Huismoeder

040684
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huismoeder

#1 , 12 mar 2020 07:10

Beste
Ik vroeg me ag of als je ma 1 kind hebt ook huismoeder kan worden

Er voor ging mijn zoontje altijd na de grootouders ma nu sukkel mijn schoonvader met zijn gezondeid hij moet per dag super veel aan de zuurstof hangen als er iemant ziek is mag die persoon er nie bij want als hij het overkrijgt wordt hij opgenomen nu dus ben zelf veel thuis als de zoon ziek is dan verliezen we veel dus vroeg ik me af kan ik geen thuismoeder worden en wat verdien je er dan aan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 12 mar 2020 08:47

Beste
Ik vroeg me ag of als je ma 1 kind hebt ook huismoeder kan worden

Er voor ging mijn zoontje altijd na de grootouders ma nu sukkel mijn schoonvader met zijn gezondeid hij moet per dag super veel aan de zuurstof hangen als er iemant ziek is mag die persoon er nie bij want als hij het overkrijgt wordt hij opgenomen nu dus ben zelf veel thuis als de zoon ziek is dan verliezen we veel dus vroeg ik me af kan ik geen thuismoeder worden en wat verdien je er dan aan
Wanneer u een kind opvoed, moet u daar zelf de zorg voor dragen of een oplossing zoeken zoals u al deed.
U zit nu in een andere situatie door de ziekte van uw schoonvader.
Doch blijft uw verplichting hetzelfde, de zorg dragen voor uw kind of een oplossing zoeken.
U krijgt voor uw kind kinderbijslag, vind u nu dat de gemeenschap ook nog moet opdraaien voor het verlies van uw inkomsten?
Als u officieel gewerkt heb, zult u toch waarschijnlijk wel stempelgeld kunnen ontvangen ook.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2020 09:01

In het kort;

- Werkloosheidsuitkering; je moet voldoende gewerkte dagen hebben én je moet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt
- Leefloon: je moet alle andere opties uitgeput hebben, jouw gezinsinkomen mag niet te hoog zijn, je moet werkbereidheid tonen en je moet je laten begeleiden door het ocmw
- ouderschapsverlof opnemen: kan binnen bepaalde voorwaarden (bv minstens zoveel uur en al minstens zo lang werken)
- Kinderbijslag

Dat zijn de opties zo ongeveer.

Kies je er zelf voor om thuis te blijven, voor de kinderen, en niet meer te gaan werken, dan ben je niet werkbereid en niet aan het werk. Het is dan ook jouw eigen keuze, en de maatschappij zal niet de kost dragen voor jouw keuze.

Reclame

Terug naar “Andere”