Overbruggingsrecht voor een zelfstandige .

PiotrNap
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Overbruggingsrecht voor een zelfstandige .

#1 , 10 mar 2020 20:27

Dag allemaal!

Ik ben als zelfstandig 5 jaar actief geweest en sinds vorig jaar is het niet zo goed met de inkomen geweest. Ik wil bij de Partena een overbruginggshulp aanvragen om in komende maanden een andere job te vinden. Om dit aan te vragen heb ik een bewijsstuk nodig van mijn inkomen (2019 en 2020), weet iemand waar ik zo'n bewijsstuk kan aanvragen of terugvinden?

Ps. Ik was ook vrijgesteld van btw in het jaar 2019.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2020 22:12

Normaal is dit de belastingen, maar voor 2019 en 2020 hebben zij ook nog geen cijfers, en zeker als je al vrijstelling heeft dan hebben ze van 2019 niks.

Als je een sluitende boekhouding heeft kan je dit vragen aan je boekhouder, maar als deze bewijs waarde heeft betwijfel ik .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2020 07:09

Ben je voorafgaand aan je zelfstandige activiteit werknemer geweest en heb je voldoende arbeidsverleden als werknemer, neem dan contact op met de vakbond of de Hulpkas voor een aanvraag werkloosheidsuitkeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

PiotrNap
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2020 09:26

Ik heb jammer genoeg nog geen arbeidsverleden als werknemer (ik ben 25 jaar oud), altijd als zelfstandige/meewerkende vennoot gewerkt. Ik denk dat ik dus best bij een van de Partena kantoren kan gaan vragen wat ze ervan vinden. Bedankt aan iedereen in ieder geval !

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 11 mar 2020 13:41

Meewerkend vennoot ? Zoals dikwijls in de bouw ?

Bent u zeker dat u in realiteit geen werknemer was?

Stel bij vakbond of zo eens de vraag naar schijnzelfstandigheid in uw geval.

PiotrNap
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2020 09:08

Meewerkend vennoot ? Zoals dikwijls in de bouw ?

Bent u zeker dat u in realiteit geen werknemer was?

Stel bij vakbond of zo eens de vraag naar schijnzelfstandigheid in uw geval.
Ik heb in een familiebedrijf gewerkt, ik heb nog documenten waar het opstaat dat ik een paar aandelen in mijn handen heb gehad en waar ik zelfs als meewerkende vennoot vermeld sta, dat zal dus in orde moeten zijn :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2020 09:33

Als je echt zonder bestaansmiddelen zit ga naar het ocmw om je te helpen.

zelfstandige helper in familie bedrijven niks anders mee dan grote miserie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PiotrNap
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2020 14:47

Hah, daar ben ik mee eens Denlowie!

Als het zo ver komt ga ik het zeker doen :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mar 2020 17:38

Om dit aan te vragen heb ik een bewijsstuk nodig van mijn inkomen (2019 en 2020), weet iemand waar ik zo'n bewijsstuk kan aanvragen of terugvinden?
had je geen boekhouder?

de procedure voor het aanvragen van een overbruggingsrecht art 8§1, 22 DECEMBER 2016. - Wet houdende invoering van een overbruggingsrecht ten gunste van zelfstandigen http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2016122214
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

PiotrNap
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mar 2020 11:22

Om dit aan te vragen heb ik een bewijsstuk nodig van mijn inkomen (2019 en 2020), weet iemand waar ik zo'n bewijsstuk kan aanvragen of terugvinden?
had je geen boekhouder?

de procedure voor het aanvragen van een overbruggingsrecht art 8§1, 22 DECEMBER 2016. - Wet houdende invoering van een overbruggingsrecht ten gunste van zelfstandigen http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2016122214
Ik had em wel maar zij deed maar alleen mijn personenbelasting, de rest deed ik alleen omdat het vrij simple was.

Terug naar “Andere”