coronavirus en werk

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

coronavirus en werk

#1 , 15 mar 2020 11:39

Beste,

Kan mijn werkgever mij verbieden om van thuis te werken terwijl er in heel het land draconische maatregelen genomen worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan?
Het thuiswerk zou technisch perfect kunnen plaatsvinden, maar de werkgever verbiedt dit.
De werkgever is altijd tegen thuiswerken geweest, maar in deze tijden kan je toch niet langer je hoofd in het zand steken?
Er wordt over het algemeen ook bitter weinig informatie gegeven (behalve het goed wassen van de handen), en ik heb ook nog niet gezien dat bepaalde zones extra ontsmet worden. Als dat gedaan wordt, wordt er zeker geen info over gegeven. We mogen verder ook leveranciers/klanten ed blijven ontvangen. Er zijn ook geen richtlijnen voor vergaderingen of bijvoorbeeld samen eten in de cafetaria.

Ik heb zelf een gezin met 2 kindjes en wil mezelf & hen zo maximaal mogelijk beschermen, maar doordat mijn werkgever niet flexibel is, gaat dit niet.
Opties over sociaal verlof of verlof zonder wedde worden ook niet aangereikt.
Ik ben hierdoor ook verplicht om mijn kindjes naar de schoolopvang sturen doordat ze ook niet meer bij de grootouders terecht kunnen.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 mar 2020 11:50

Aangezien het slechts raadgevingen zijn van de overheid kunt u ze juridisch niet afdwingen van uw werkgever.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2020 17:10

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2020 01:20

De werkgever is wettelijk verplicht in te staan voor de veiligheid en gezobdheid op de werkvloer. Volgens mij moet dit daar toch onder vallen???
Het afdwingen op korte termijn zal een ander paar mouwen zijn... Misschien via vakbond en/ of arbeidsgeneesheer?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 mar 2020 09:21

Ken jij de werksituatie van TS? Het zou perfect kunnen dat hij alleen werkt in een bureel, en dus niemand van zijn collega's zal kunnen. OP staat is dat dan weer een andere situatie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2020 09:31

afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, lijkt mij dit een gegronde reden voor (onbetaald)verlof om dwingende reden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2020 12:00

De kinderen zijn 1,5 en 4,5 jaar oud.

Terug naar “Andere”