Haard- en standplaatstoelage

Thomas24
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Haard- en standplaatstoelage

#1 , 23 mar 2020 16:07

Sinds mei 2016 werk ik bij een vzw in de zorg. Toen woonde ik nog bij mijn ouders.
Ondertussen woon ik sinds januari 2017 wettelijk samen met mijn partner.

We zijn ondertussen 3 jaar later en ik ontvang nog steeds enkel standplaatsvergoeding.
Eigenlijk heb ik dus al drie jaar recht op een haardvergoeding omdat we al 3 jaar wettelijk samenwonen.
Nochtans ontving ik de laatste 3 jaar nog steeds enkel een standplaatsvergoeding.

In totaal gaat dat over een periode van 3 jaar en dus over een serieus bedrag dat ik in totaal heb mislopen.

Toen ik in januari 2017 verhuisde heb ik mijn nieuwe adres doorgegeven aan mijn werkgever, maar niet expliciet doorgegeven dat ik sindsdien wettelijk samenwoon.

Nu heb ik nagevraagd of ik dat geld dat ik de afgelopen jaren heb mislopen met terugwerkende kracht toch nog kon ontvangen.
Maar volgens mijn werkgever kan ik dat geld niet terugkrijgen.
Ik ben volgens hem als werknemer verplicht om alle wijzigingen van adres en gezinstoestand te melden aan de werkgever binnen een redelijke termijn.
De aanpassing van stand naar haard gebeurt normaal gezien vanaf dat je het attest bezorgd, zegt mijn werkgever.

Kan ik ergens wel verstaan. Ik heb destijds dat wettelijke attest niet bezorgd bij mijn werkgever, maar wel mijn adreswijziging.
Ondertussen heb ik sinds deze week dat wettelijk attest wel bij mijn werkgever bezorgd en heb ik vanaf nu wel recht op de haardtoelage.

Nu is mijn vraag: heeft mijn werkgever gelijk? Of heb ik toch nog recht op dat geld dat ik de laatste 3 jaar heb mislopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2020 22:18

Het verwondert mij ten zeerste dat u überhaupt een toelage ontvangt. Deze is immers voorzien voor contractuele en statutaire ambtenaren, niet voor VZW's.
In openbare dienst kan deze vergoeding retro-actief toegekend worden in het onderwijs:
10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 april 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de gesubsidieerde inrichtingen van het vrij onderwijs, betreffende de toekenning van de haard- en standplaatstoelage (Vlaamse Gemeenschap) (1)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2020 20:45

Franciscus, deze website verwijst naar een overheidsbetrekking. Dit bevestigt mijn stelling.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”