Ontslag tijdens tijdelijke werkloosheid wegens corona

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

Ontslag tijdens tijdelijke werkloosheid wegens corona

#1 , 02 apr 2020 14:41

Hallo,
Omwille van de Corona crisis ben ik tijdelijk werkloos van 16 maart.
Vandaag heb in een aangetekend schrijven ontvangen met het definitief ontslag, ik heb hierbij enkele vragen, ook gesteld aan de werkgever, graag uw professioneel advies :
1. de ontslagbrief vermeldt niet de reden : "Recht om de concrete redenen die tot het ontslag hebben geleid te kennen" - ik kan dit via aangetekend schrijven eisen, maar stel de vraag liever via mal, als daar geen gevolg aan gegeven wordt, moet ik dat dan aangetekend doen, en moet de reden 'gegrond' zijn op straffe van een boete
2. Bij het einde van de arbeidsovereenkomst, is de werkgever verplicht een aantal sociale documenten aan de werknemer te overhandigen:
o getuigschrift van tewerkstelling (op verzoek van de werknemer) waarop enkel de begin- en de einddatum van de arbeidsovereenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld ;
o de afrekening van de laatste betalingen ;
o de individuele rekening van het lopende jaar (binnen 2 maanden na het einde van het trimester gedurende dewelke de arbeidsovereenkomst beëindigd werd) ;
o het werkloosheidsattest (C 4) ;
o de belastingsfiche 281.10 ;
o het vakantieattest

geen enkel document was aanwezig bij het aangetekend schrijven - is dit toegelaten ?

3. Het concurrentie beding heeft geen uitwerking, ingeval van ontslag op initiatief van de werkgever zonder dringende reden in hoofde van de werknemer - graag bevestiging
4. Opzegtermijn van 12 weken, quote "Het spreekt voor zich dat u tot het einde van deze opzegtermijn verplicht bent uw diensten te verlenen" - enkele vragen
a. ik vind dit nogal onduidelijk en hard verwoord : wat wordt hier juist mee bedoeld ?
b. wordt of moet mijn normaal loon = (normaal maandloon van 4.274 €) uitbetaald worden gedurende die 12 weken ?
c. wat als ik werk vind in die 12 weken, mag ik een kortere opzegtermijn eisen of heb ik daar sowieso recht op
d. gebruik van de firma wagen gedurende deze periode ? Gebruik tank kaart?
5. sollicitatieverlof gedurende die 12 weken - hoe wordt dat geregeld ?
6. ontslag tijdens tijdelijke werkloosheid - moet ik mij opnieuw aanmelden bij RVA ?
7. kan [werkgever] nog kiezen/veranderen om onmiddellijk ontslag met betaling van verbrekingsvergoeding ? Mag ik dit vragen of heb ik daar recht op ?
8. hospitalisatie verzekering : bij [verzekeraar] staan nog terugbetalingen tegoed - graag bevestiging dat deze nog moeten worden uitbetaald, en of ik nog verzekerd ben tot het einde van de opzegtermijn

Met dank voor uw antwoord, ik besef dat dit een uitzonderlijke situatie is tijdens de Corona periode.
[naam verwijderd - Inazuma]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2020 14:14



2. Bij het einde van de arbeidsovereenkomst, is de werkgever verplicht een aantal sociale documenten aan de werknemer te overhandigen:


4. Opzegtermijn van 12 weken,
uw vraag 2 beantwoord je zelf al in punt 4
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

#3 , 04 apr 2020 18:00

Het gaat mij vooral om welk bedrag zal betaald worden tijdens de opzegperiode : is dat mijn normaal loon of een ander bedrag (omwille van dat ik tijdelijk werkloos was op moment van definitief ontslag).
Kan is eisen dat dat in 1x uitbetaald wordt zonder opzegtermijn of valt dat onderling te regelen met de werkgever in gezamenlijk overleg?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2020 18:53

Dit ga je met u werknemer moeten regelen, als hij u uitbetaald heb je voor die dagen GEEN recht op werkloosheidsuitkeringen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2020 20:11

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwRef ... enDocument

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e22 scrollen tot punt KAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST BEEINDIGD WORDEN TIJDENS DE SCHORSING ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2020 01:51

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e22 scrollen tot punt KAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST BEEINDIGD WORDEN TIJDENS DE SCHORSING ?
hebt u ook gekeken of dit wel van toepassing is voor deze topic?


@topicstarter
Kan is eisen dat dat in 1x uitbetaald wordt zonder opzegtermijn of valt dat onderling te regelen met de werkgever in gezamenlijk overleg?

