adv op feestdag

gclauwaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

adv op feestdag

#1 , 12 mar 2020 14:50

Elke week moet ik op vrijdag 2 uur ADV (arbeidsduurvermindering) nemen. Wat als er een feestdag op vrijdag valt? kan ik die 2 uur ADV later nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 12 mar 2020 15:49

Indien u dit elke week neemt dan noemt dit geen ADV, dan werkt u gewoon een 38 uren week!

ADV krijgt u wanneer u meer uren per week werkt, voor de meesten is dat dan 40 uur, om dat op maandbasis gelijk te trekken naar 38 uur krijgt men elke maand één dag arbeidsduurverkorting.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 12 mar 2020 17:21

Zoals Berenod al zei: u werkt dan inderdaad gewoon 38 uur (4 dagen van 8, 1 dag van 6 uur).
Volgens de geldende feestdagenwetgeving wordt de werknemer niet gecompenseerd als de feestdag valt op een dag waarop deze minder werkt dan normaal.

Reclame

gclauwaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2020 18:11

Ik werk volgens cao 319.01 en heb 6 ADV uren per week ( rimpeldagen) daarvan worden er 2 uur per week vastgelegd op vrijdag. Indien ik ziek wordt of er is een feestdag op vrijdag kan ik die 2 uur niet later recupereren. Ik vraag me af of dit juridisch juist is.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 12 mar 2020 18:21

Toch is dit zo. Als je bv 4/5de werkt dan is dit meestal met een vaste dag per week. Als die dag een feestdag is kan je die dag ook niet recupereren. Bv: als je werkt 4/5de met je dag op maandag dan ben je paasmaandag, pinkstermaandag etc kwijt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2020 10:57

Ik werk volgens cao 319.01 en heb 6 ADV uren per week ( rimpeldagen) daarvan worden er 2 uur per week vastgelegd op vrijdag. Indien ik ziek wordt of er is een feestdag op vrijdag kan ik die 2 uur niet later recupereren. Ik vraag me af of dit juridisch juist is.
is geen adv maar een betaalde vrijstelling van prestatie op basis van ancienniteit, je zal dit helaas niet kunnen recupereren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”