Leasewagen + opzeg tijdens econ. werkloos

matmart
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Leasewagen + opzeg tijdens econ. werkloos

#1 , 09 apr 2020 18:21

Goeiedag,

Korte intro: Ik ben 25 en in Oktober starte ik mijn eerste job gestart als engineer in regio Antwerpen. Deze job was niet rechtstreeks bij de plaats van tewerkstelling maar gebeurde onder een traineeship van een consultancybureau. De training liep over een jaar (vast contract, onbepaalde duur) met de optie om het einde van het jaar vast in dienst te gaan bij de firma. In ons contract staat vermeld wanneer we ontslagen worden of wanneer we opstappen de kosten van de opleiding (9000 euro) dienen terug te betalen. Ik ben hierin gestapt met zicht op een mooie job, goeie verlonging, wagen voor prive en tankkaart, ...

Nu zijn we net zoals vele andere op tijdelijk werkloos gezet en ons contract met onze plaats tewerkstelling werd opgeschort, dus zijn we nu terug in handen van het consultancybureau tot deze crisis is afgelopen en ze de ingineursfirma, hopelijk, ons contract terug opnemen. Nu de manier waarop alles gebeurde vond ik zeer onrechtvaardig: op 13 maart kregen we van onze werkgever de melding dat onze contracten worden opgeschort, ze vermeldden hierbij dat ze moesten van hogerop en dat in de meeste gevallen dit permanent is maar dat ze in ons geval nog kunnen kijken hebben om het tijdelijk te doen (zeggen ze). Er werd ons de volgende dag meegedeeld door het consultancybureau dat zij ons per direct op tijdelijk werkloos gingen zetten en meteen met de deur in huis ze komen maandag de wagen ophalen. Voor de rest veel gezever en heen en weer geduw en getrek rond kan dit zomaar. Zijn er enkelen die hun wagen uit eigen zak blijven betalen maar ik heb die van mij thuis volledig gepoetst (geen carwash open en ik woon op een app ik ben verhuisd voor de job) en ingeleverd. Een week later krijg ik een mail met enkele vaststellingen:

· Dorpel kras/deuk de niet afkoopbare som van 400,00€

· Dorpel L kras/deuk de niet afkoopbare som van 400,00€

· Flank + Achterbumper R de niet afkoopbare som van 400,00€

· Interieur (VUIL) interieurreiniging van 210,00€ ex. BTWen

Even een rekening van 1410 euro over schade waar ik niets van wist. Ik wist dat er steenslag was op de motorkap maar dit was gemeld en oke?
Vraag 1: Kan ik hier iets tegen?
Vraag 2: Kan ik op zoek naar ander werk wanneer ik tijdelijk werkloos gezet ben in een dergelijke situatie?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 apr 2020 22:00

1. Staat er iets over kosten vermeld in uw carpolicy?
2. Nee, tenzij u uw ontslag geeft (en de opzegtermijn uitdoet).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2020 23:40

De training liep over een jaar (vast contract, onbepaalde duur) met de optie om het einde van het jaar vast in dienst te gaan bij de firma. In ons contract staat vermeld wanneer we ontslagen worden of wanneer we opstappen de kosten van de opleiding (9000 euro) dienen terug te betalen. Ik ben hierin gestapt met zicht op een mooie job, goeie verlonging, wagen voor prive en tankkaart, ...

(vast contract, onbepaalde duur) en optie vast???

kzou het scholingsbeding eens door je vakbond laten lezen

wet 3/7/1978
art 22bis § 2. Op straffe van nietigheid moet het beding schriftelijk worden vastgesteld, voor elke werknemer afzonderlijk ten laatste op het moment waarop de door het betrokken beding beoogde vorming een aanvang neemt.
Het kan enkel worden bepaald in het kader van een arbeidsovereenkomst gesloten voor onbepaalde duur.
§ 5. De geldingsduur van het scholingsbeding mag niet meer dan drie jaar bedragen en moet worden vastgesteld rekening houdend met de kost en de duur van de vorming.
Het bedrag van terugbetaling verschuldigd door de werknemer ingeval de duur overeengekomen in het scholingsbeding niet wordt gerespecteerd mag niet meer bedragen dan :
- 80 % van de vormingskost ingeval van vertrek van de werknemer voor 1/3 van de overeengekomen periode;
- 50 % van de vormingskost ingeval van vertrek van de werknemer tussen 1/3 en uiterlijk 2/3 van de overeengekomen periode;
- 20 % van de vormingskost ingeval van vertrek van de werknemer na 2/3 van de overeengekomen periode.
In elk geval mag dit bedrag nooit meer dan 30 % van het jaarlijks loon van de werknemer bedragen.
§ 6. Het scholingsbeding heeft geen uitwerking wanneer een einde wordt gesteld aan de overeenkomst, hetzij [1 gedurende de eerste zes maanden vanaf de aanvang van de overeenkomst]1, hetzij na deze periode door de werkgever zonder dringende reden, of door de werknemer omwille van een dringende reden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”