→je kan dit niet afdwingen, alsook met een onderling akkoord moet je opletten dat je niet werkloos wordt afhankelijk van je wil
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2020 10:17

TS : u blijft onder tijdelijke werkloosheid, en uw verdere opzegtermijn wordt momenteel on hold gezet en gaat verder na de tijdelijke werkloosheid. Dus zult u nu het vervangingsinkomen ontvangen. En nadien uw gewoon loon.

Wat betreft onderlinge overleg of overeenkomst toch oppassen voor de mogelijke valkuilen.
Zou gewoon nu verder doen zoals het is en daarna de rest van de opzegperiode uitdoen, dan bent u met alles in orde.

Wat [verzekeraar] betreft deze vergoedingen moeten uitbetaald worden. Verzekering blijft ook lopen, omdat u niet uit dienst bent op dit ogenblik. Ook eens kijken in de polisvoorwaarden of u deze verzekering kunt voortzetten na uw opzegperiode ( is dikwijls voordeliger indien u al een medisch dossier hebt, gezien andere maatschappijen die info toch zullen opvragen en bepaalde medische zaken tijdelijk zullen schorsen of zelfs schrappen ).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2020 10:41

TS : u blijft onder tijdelijke werkloosheid, en uw verdere opzegtermijn wordt momenteel on hold gezet en gaat verder na de tijdelijke werkloosheid.
voor u verder verkeerd advies blijft geven, kent u het verschil tussen economische en technische werkloosheid?


Omwille van de Corona crisis ben ik tijdelijk werkloos
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 apr 2020 10:51

#8 Steeds ik een reactie plaats heeft u kritiek over mijn onbekwaamheid en verkeerde adviezen.

https://hetacv.be/actualiteit/campagnes ... rkloosheid

Samen de link van de RVA in mijn vorige reactie denk ik dat het klaar en duidelijk is.

Indien u het beter weet waarom plaatst u dan geen oplossingen of antwoorden voor de TS.

Verklaart u hier op het forum maar eens het verschil tussen tijdelijke en economische werkloosheid.

U bent altijd negatief tov andermans reacties. Plaats dan zelf eens positieve.

Bovendien zijn er op dit forum enkele personen die mij zeker mogen terecht wijzen indien ik de bal mis sla,
maar die zullen dat ook steeds een gegronde en gestaafde reactie geven en indien ik verkeerd ben, geef ik dat ook graag toe.

Deze corona crisis is voor iedereen nieuw. Zuiver juridische standpunten en wetgevingen hieromtrent zijn sporadisch en vooral nog onbekend.
Uitspraken op juridisch gebied en de rechtbanken zijn er nog niet.


de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 apr 2020 12:44



Samen de link van de RVA in mijn vorige reactie denk ik dat het klaar en duidelijk is.


die link is voor economische werkloosheid, terwijl het hier gaat over technische werkloosheid en dat schorst de opzeggingstermijn niet

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... enDocument
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden


de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 apr 2020 01:13

op basis van deze links heb je inderdaad gelijk, geven wel geen wettelijke basis

onderstaande wetgeving voorziet, geen schorsing van de opzeggingstermijn voor technische werkloosheid.

Art. 37/7. [1 § 1. Gedurende de bij artikel 51 en 77/4 bedoelde periodes van volledige schorsing van de uitvoering van de overeenkomst of van gedeeltelijke arbeid heeft de werknemer het recht de overeenkomst zonder opzegging te beëindigen.
Als de in het artikel 50 bedoelde schorsing één maand overschrijdt, heeft de werknemer hetzelfde recht.
§ 2. Zowel de werknemer als de werkgever kunnen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering van de overeenkomst bij toepassing van artikel 50, 51 of 77/4.
Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.
Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de schorsing.]1

Art. 50.Het slechte weder schorst de uitvoering van de overeenkomst
Art. 51.§ 1. (Op advies van het paritair comité of van de Nationale Arbeidsraad, kan de Koning de voorwaarden bepalen waaronder bij gebrek aan werk wegens economische oorzaken
Art. 77/4.[1 § 1. Bij gebrek aan werk, wegens economische oorzaken

op basis van art 26 is er wel een schorsing maar verwijst art 37/7 §2 er niet naar

Art. 26. De door overmacht ontstane gebeurtenissen hebben de beëindiging van de overeenkomst niet tot gevolg wanneer zij slechts tijdelijk de uitvoering van de overeenkomst schorsen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

#14 , 06 apr 2020 17:46

Hallo iedereen,

zeker niet mijn bedoeling om achterliggende twisten te genereren :-) - alleszins al hartelijk bedankt voor de reacties !!!

zie hier het antwoord van mijn werkgever :

