Ontslag tijdens tijdelijke werkloosheid wegens corona

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

Re: Ontslag tijdens tijdelijke werkloosheid wegens corona

#16 , 06 apr 2020 18:09

Bijkomende info : ik zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever op 4 mei 2020.
Ik doe nu 'moeilijk' omwille van het feit dat ik vind dat deze toestand wordt misbruikt om mensen te ontslaan (ik ben trouwens niet de enige in deze situatie bij deze werkgever)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 06 apr 2020 18:43

Bijkomende info : ik zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever op 4 mei 2020.
Succes :!:
Ik doe nu 'moeilijk' omwille van het feit dat ik vind dat deze toestand wordt misbruikt om mensen te ontslaan (ik ben trouwens niet de enige in deze situatie bij deze werkgever)
Misbruikt ... er gaan serieuze economische gevolgen aan gans deze toestand hangen.

Je hebt zo goed als zeker ander werk, waarom moeilijk doen, levert daar toch niets meer op.
Gewoon verdwijnen en dubbel cashen ...

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

#18 , 06 apr 2020 19:01

@ Inuzuma

het "dubbel cashen", het maximum wat ik er kan uithalen is dat de WG me de 12 weken uitbetaalt zonder opzegtermijn, dat hoop ik te bereiken met 'moeilijk doen', en me een duidelijke reden geeft waarom ik ontslagen ben - ik zie geen 'echte' reden want heb nooit negatieve evaluaties gehad of iets verkeerd gedaan, ik ben oprecht benieuwd wat er op de C4 gaat staan

omtrent de discussie tussen 'father b' en 'de reden' : dit heb ik gevonden op website van ACV
Ben je op tijdelijke werkloosheid gesteld en door de werkgever ontslagen met een te presteren opzegtermijn, hangt de impact van het soort tijdelijke werkloosheid:
•Werkloosheid wegens overmacht (vb. sluiting restaurant): je opzeggingstermijn loopt af op de voorziene einddatum. Je opzegtermijn wordt dus niet verlengd.
•Werkloosheid wegens economische redenen (vb. teruggevallen bestellingen, zonder sluiting): je opzeggingstermijn wordt verlengd met de duur van de werkloosheid.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#19 , 07 apr 2020 00:01

Bijkomende info : ik zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever op 4 mei 2020.
Ik doe nu 'moeilijk' omwille van
hoe kan je op 4 mei bij je nieuwe werkgever beginnen als jouw huidige werkgever moeilijk doet?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 07 apr 2020 07:57

Moeilijk doen bij een werkgever is nooit een goed idee, de wereld is klein van werkgevers en de één belt soms wel eens naar de vroegere werkgever!.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

#21 , 07 apr 2020 20:28

@ 'de reden'hoe kan je op 4 mei bij je nieuwe werkgever beginnen als jouw huidige werkgever moeilijk doet?

Ik heb gevraag of ze bereid zijn een regeling te treffen waardoor ik vroeger weg kan, en dus mijn opzegtermijn onderhandel.
Als ze dat niet willen kan ik mijn tegen opzeg doen, dan zijn er 2 mogelijkheden, afhankelijk van de opheffing Corona maatregelen :
1. tijdens mijn tijdelijke werkloosheid moet ik geen opzegtermijn doen, ik kan als het ware de dag voordien opzeggen, is dat in het "slechtste" geval, stel dat tijdelijke werkloosheid stopt op midden mei, kan ik mijn opzeg doen de laatste dag en moet dan wel met de gevolgen leven dat ik de periode tussen mijn opzeg en begin bij de nieuwe WG geen inkomsten heb
2. ofwel geef ik nu mijn tegenopzeg, en dat is 4 weken, akkoord dat is niet tijdig genoeg om op 4 mei daar te starten

dus ik neem het risico dat ik een opzegtermijn kan afspreken met mijn huidige werkgever. Heb ook de vraag gesteld wat voor hun een redelijke termijn zou zijn, onder het mom van wat moet ik zeggen als ik tijdens een sollicitatie de vraag krijg "Wanneer kan je beginnen ?"

@ 'denlowie'
Ik noemde het trouwens 'moeilijk doen' : maar ik wil enkel waar ik recht op heb en vind dat mijn huidige WG het niet fair heeft gespeeld : het is me duidelijk dat ze me wouden ontslaan (wacht echter nog op de motivatie die ze verplicht zijn me te geven, en zal onderzoeken of die gegrond is), ze maken nu gebruik van de Corona situatie om me eerst tijdelijk werkloos te zetten en 3 dagen nadien definitief ontslaan compleet tegen de mondelinge boodschap in 'van we willen ons team zeker behouden na de crisis', ik vind dat tegenstrijdige boodschappen
dus ipv mijn huidig loon te betalen tijdens de opzegperiode als ze me toch wouden ontslaan, betaalt RVA nu een deel van de opzegperiode. Vind ik niet fair en scheelt hem ook heel veel in mijn portemonnee !

Het mooiste scenario voor mezelf is dat ze me ipv een opzegtermijn een opzegvergoeding uitbetalen, en daar probeer ik naar toe te werken met hun op alle kleine foutjes die ze nu maken tegen de arbeidswetgeving te benadrukken en om een oplossing te vragen.
Ik ben echter geen jurist en weet inderdaad niet of ik er goed aan doe, misschien is het inderdaad beter te laten rusten, maar ik ben 'in mijn gat gebeten' door het verloop, mede omdat er ook collega's zijn die hetzelfde meemaken en er depressief van worden...

Ik wens jullie allemaal te danken voor de tips en advies !

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#22 , 07 apr 2020 22:05

@ 'de reden'hoe kan je op 4 mei bij je nieuwe werkgever beginnen als jouw huidige werkgever moeilijk doet?

1. tijdens mijn tijdelijke werkloosheid moet ik geen opzegtermijn doen, ik kan als het ware de dag voordien opzeggen???
bewijs maar eens voor de vorm van tijdelijke werkloosheid waarin jij zich bevindt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

TVL9400
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Ninove
Contacteer: Website

#23 , 13 apr 2020 09:21

Finale update:
Ik ben overeen gekomen met huidige WG dat mijn contract stopt in onderling akkoord op 30 april, zodat ik met een gerust gemoed en focus op positieve dingen kan beginnen bij de nieuwe WG.
Ik heb gekozen voor gemoedsrust en vergeet dan maar het eventuele extra geld dat ik misschien kon halen...
met nadruk op 'misschien' en 'eventueel' en tegen wanneer allemaal ?
Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat dit de prijs wel waard is om in positiviteit te eindigen...
Bedankt voor de feedback aan iedereen!

Terug naar “Andere”