electrische fiets aankopen

Caro-line
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

electrische fiets aankopen

#1 , 17 mar 2020 17:34

Ik had een electrische fiets van mijn werkgever als bedrijfsfiets en ik kan die nu overkopen maar ze rekenen me wel de btw door, die krijgen zij toch terug, waarom zou ik die dan nog eens moeten betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 17 mar 2020 17:38

Zij krijgen die niet noodzakelijk terug. Wordt deze voor woonwerkverkeer gebruikt?

Caro-line
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2020 17:58

woon werk verkeer idd

Reclame

Sirkii
Berichten: 5415

#4 , 17 mar 2020 18:52

Bij verkoop moet het bedrijf BTW aanrekenen (en doorbetalen). Bij aankoop konden ze idd de BTW 100% recupereren doch bij verkoop moeten zij op de verkoopsprijs BTW factureren (en terugbetalen aan vadertje staat)

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 17 mar 2020 19:24

Woonwerkverkeer is privé, dus de btw is niet aftrekbaar!

Caro-line
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mar 2020 21:25

begrijp je reactie niet helemaal @LeenW

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 17 mar 2020 21:37

begrijp je reactie niet helemaal @LeenW
De fiets werd gebruikt voor woonwerkverkeer, dat behoort tot de privésfeer in plaats van de economische activiteit van het bedrijf. De btw op deze kosten is niet aftrekbaar voor het bedrijf (Art 45 §1 van het btw wetboek). Dus uw redenering dat ze de btw mogen aftrekken, klopt niet.

De btw zou bijvoorbeeld wel aftrekbaar zijn voor de fiets van een pizzarestaurant dat levert. Daar wordt de fiets wel gebruikt voor beroepsdoeleinden.

Caro-line
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mar 2020 21:51

een bedrijfsfiets is toch 120% aftrekbaar voor de werkgever ?

Caro-line
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 mar 2020 22:04

Het gebruik van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer is populairder dan ooit. Voor heel wat pendelaars die dagelijks met het fileprobleem kampen, biedt de bedrijfsfiets een interessant alternatief voor de bedrijfswagen. Naast een gezonde portie lichaamsbeweging zijn er ook flink wat fiscale voordelen verbonden aan deze nieuwe trend. We fietsen samen met u even door de huidige wetgeving.

Zowel de gewone als de elektrische fiets en speed pedelecs vallen binnen het toepassingsgebied voor de sociale en fiscale gunstregimes.
Wanneer een bedrijfsfiets ter beschikking wordt gesteld voor de verplaatsingen van woon-werkverkeer, dan wordt deze niet beschouwd als een voordeel van alle aard.
De bedrijfsfiets geldt niet als een loonvoordeel en is niet onderhevig aan sociale bijdragen.
De kosten die specifiek gemaakt zijn om het gebruik van woon-werkverkeer aan te moedigen, zijn voor 120% aftrekbaar als beroepskost.
Het federaal parlement heeft beslist om het btw-tarief bij de aankoop van een fiets te verlagen naar 6%.
De verschillende fiscale voordelen verbonden aan de bedrijfsfiets zijn combineerbaar met andere vormen van verplaatsingsvergoedingen.
Men kan een kostenvergoeding van € 0,24 per afgelegde kilometer inbrengen in de aangifte personenbelasting.

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 17 mar 2020 22:08

een bedrijfsfiets is toch 120% aftrekbaar voor de werkgever ?
Dat gaat over de vennootschapsbelasting, niet over de btw.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 mar 2020 10:04

Ik had een electrische fiets van mijn werkgever als bedrijfsfiets en ik kan die nu overkopen maar ze rekenen me wel de btw door,
Logisch, u bent geen bedrijf, en de fiets wordt door een bedrijf aan u verkocht, dus BTW.

die krijgen zij toch terug, waarom zou ik die dan nog eens moeten betalen ?
U hebt die niet "al eens" betaald, en betaalt dus niet "nog eens".

Uw werkgever of leasingmaatschappij die dit regelde, heeft geen BTW betaald .


Als u dat niet wil betalen om eigenaar te worden, gaat fiets terug naar werkgever / leasing .
Opgelost ...

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 18 mar 2020 10:59

Als dit het geval is (begrijp de reactie van Sirkii nu ook beter), is het helemaal geen discussie. Maar ik ging er van uit dat TS bedoelde dat de oorspronkelijk betaalde btw mee in de prijs zit (en er daar op de normale btw gerekend wordt).

Caro-line
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mar 2020 17:03

merci allemaal voor de hulp en uitleg


Terug naar “Andere”