Kan mijn werkgever mijn privé reis verbieden naar Italië vanwege het Corona virus?

BediendeX
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan mijn werkgever mijn privé reis verbieden naar Italië vanwege het Corona virus?

#1 , 26 feb 2020 11:14

Wij hebben zonet een interne nota gekregen waarbij ons het reizen naar oa. Italië verboden wordt vanwege het Corona virus. In hoeverre is dit legaal? Ik zou denken van niet; mijn werkgever heeft er toch geen zaken mee waar ik mijn privé reis (zonder firmawagen) doorbreng?
Iemand een idee in hoevere dit legaal is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 feb 2020 11:15

Dat lijkt mij inderdaad meerdere bruggen te ver. In uw privétijd doet u wat u wil.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 26 feb 2020 11:17

Uw werkgever heeft - tenzij u bv. bij de Staatsveiligheid of consoorten werkt - geen ruk te zeggen over waar en met wie u tjidens uw vakantie verblijft.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2020 11:53

natuurlijk uzelf afvragen indien u ziek terugkomt, uw ontslag niet klaar ligt.
Met uw privé heeft hij zich niet te moeien, maar wel met wie hij in dienst houdt.
En waarom risico's opzoeken ?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 26 feb 2020 14:03

Juridisch niet, maar het kan wel wijze raad zijn.
Onrechtstreeks kan hij u wel te pakken nemen als één en ander verkeerd loopt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 26 feb 2020 14:55

Aan het huidige tempo zal mevrouw Corona hier een uitgebreide "roadtrip" maken nog vóór de doorsnee Belgische vakantieganger richting Italië kan vertrekken...
Laatst gewijzigd door Didymus op 26 feb 2020 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 26 feb 2020 15:11

Italië? Ik kan me massa's landen voorstellen waar er meer gezondheidsrisico's zijn. Circuleert er misschien in het bedrijf een dik boek met verboden landen? (tekenen voor gelezen en akkoord voor indiensttreding)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2020 15:16

Misschien de inhoud van de desbetreffende nota hier eens weergeven nadat u hem anoniem heeft gemaakt?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 feb 2020 16:02

Wij hebben zonet een interne nota gekregen waarbij ons het reizen naar oa. Italië verboden wordt vanwege het Corona virus. In hoeverre is dit legaal? Ik zou denken van niet; mijn werkgever heeft er toch geen zaken mee waar ik mijn privé reis (zonder firmawagen) doorbreng?
Als men het in de nota gewoon over "reizen" heeft, mag je er logischerwijs van uitgaan dat het enkel om zakenreizen gaat.

Hier op het werk passeren ook regelmatig nota's over richtlijnen omtrent reizen, maar niemand die er van uit gaat dat dit ook voor privé-reizen geldt, net omdat uw werkgever daar helemaal niets over te zeggen heeft. Zegt de nota dus expliciet dat dit ook voor privéreizen geldt? Indien niet, is er niets mis met die nota, maar moet je hem ook niet beschouwen als richtlijn voor privé-reizen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#10 , 28 feb 2020 12:06

Bijkomende vraag hier: als een bedrijf zijn werknemers oplegt om 14 dagen thuis te blijven als ze terugkomen van een reis naar Italië en de werknemer in kwestie kan geen 14 dagen van thuis werken, wat zijn die twee weken dan? Moet de werknemer hier verlof voor nemen (als hij dit nog heeft), is dit gewettigde (onbetaalde) afwezigheid? Is dit ziekteverlof? Technische werkloosheid? Kortom, wie betaalt hier de rekening?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 feb 2020 12:12

Bijkomende vraag hier: als een bedrijf zijn werknemers oplegt om 14 dagen thuis te blijven als ze terugkomen van een reis naar Italië en de werknemer in kwestie kan geen 14 dagen van thuis werken, wat zijn die twee weken dan? Moet de werknemer hier verlof voor nemen (als hij dit nog heeft), is dit gewettigde (onbetaalde) afwezigheid? Is dit ziekteverlof? Technische werkloosheid? Kortom, wie betaalt hier de rekening?
WizardGandalf,

Ik denk dat wij er geen antwoord op kunnen geven. Gelezen vandaag in de kranten : werkgevers en regering gaan bijeenzitten om deze zaken te bespreken, ook VOKA. Iedere partij in dit onderwerp heeft een punt; maar zulke Coronatoestanden staan nog niet in de wetgeving.
Het belangrijkste voor mij is de gezondheid van iedereen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 feb 2020 12:17

Tja, er zijn bij ons in het bedrijf (en ik vermoed in talloze andere bedrijven) concreet mensen die momenteel op skivakantie in Italië zijn... Dus ik denk dat dit echt een concrete problematiek wordt binnenkort. Benieuwd hoe dat gaat geregeld worden...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 feb 2020 13:12

De RVA heeft vandaag een dienstnota over het Coronavirus opgemaakt. Je kan deze raadplegen via RVATECH.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

caroline1234
Berichten: 145

#14 , 01 mar 2020 09:46

Hoe kan je werkgever weten waar jij op reis gaat? Dat hoef je hem toch niet te vertellen?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#15 , 02 mar 2020 10:28

Hoe kan je werkgever weten waar jij op reis gaat? Dat hoef je hem toch niet te vertellen?
Als het om privéreizen gaat niet, neen. Zakenreizen weten ze natuurlijk perfect. Maar zelfs bij privéreizen getuigt het van weinig respect tov collega's als je uit een risicogebied komt, je bepaalde symptomen vertoont, en toch gewoon gaat werken alsof er niets aan de hand is.

Net zoals mensen met gewone griep trouwens: het getuigt van weinig respect als je in zo'n geval toch gewoon naar het werk trekt en iedereen daar besmet, in plaats van thuis uit te zieken.

Maar inderdaad, uw werkgever kan in principe totaal niet weten waar je op vakantie gegaan bent als je het niet vertelt...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Andere”