Belang van handtekening?

Victoria.inti
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belang van handtekening?

#1 , 21 apr 2020 00:50

Ik zit met een vervelende situatie en vraag mij af in hoeverre ik mij zorgen moet maken.

Eerst heb ik een tijd in de privésector gewerkt. Recent werk ik voor de overheid (statutair).
Tijdens het uitoefenen van mijn job in de privé heb ik vaak mijn handtekening moeten gebruiken (documenten, formuleren, etc ... handtekenen).

Nu op mijn identiteitskaart staat een "lange" handtekening. Tijdens de uitoefening van mijn job in mijn privé heb ik altijd een andere handtekening gebruikt, een kortere snellere handtekening. De reden hiervoor is omdat het tijdbesparend.

Ondertussen heb ik de privé verlaten en werk ik nu voor de overheid (statutair). Bij aanwerving (benoeming) heb ik de handtekening van mijn identiteitskaart gebruikt, dus de "lange" handtekening zegmaar. Maar tijdens de uitoefening van mijn werk , gebruik ik mijn andere handtekening, de kortere snellere handtekening. Ook bij mijn huidige job moet ik vaak (dagelijks) documenten etc handtekenen.

Nu is mij verteld dat dit niet goed is en dat je eigenlijk de handtekening van op de identiteitskaart moet gebruiken. Ik heb er nooit bij stil gestaan en besef nu pas dat dit niet slim is van mij!! Ik kan nu op mijn werk niet plots de handtekening van mijn identiteitskaart gebruiken, want ze zijn mijn andere kortere handtekening gewend.

Nu is mijn vraag, is dit een groot probleem? Kan ik hier iets aandoen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2020 07:04

Een goede grafoloog kan wel zien dat het van dezelfde persoon komt als je voor de rechtbank ervoor moet verschijnen, ik zou de lange toch gebruiken voor officiële papieren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1145

#3 , 21 apr 2020 08:01

Je zet dus de korte handtekening als een paraaf ?
Niet druk in maken.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2020 13:32

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... l-document

https://www.elfri.be/rechtspraak/paraaf ... ndtekening

Hoewel een paraaf geldig is, geef ik persoonlijk de voorkeur aan een handtekening ( is te controleren met identiteitskaart ).
Vermijd dikwijls problemen, die niet nodig zijn. Voor tussen bladen is een paraaf logisch ( zeker indien op basisblad het aantal blz. vermeld staat ).

Terug naar “Andere”