Standby shiften

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

Standby shiften

#1 , 24 feb 2020 17:27

Dag forumleden,

Ik zit al een aantal maanden in een vervelende situatie waar ik zelf waarschijnlijk in de fout ben gegaan door niet te protesteren.

Mijn probleem is dat er momenteel vanuit gegaan wordt dat ik om de week een week standby sta, inclusief weekend.
Er wordt verwacht dat ik tijdens een standby shift 24/7 telefonisch bereikbaar ben en binnen 15 minuten online kan zijn.

Dit staat nergens officieel beschreven en ik wordt hier naar mijn weten ook niet voor vergoed. Het enige wat ik kon vinden is dat er in mijn contract staat dat ik soms op ad hoc basis vanuit thuis moet kunnen werken, maar dat lijkt mij niet hetzelfde als standby.

Het lijkt mij dat ik mag weigeren dit verder nog te doen, aangezien dit niet officieel beschreven staat en ik hier ook geen extra vergoeding voor ontvang?

Alvast bedankt voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 24 feb 2020 18:54

Als je geen vergoeding krijgt om je telefoon aan te laten en bereikbaar te zijn, dien je dit ook niet te zijn.

Dit is onafhankelijk van het feit dat je een vergoeding zou krijgen per oproep.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2020 23:40


Het lijkt mij dat ik mag weigeren dit verder nog te doen
heb je een leidinggevende of vertrouwensfunctie?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2020 07:02

u schreef
in mijn contract staat dat ik soms op ad hoc basis vanuit thuis moet kunnen werken,
Daaruit veronderstel ik dat u kaderfunctie heeft met een bedienden contract.

Dan moeten overuren niet betaald worden zie het KB

10 FEBRUARI 1965. _ Koninklijk besluit tot aanwijzing van de personen die met een leidende functie of met een vertrouwenspost zijn bekleed in de particuliere sectors van 's lands bedrijfsleven, voor de toepassing van de wet betreffende de arbeidsduur. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 25 feb 2020 10:15

u schreef
in mijn contract staat dat ik soms op ad hoc basis vanuit thuis moet kunnen werken,
Daaruit veronderstel ik dat u kaderfunctie heeft met een bedienden contract.

Dan moeten overuren niet betaald worden zie het KB

10 FEBRUARI 1965. _ Koninklijk besluit tot aanwijzing van de personen die met een leidende functie of met een vertrouwenspost zijn bekleed in de particuliere sectors van 's lands bedrijfsleven, voor de toepassing van de wet betreffende de arbeidsduur. .
Als ik een kaderfunctie had zou ik het normaal vinden, maar dat is niet het geval. Ik ben een crew planner voor een kleine luchtvaartmaatschappij, met een manager boven mij. Ik heb geen leidinggevende functie. Volgens mij heb ik ook geen vertrouwenspost. Toen ik hier begon was het de manager die alle standby shiften deed, er was mij enkel gevraagd om eens in de zoveel weken een weekend standby te doen, zodat hij terug kon naar zijn thuis land om met zijn familie te zijn. Hier ben ik mee akkoord gegaan.

Toen er een nieuwe manager kwam is dit verandert naar om de week een week standby, zodat hij niet continu standby hoeft te zijn.

chacha
Berichten: 64

#6 , 01 mar 2020 12:21

Onwaarschijnlijk dat het over standby gaat. Eerder on call/van wacht die door de baas wat vrij ingevuld wordt.
Zoek de CAO teksten van je sector (of vraag het de vakbond) voor de juiste definities.

Ik heb het gedaan voor de bank sector en de baas had ongelijk. Er was geen afspraak bij on call van hoe snel er moet gereageerd worden. En je was niet verplicht ze te presteren. Krijg nu wel veel tegenwind ondanks dat ik ze nog presteer.

Standby mag je niet heel het weekend zijn maar slechts 8 a 12 uur of zo. En wordt in de bank sector aan 25% betaald voor de standby uren. En de gepresteerde uren worden betaald zoals overuren.

Terug naar “Andere”