Nederlands rechtendiploma, werken in België

lietje1995
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nederlands rechtendiploma, werken in België

#1 , 16 apr 2020 20:48

Ik bezit GEEN Belgische nationaliteit en heb mijn bachelor+masterdiploma behaald aan een Nederlandse universiteit.
Dit was voordat ik wist dat ik eigenlijk liever in België wil gaan wonen dan in Nederland.

Nu ben ik me aan het oriënteren op waar in België ik zou kunnen werken maar ik heb geen idee waar men in een soortgelijke situatie werkt.
In Nederland heb ik wel ooit over een advieskantoor gehoord in Brussel, maar er moeten toch veel meer opties zijn voor mensen met een Nederlands rechtendiploma?

Bij deze de vraag: waar in Belgie in de juridische sector gaan mensen werken die aan de Nederlandse universiteit hun rechtendiploma hebben behaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 apr 2020 21:43

Beste Lietje,

We moeten een onderscheid maken tussen enerzijds wat er juridisch mogelijk is en anderzijds wat er in de praktijk gebeurt.

Nederlandse diploma's worden in België erkend en doorgaans worden deze naar waarde geschat. Dit betekent dat juridische beroepen in België waarvoor een rechtendiploma vereist is en geen bijkomende nationaliteitsvereiste geldt, ook beschikbaar zijn voor Nederlanders met een rechtendiploma. Als advocaat kan u dus aan de slag, mits u slaagt voor een toelatingsproef. U begrijpt dat hiervoor wel enige inspanningen nodig zullen zijn, het Belgisch recht wijkt met momenten sterk af van het Nederlandse recht - ook qua terminologie.

Meer informatie: www.advocaat.be

Andere (para)legale beroepen zoals bedrijfsjurist, fiscalist, bemiddelaar, vereffenaar etc. zijn ook toegankelijk.

Daarnaast heeft het diploma rechten als academisch masterdiploma natuurlijk ook een waarde - dat betekent dat u in principe kan solliciteren voor alle jobs waarbij een masterdiploma vereist is. Veel juristen komen ook in consultancy terecht.

Wat wel vaak problematisch is voor Nederlanders - dat merk ik althans - is de doorgaans belabberde kennis van het Frans. Het gebrek aan kennis van het Frans kan niet echt worden vervangen door een grondigere kennis van Duits, omdat gebruik en belang van die taal in België marginaal is. Grote Brusselse kantoren hechten erg veel belang aan drietaligheid: Nederlands, Frans en Engels.

Uiteraard speelt het Frans ook in de juridische wereld in België een grote rol: oude rechtspraak is uitsluitend te verkrijgen in het Frans, arresten en vonnissen worden niet altijd vertaald en contracten en andere stukken kunnen prima in het Frans zijn opgesteld.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2020 22:44

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”