Wisselen van afdeling

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

Wisselen van afdeling

#1 , 25 apr 2020 01:48

Dag allemaal,

Ik zou graag jullie raad willen vragen ivm volgend probleem:

Ik werk als verpleegkundige in een WZC en ben tevreden van de afdeling waar ik nu sta. Nu heb ik echter vandaag via via moeten vernemen dat men mij op een Covid-gedeelte (dit is een stuk van een afdeling waar bewoners met corona tijdelijk ondergebracht worden) van een andere afdeling willen zetten samen met een andere collega van mijn afdeling. Dus heb ik dit nagevraagd en dit blijkt te kloppen, maar dit mocht eigenlijk nog niet geweten zijn. Men kiest mij omdat ik onlangs, als enige zorgverlener in het WZC, corona gehad heb. De collega die mee zou verhuizen, weet nog van niets. Vanaf mei zouden we versterking moeten bieden dus veronderstel ik dat mijn collega dit komende week zal vernemen.

Nu is het echter zo dat dit Covid-gedeelte een deel is van een afdeling die enorm berucht is omwille van de hoofdverpleegkundige vnl. Er hangt daardoor een heel vijandige sfeer op die afdeling waardoor er al jaren een continue in- en uitstroom is van personeel. Dus iedereen is als de dood om ooit op die afdeling ondergebracht te worden om te werken.

Ik heb meermaals aan mijn hoofdverpleegkundige gevraagd of dit zeker tijdelijk is om naar daar te moeten verhuizen tot het Covid-gedeelte kan sluiten. Telkens krijg ik te horen dat dit inderdaad het geval is. Maar uit ervaring weet ik dat men hier niet per se om mag vertrouwen. Nog nooit is een personeelslid in het WZC "tijdelijk" naar een andere afdeling gegaan. Er zijn al genoeg voorbeelden geweest van personeelsleden die dan definitief op die bewuste afdelingen verzeild geraken en dit zonder het per se te willen. En dit was dan ook nooit de afspraak.

Ik weet nu ook al dat die vooralsnog onbekende collega waarmee ik tijdelijk zou verhuizen ook bang zal zijn om uiteindelijk definitief op die afdeling verzeild te geraken. Bij iedereen hangt immers hetzelfde gevoel over die bewuste afdeling.

Dus wat kunnen we doen om te vermijden dat we definitief moeten blijven? Duidelijk op papier laten zetten dat we, als de coronacrisis achter de rug is in het WZC, we meteen terug naar onze eigen afdeling mogen? Ik vrees alleen dat men dit niet gaat willen ondertekenen.

Het probleem is ook dat het bijna mei is en ik werk nog maar 2 dagen volgende week.
Dus in die tijd moet ik nog zien te weten te komen wie die collega is en hierover kunnen praten om te weten hoe we het gaan aanpakken.
En als we dit op papier willen laten zetten, zal de tijd ook dringen.
De personeelsdienst werkt niet tot nauwelijks tijdens deze crisis en de directrice te pakken krijgen, kan ook moeilijk worden.

Alvast bedankt!

Jmi17

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 apr 2020 11:25

Uw arbeidscontract voorziet zeer waarschijnlijk standaard dat u , tijdelijk of definitief, in andere afdelingen ingezet kan worden al naargelang de noden.

Lees uw arbeidsovereenkomst na ...

Kans dat directie dit gaat willen aanpassen, is dan klein.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2020 20:16

Ik meen uit uw topic te begrijpen dat u nu ook op een COVID-19 gedeelte werkt van uw huidige afdeling. U spreekt immers van een covid-gedeelte van een andere afdeling. Dus dit argument gaat in feite niet op.

