Horeca fooi

Eenongelukje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Horeca fooi

#1 , 27 feb 2020 10:48

Dag iedereen,

Mijn chef houd de fooi een aantal maanden bij en verdeeld die dan even aan alle personen.

Nu wanneer iemand zijn job stopt of trouwt of andere heeft hij zonder vragen van iedere persoon 10 euro fooi als cadeau.

Mag dit zomaar en wat als ik zeg dat ik niet wil dat er 10 euro van de fooi gaat van mij?

Mvg en bedankt voor het antwoordt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 27 feb 2020 11:05

Als dat de regeling is, kunt u zich daar best aan houden of nieuw werk zoeken. In theorie hebt u gelijk hoor, de fooi wordt aan u gegeven. Maar als u beslist af te wijken van het systeem, geen uw collega's en uw baas daar waarschijnlijk niet mee kunnen lachen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2020 11:28

Voorzichtig met fooien zijn want fooien moeten reglementair in de zaak aangegeven worden, waardoor er bij veel horeca zaken die bewaard worden door de chef om eens een uitstap of een etentje te doen met de groep,

Als hij die aan u uitbetaald moet hij daar btw op aftrekken en u word er op belast, heb enkele maanden daar een groot artikel over geschreven op de unie van de horeca
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 27 feb 2020 11:41

Voorzichtig met fooien zijn want fooien moeten reglementair in de zaak aangegeven worden, waardoor er bij veel horeca zaken die bewaard worden door de chef om eens een uitstap of een etentje te doen met de groep,

Als hij die aan u uitbetaald moet hij daar btw op aftrekken en u word er op belast, heb enkele maanden daar een groot artikel over geschreven op de unie van de horeca
Misschien een beetje offtopic, maar zou u dat hier ook eens kunnen posten? Ik weet dat er vorig jaar wat commotie was over het correct uitbetalen van fooien (BV, RSZ en zelfs patronale bijdrage?).

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 27 feb 2020 11:45

Ja, zou een goed idee zijn..

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2020 11:52

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2020 12:28

Zal dit deze avond als ik thuis bent nog eens opzoeken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 feb 2020 12:36



Misschien een beetje offtopic, maar zou u dat hier ook eens kunnen posten? Ik weet dat er vorig jaar wat commotie was over het correct uitbetalen van fooien (BV, RSZ en zelfs patronale bijdrage?).
Het staat in het stamcafé

Het stond hier ook bij mijn vriendin .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”