - en dit terwijl er een intern systeem bestaat om quasi anoniem te rapporteren binnen een confidentiële cel. Dit departement heeft verschillende mogelijkheden om dergelijke zaken te onderzoeken, maar werd niet ingezet.

Mijn werkgever vroeg om een attest van arbeidsongeschiktheid te bezorgen.
Bij gebreke daaraan zou ik geen gewaarborgd loon ontvangen.

Op mijn beurt stuurde ik een verklaring van mijn persoonlijke arts waaruit blijkt dat ik gezond ben.
Deze had me immers onderzocht en geen vaststellingen kunnen doen.
Bijgevolg heb ik mijn werkgever laten weten dat ik sociale fraude zou plegen indien ik ten onrechte een attest van arbeidsongeschiktheid zou afleveren.

Ik heb wel meegewerkt met het onderzoek van de forensisch psychiater. Uit zijn verslag blijkt dat er met mij niets aan de hand is.

Sinds eind december heb ik echter geen loon meer ontvangen.

Mijn vragen zijn nu:
- Zijn er bepaalde rechten voor een werknemer bij een verhoor zoals bij een verhoor door de politie?
- Kan ik mijn achterstallig loon nog recupereren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 27 apr 2020 13:09

Vakbond en een advocaat via vakbond.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 27 apr 2020 14:34

Ik snap het niet. Ben je werknemer als bediende of ben je zelfstandig met facturatie. Werk je met een belgisch contract of een buitenlands (Iers?) contract. Alles wordt immers gedicteerd door de (buitenlandse) arbeidsovereenkomst die je hebt.

Reclame

World2.0
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 27 apr 2020 15:19

Ik snap het niet. Ben je werknemer als bediende of ben je zelfstandig met facturatie. Werk je met een belgisch contract of een buitenlands (Iers?) contract. Alles wordt immers gedicteerd door de (buitenlandse) arbeidsovereenkomst die je hebt.
Beste Sirkii,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat dit een complexe situatie is.

Ik ben werknemer in België met een contract als bediende.

Bedankt voor je antwoord

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2020 15:28

Heeft u het attest van medische ongeschiktheid ingeleverd bij uw werkgever? Heeft u een ziekte-aangifte gedaan?
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... g-hoofde-6
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

World2.0
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 27 apr 2020 16:21

Beste “Marcus Aurelius”,

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb de link die u stuurde even grondig bekeken.

Er staat;
- Schorsing in hoofde van de werkgever.
- Schorsing in hoofde van de werknemer.

Géén van de submenu’s geven een toepasselijke optie.

In deze situatie zullen werkgever en werknemer gaan discussiëren over het feit of de schorsing in hoofde van werkgever of werknemer is.

Er waren mondelinge meldingen - ik noem dat roddels want anders kan je anoniem schriftelijk een rapport schrijven.

Op basis van die ongeverifiërde insinuaties die mijn werkgever eenzijdig naar het “ neutraal instituut “ stuurde dat instaat voor de keuring van onze bekwaamheid tot vliegen en dus instaat voor het uitreiken van onze medische licentie, werd mijn medische licentie ingetrokken zonder dat ik een kans had om me te verdedigen.

Aangezien ik niet ziek was, en evenmin ziek ben, gaat het om hoogstens een “onzekerheid over mijn geestelijk functioneren”.
De mutualiteit en de bijkomende verzekering voor gewaarborgd inkomen aanvaarden die reden niet zomaar.

Mijn arts kan bovendien niets vaststellen en dus ook geen attest schrijven van arbeidsongeschiktheid.

Na zes maanden beoordelen ze me in het kader van de totale arbeidsmarkt en verlies ik mijn uitkering.

Omdat ik met deze manier van werken een ethisch en moreel probleem heb, weigerde ik om een doktersattest te bezorgen.

Enkele maanden later liet mijn financiële situatie echter geen keuze meer (wedersamengesteld gezin met zes kinderen) en leverde ik alsnog een attest af van arbeidsongeschiktheid.

Natuurlijk komen er nu bij het invullen van de documenten problemen naar boven betreffende de reden tot ongeschiktheid.

Mijn standpunt maar mijn werkgever toe is dat zij onzorgvuldig te werk zijn gegaan, hun interne onderzoeksmethoden niet hebben toegepast en mijn ten onrechte hebben geschorst.

Ik heb hen laten weten dat ik mijn normale salaris verwacht omdat ik niet arbeidsongeschikt ben.

De communicatie met hen verloopt zeer moeilijk. Geen antwoord op mails en evenmin op telefoonoproepen.

Er is ook geen assistentie bij het oplossen bij de uiteindelijk noodzakelijk geworden aanvraag tot financiële tussenkomst van mutualiteit en verzekering.

Om terug te komen op mijn initiële vraag;
Had mijn werkgever het recht om die mails achter mijn rug te sturen naar de medische keuring zonder daarbij akte te nemen van mijn persoonlijke verklaring én mogen zij van mij verwachten dat ik een beroep doe op het ziekenfonds terwijl ik eigenlijk perfect gezond ben en het uitsluitend gaat om lasterlijke roddels?

Alvast bedankt voor uw reactie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2020 16:36

probeer met je vakbond een advocaat van de vakbond te krijgen die hebben als specialiteit meestal arbeidsrecht, ik denk dat dit bij u zeer geschonden is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

World2.0
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 27 apr 2020 16:44

probeer met je vakbond een advocaat van de vakbond te krijgen die hebben als specialiteit meestal arbeidsrecht, ik denk dat dit bij u zeer geschonden is.
Bedankt voor uw antwoord!

Terug naar “Andere”