Ik raad u aan om contact op te nemen met uw afdelingshoofd en desgevallend de directrice om na te gaan hoe de vork precies aan de steel zit. U kan uiteraard ook uw situatie gaan bespreken met de vertrouwenspersoon van uw woonzorgcentrum en/of de preventie-adviseur.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#4 , 26 apr 2020 01:17

Uw arbeidscontract voorziet zeer waarschijnlijk standaard dat u , tijdelijk of definitief, in andere afdelingen ingezet kan worden al naargelang de noden.
Voor alle duidelijkheid: ik werk in een WZC van het OCMW waarbij ik vastbenoemd ben. In mijn contract is er niets te vinden over waar ik ingezet kan worden. Dus ook niet dat ik op mijn huidige afdeling moet staan. Dit contract was wel in afwachting van openverklaring van betrekking. Dus toen was ik nog niet vastbenoemd. Enkele maanden later werd ik dat wel en heb ik een document moeten ondertekenen. Ik dacht dat ik daar ook een exemplaar van had, maar dit kan ik momenteel niet vinden. Maar de kans lijkt me klein dat daarin wel iets staat over op welke afdelingen ik ingezet kan worden vermits het ook niet in mijn contract staat.

In het arbeidsreglement staat wel het volgende: "De personeelsleden zijn aangeworven om te werken voor bepaalde diensten of instellingen van het bestuur. Mocht het bestuur de exploitatiezetel of diensten naar een ander adres dan bovenvermeld overplaatsen of een nieuwe exploitatiezetel of dienst oprichten, dan aanvaarden de personeelsleden op de in het arbeidsreglement bepaalde voorwaarden te zullen werken op het adres van de nieuwe exploitatiezetel of dienst. De personeelsleden aanvaarden tevens tewerkgesteld te worden in opdracht van het bestuur op andere plaatsen in de gemeente dan de instellingen van het bestuur."

Het gaat in dit geval niet over een verhuis. Valt dit onder oprichting van een nieuwe dienst? Al is deze wel een onderdeel (COVID-gedeelte) van een bestaande dienst. In dat geval heb ik dus ook het recht om na sluiting van het COVID-gedeelte meteen terug te keren naar mijn eigen afdeling. In ieder geval lijkt het voor mij dat er nergens iets is terug te vinden dat men personeelsleden zomaar van afdeling kan wisselen.
Ik meen uit uw topic te begrijpen dat u nu ook op een COVID-19 gedeelte werkt van uw huidige afdeling. U spreekt immers van een covid-gedeelte van een andere afdeling. Dus dit argument gaat in feite niet op.

Ik raad u aan om contact op te nemen met uw afdelingshoofd en desgevallend de directrice om na te gaan hoe de vork precies aan de steel zit. U kan uiteraard ook uw situatie gaan bespreken met de vertrouwenspersoon van uw woonzorgcentrum en/of de preventie-adviseur.
Er is momenteel maar één COVID-gedeelte en dat is op die andere afdeling. Het personeel van die afdeling zorgt daar momenteel ook voor de bezetting.
Ik sta op een gewone afdeling momenteel. Men wil er 2 extra personen, waaronder ik dus, plaatsen ter ondersteuning.

Ik ben gisteren nog vergeten vermelden dat het voor mij fysiek enorm belastend is om voltijds, volledig ingepakt, op een COVID-gedeelte te werken (ik ben er een dag gaan helpen afgelopen week). Net omdat mijn luchtwegen nog volop aan het herstellen zijn van de infectie en ik hierdoor nog dagelijks hinder ervaar, zeker tijdens uitoefening van mijn job en al zeker als ik volledig ingepakt ben waardoor ik minder goed kan ademen. Volgens mijn huisarts kan het nog weken duren vooraleer mijn luchtwegen terug in orde zijn. Ook de stress om mogelijk naar die afdeling te moeten (zelfs naar het niet-COVID-gedeelte van die afdeling), bezorgd me meer fysieke klachten waaronder problemen met de ademhaling. Ik heb vannacht ook amper kunnen slapen en kan momenteel ook de slaap niet vatten :|