Hier zijn de antwoorden op uw vragen :
1. De reden voor ontslag :
Wat betreft de reden van uw ontslag, nodig ik u uit om uw verzoek te formuleren volgens de wettelijke vormen, zodat we het kunnen beantwoorden.
2. De sociale documenten :
Alle sociale documenten worden pas na afloop van de opzegtermijn verstrekt. Zij zullen u per aangetekende brief bereiken binnen 30 dagen aan het einde van de maand volgend op uw vertrek uit [werkgever].
3. Het niet-concurrentiebeding :
Als gevolg van uw ontslag bevestigen wij dat het in uw arbeidsovereenkomst vermelde concurrentiebeding nietig is. Aan de andere kant blijven de andere clausules van uw contract van kracht.
4. De opzegtermijn :
Dit betekent dat u uw opzegtermijn moet uitdoen. Deze begint op maandag 6 april 2020 en zal 12 weken duren. Voorlopig bent u door overmacht tijdelijk werkloos, dus u hoeft niet weer aan het werk zolang de tijdelijke werkloosheid duurt. De opzegtermijn wordt niet geschorst tijdens tijdelijke werkloosheid als gevolg van overmacht. Wanneer de maatregelen worden opgeheven en de activiteiten van het bedrijf worden hervat, zal uw opzeggingstermijn op de normale manier worden voortgezet.
Gedurende deze 12 weken, zolang u door overmacht tijdelijk werkloos bent, ontvangt u de door de RVA vastgestelde werkloosheidsuitkering. Wanneer u uw normale activiteiten hervat, betaalt [werkgever] uw salaris.
Als u tijdens de opzegtermijn een baan vindt, hebt u het recht om ons een tegenbericht te sturen dat de duur van de oorspronkelijke opzegtermijn verkort en u sneller van elke verplichting ten opzichte van [werkgever] ontslaat.
Het gebruik van de bedrijfsauto en de tankkaart blijft gedurende de gehele opzegtermijn ongewijzigd. Informatie over de overhandiging van het voertuig wordt u op een later tijdstip toegezonden, zodat u het voertuig in de laatste dagen van de dienst kunt inleveren.
5. Het "Job Search" verlof :
Wanneer u door overmacht niet langer tijdelijk werkloos bent, hebt u gedurende de resterende periode van uw opzegtermijn recht op 2 halve verlofdagen om een baan te vinden. Dit zogenaamde "Job Search"-verlof moet binnen een week worden opgenomen en kan niet worden overgedragen naar de volgende week.
Ze moeten worden gedefinieerd in overeenstemming met uw Manager, gecodeerd in Odoo en gevalideerd door uw Manager.
6. De stappen die moeten worden genomen met de RVA :
Tot het einde van uw opzeggingstermijn zijn er geen verdere stappen te ondernemen met de RVA.
7. Ontslag met ontslagvergoeding :
De autoriteiten van [werkgever] hebben besloten te kiezen voor een opzegtermijn.
8. Zorgverzekering :
Alle zorg die voor het einde van uw opzeggingstermijn is verleend, wordt door [verzekeraar]vergoed zolang deze gedekt is door de zorgverzekering.
Zoals u zult hebben begrepen, is het niet de datum van de vergoeding die telt, maar alleen de datum van de behandeling.
9. De eindejaarspremie :
Ik bevestig dat de eindejaarspremie en de CP200-premie pro rata temporis zullen worden betaald met het saldo van elke rekening.

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

#15 , 06 apr 2020 17:48

en mijn extra vragen (wel in Frans)

mail 1
cela réponds déjà pas mal de mes questions, donc les étapes suivants que je ferai sont :
• envoyer un recommandé pour savoir la raison, et de faire investiguer par un juriste
• il me faut mon C4 plus vite que 30 jours après les 12 semaines pour m'inscrire
• toujours prêt pour négocier le délai de préavis - pour les raisons déjà communiqués
• peux-tu toujours changer dans Odoo, maintenant c'est pas possible d'entrer les jours de congé de postulation

mail 2
Hello,

Le recommandé demandé pour avoir réponse est envoyé aujourd'hui, [werkgever] a maintenant 2 mois pour me répondre.

J'insiste quand même de recevoir le formulaire C4 à la fin du délai de préavis. La raison que vous me communiquerez doit être la même comme indiquée sur le formulaire C4.

Néanmoins, je suis toujours ouvert pour des autres propositions concernant le délai de préavis, proposé par [werkgever]. Comme déjà dit même si la situation de chômage technique changera, je n'ai pas de tâches communiquées….

@ xxx: kan je aub de link dorsturen naar SWAP voor nazicht evaluatie gesprek, ik had dat in vorige mail gevraagd, maar waarschijnlijk ben je dat vergeten :wink: ...

Terug naar “Andere”