Niet-concurrentiebeding

ThomasVM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet-concurrentiebeding

#1 , 02 apr 2020 21:19

Dag Iedereen,

Wij zijn met een 3-tal collega's met het idee aan het spelen om een eigen IT consultancy onderneming op te richten. Wij zijn momenteel werkzaam bij een grotere ERP implementator en hebben allen een niet-concurrentiebeding en exclusiviteit in het contract.

bij het verstrijken van de arbeidsovereenkomst zal de werknemer binnen een periode van 12 maanden die volgt op zijn vertrek, voor zijn rekening noch voor rekening van derden, rechtstreeks noch onrechtstreeks, voor rekening van een concurrerende onderneming zich niet wijden aan gelijksoortige activiteiten als deze uitgeoefend bij de werkgever.

Wat kan dan verstaan worden onder 'Gelijksoortige activiteiten'.

Indien de werknemer buiten de arbeidstijd een niet-concurrerende activiteit wenst uit oefenen, verbindt de werknemer er zich toe hiervan melding te maken aan de HR director. Het uitoefenen van een concurrerende activiteit buiten de arbeidstijd is verboden.

Wat is 'niet concurrerende activiteit' speelt de schaal hier een rol?

Het idee die we hebben is om geleidelijk aan in bijberoep te starten om dan later de stap te zetten naar volledig zelfstandig.

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Thomas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 03 apr 2020 08:06

Ik heb toch een vraagje omtrent de formulering van dit beding . Als ik de tekst lees
bij het verstrijken van de arbeidsovereenkomst zal de werknemer binnen een periode van 12 maanden die volgt op zijn vertrek,
voor zijn rekening noch voor rekening van derden[/quote], rechtstreeks noch onrechtstreeks, voor rekening van een concurrerende onderneming zich niet wijden aan gelijksoortige activiteiten als deze uitgeoefend bij de werkgever.
Met zo'n dubbele negatie zou je bijna denken dat TS eigenlijk gewoon verplicht is in dezelfde sector te blijven werken ?

Hoe moet je zoiets interpreteren, en waarom ?

Ghentian

#3 , 06 apr 2020 13:17

Als uw overeenkomst geen lijst bevat met definities (slordig), moet hier een 'normale' uitleg aan gegeven worden. Dat is natuurlijk een feitenkwestie. Ik zou me baseren op de activiteiten van het bedrijf en deze die vermeld staan in uw overeenkomst of functiebeschrijving.

De schaal speelt geen rol in de beoordeling of een activiteit concurrerend is.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Ghentian

#4 , 06 apr 2020 13:24

Ik heb toch een vraagje omtrent de formulering van dit beding . Als ik de tekst lees bij het verstrijken van de arbeidsovereenkomst zal de werknemer binnen een periode van 12 maanden die volgt op zijn vertrek,
voor zijn rekening noch voor rekening van derden[/quote], rechtstreeks noch onrechtstreeks, voor rekening van een concurrerende onderneming zich niet wijden aan gelijksoortige activiteiten als deze uitgeoefend bij de werkgever.

Met zo'n dubbele negatie zou je bijna denken dat TS eigenlijk gewoon verplicht is in dezelfde sector te blijven werken ?

Hoe moet je zoiets interpreteren, en waarom ?

Er zit geen dubbele negatie in de zin. Dit is de hoofdzin:

bij het verstrijken van de arbeidsovereenkomst zal de werknemer binnen een periode van 12 maanden die volgt op zijn vertrek, voor zijn rekening noch voor rekening van derden, rechtstreeks noch onrechtstreeks, voor rekening van een concurrerende onderneming zich niet wijden aan gelijksoortige activiteiten als deze uitgeoefend bij de werkgever.

De 'noch' in de bijzinnen komt éénmaal voor, maar omvat dus telkens beide opties. Je mag de noch ook herhalen.

Als ik zeg: 'ik ben groot noch knap', wil dat zeggen dat niet groot ben en niet knap. Ik kan ook schrijven 'ik ben noch groot, noch knap'. [fictief natuurlijk, ik ben beide].

Er ontbreekt nog een 'noch' bij concurrerende onderneming, maar dat is sowieso overbodig want dat is een derde. Het kan ook haastig overgenomen zijn en vermits de zin niet begint met een hoofdletter, kan het zijn dat er nog een deel voorstaat.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bosprocureur

#5 , 06 apr 2020 13:31

Thx!

Knap uitgelegd trouwens.

Iedereen begrijpt wat er bedoeld werd, maar inderdaad, er is hier blijkbaar nogal wat haast mee gemoeid geweest.

En vanzelfsprekend bent u zowel groot, knap als jong :)

Terug naar “Andere”