Ik heb het hierover vandaag met mijn hoofdverpleegkundige gehad en ze lijkt mij volledig te begrijpen. Haar advies is om contact op te nemen met de directrice. Ik heb er ook over gesproken met mijn collega-verpleegkundige die tevens vakbondsafgevaardigde is (al zit ik zelf niet in de vakbond, ze wil toch helpen) en ze vond het oké om met de directrice contact op te nemen. Mijn collega is tevens ook van mening dat ik fysiek niet klaar ben om naar die andere dienst te verhuizen. Ze merkte daarstraks ook op dat ik zichtbaar problemen heb met mijn ademhaling. Dit was dan nog in rust... Indien het gesprek met de directrice geen positief effect zou hebben, gaf ze het advies om contact op te nemen met de huisarts met de vraag of hij een attest wil schrijven waarin staat dat mijn gezondheid dat werk nog niet toelaat. Mijn collega wil ook contact opnemen met haar secretaris om te zien welke stappen we kunnen ondernemen als blijkt dat men mijn collega en ik toch definitief naar die afdeling wil verhuizen.

Ik wil tot slot wel duidelijk stellen dat ik wel degelijk kan en wil werken, maar volgens de "normale" beschermingsmaatregelen bij niet-COVID bewoners. Desnoods wel sporadisch inspringen op het COVID-gedeelte, maar continu kan ik echt nog niet aan. Dat is nog te belastend op deze moment. Voor gezonde personeelsleden is het ook al erg belastend, laat staan voor mij.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2020 15:04

Beste

Het is goed beleid om zorgverleners die de ziekte al hebben gehad en dus toch een zekere immuniteit hebben in te schakelen op de afdeling(en) waar COVID-19 patiënten worden verzorgd. Dit beleid wordt overal toegepast omdat men nu al een tekort heeft aan personeel en men dus zorgvuldig op basis van de risicoanalyse en medische adviezen. Indien u dit werk nog niet aankan kan u uiteraard dit laten bevestigen door uw huisarts, die kan u eventueel nog even laten uitzieken. Indien de huisarts u fit genoeg acht om te werken dient u de orders van de directie op te volgen. U bent geen alleenstaand geval, ik ken persoonlijk een aantal zorgverleners (ergotherapeuten, kinesitherapeuten, psychologen) die Corona positief zijn en die nadat ze enkele weken ziek thuis waren nu worden ingeschakeld op afdelingen waar COVID-19 patiënten worden verzorgd, simpelweg omdat er te weinig regulier personeel beschikbaar is om de afdeling te laten functioneren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2020 18:43

T.S. dank u voor de toelichting. Zoals ik reeds in mijn vorig antwoord schreef, gelieve dringend contact op te nemen met de directie van uw woonzorgcentrum. Gezien u statutair bent, heeft u geen arbeidsovereenkomst maar een aanstelling. Uw arbeidsvoorwaarden liggen vast in een rechtspositieregeling. Gezien uw "verminderde arbeidscapaciteit" lijkt het belangrijk dat u ook contact opneemt met uw arbeidsgeneesheer in samenspraak met uw directie. Verder lijkt het me belangrijk dat u met uw personeelsdienst bespreekt om voor u een dossier beroepsziekte COVID 19 op te starten. Ik wens u veel succes, maar vooral een spoedig herstel een een volledige genezing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#7 , 27 apr 2020 02:56

Ik zal al eerst zien wat er uit het gesprek met de directrice komt.
Hopelijk begrijpt ze de situatie zonder al te veel problemen.

Wat hoe dan ook niet klopt, is dat het hun bedoeling is dat ik samen met de andere collega op het COVID-gedeelte kom te staan vanaf mei en dat sommige personeelsleden die er voordien werkten dan plots gezonde bewoners moeten verzorgen... Maar er klopt verder zoveel niet aan de aanpak. Zo is er vrijdag een positieve bewoner van het ziekenhuis terug gekomen die men eerst terug naar haar eigen afdeling gebracht heeft (waar nog minder bescherming voorradig is) om morgen pas naar het COVID-gedeelte te brengen.
Begrijpen wie begrijpen kan... :(

Ik weet niet wat er juist in de arbeidsvoorwaarden staat volgens de rechtspositieregeling omtrent personeel van dienst wisselen.

Wat de erkenning als beroepsziekte betreft: ik was het eerste positieve geval in het WZC zowel qua personeel als bewoners. Pas nadat ik positief werd bevonden, zijn er nog bewoners positief getest. Daar zijn bewoners van mijn eigen afdeling bij waarmee ik contact had voor mijn ziekte. Is het een probleem dat ik eerst ziek werd?

Ik ben in totaal 3 weken ziek geweest waardoor ik op gewaarborgd loon terug kon vallen. Dus sowieso levert dat voor mij geen vergoeding op. De enige kosten die ik heb zijn het remgeld van de huisarts en medicatie. Dus dat gaat maar over een klein bedrag. De medicatie werd door mijn ouders gehaald en zij hebben de rekening ook niet meer. Dus enkel het remgeld zou nog terug betaald kunnen worden. Dat is ook niet de moeite voor die paar euro's.

Maar naar de toekomst toe kan het wel beter zijn om dit inderdaad te laten erkennen stel dat ik blijvende klachten heb. Sowieso zei mijn huisarts al dat het weken duurt vooraleer de luchtwegen volledig hersteld zullen zijn. Dat lijkt te kloppen. Dus heb ik er wel een goed oog op dat het ooit zal beteren. Al blijft het een nieuwe ziekte dus 100% zeker ben ik niet.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 27 apr 2020 13:12

raadpleeg dringend uw vakbond en laat u desnoods direct bijstaand door een hoofdafgevaardigde vakbond.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2020 13:53

T.S. als u mij toestaat. Gezien u statutair bent, is er geen sprake van gewaarborgd loon, maar van weddedoorbetaling zolang uw forfaitaire ziektedagen niet zijn uitgeput. Mogelijk dat deze dagen wegens covid 19 niet van deze dagen niet worden afgetrokken. Vandaar dat ik u verwees naar uw personeelsdienst.

In deze zal de arbeidsgeneesheer uiteindelijk beslissen indien u geen gehoor vindt bij uw directie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#10 , 27 apr 2020 19:02

Ik heb een gesprek gehad met de directrice. Blijkbaar is hun plan terug naar de achtergrond geschoven omdat men tussen donderdag en volgende week donderdag voldoende testmateriaal zou ontvangen om alle bewoners en personeel te testen. Dus op die resultaten wil men wachten. Positieve bewoners mogen enkel verzorgd worden door positief personeel. Ze leek wel wat begrip te hebben voor mijn situatie en gaat dit ook voorleggen aan de arbeidsgeneesheer.

Ze zei ook dat men op het COVID-gedeelte meer beschermingskledij draagt dan eigenlijk de richtlijnen vanuit het agentschap Zorg en gezondheid zijn. Wat die richtlijnen juist zijn hieromtrent weet ik niet, maar ik wil me ook niet te licht beschermen. Overal in de media draagt het personeel op zo'n afdeling een witte overall met kap en handschoenen, mondmakser en gezichtsmasker. Bij ons draagt men daarover ook nog een blauwe stoffen operatieschort (zoals chirurgen dragen). In zo'n witte overall had ik het al moeilijk wanneer ik dit lange tijd moest dragen. In instructiefilmpjes van de overheid draagt men nu wel een gele, dunne schort. Misschien is dat de richtlijn ipv een overall ook al zie je die wel steeds.

Ik heb de personeelsdienst gevraagd of zo'n dossier opgesteld kan worden en gevraagd of de ziektedagen dan evt in mindering gebracht worden bij een mogelijke erkenning.

Vermits ik zelf niet in een vakbond zit, kan ik hier geen beroep op doen. Maar mijn collega is vakbondsafgevaardigde en helpt me wel en vraagt desnoods nog advies aan haar secretaris. Voor haar maakt het niet uit of je nu lid bent of niet. Zullen ze niet graag horen bij de vakbond maar soit.

Terug naar “Andere”