Gewaarborgd maandloon en/of uitkering

ingridw63
Topic Starter
Berichten: 58

Gewaarborgd maandloon en/of uitkering

#1 , 20 feb 2020 16:24

Beste, ik had een aantal vragen waar ik eigenlijk weinig over vind op internet, ik heb ook al contact gehad met de vakbond, maar ze vinden het zelf nogal ingewikkeld. Het gaat over het volgende :

Ik werk nu van 20 juli 2019 , eerst in weekendploeg en van 8/1 gewone werkweek (hetzelfde bedrijf). Ik ben ingeschreven bij de VDAB op 17 april 2019.
Ik heb van september 2015 tot augustus 2017 gewerkt, halftijds, eerst bij Albert Heyn, contract is na een tijdje overgenomen door Lidl, ik heb toen ook een tijdje een uitkering gekregen
van het ziekenfonds, maar stond wel nog onder contract bij de werkgever.

September 2017 tot april 2019 ben ik naar de Hogeschool gegaan, maar heb de opleiding vroegtijdig stopgezet. Ik heb me dan ingeschreven bij de VDAB en na een tijd werk gevonden.

Ik heb mijn beroepsinschakelingstijd dus al doorlopen na mijn eerste tewerkstelling van 2015 tot 2017. Mijn vraag is eigenlijk, heb ik dan nu al recht op ziekte uitkering of moet ik eerst een jaar werken?
Telt de inschrijving van 17 april 2019 bij de VDAB mee in deze wachttijd? Wat als ik nu onverwachts ziek val? Heb ik ook recht op gewaarborgd maandloon, ik sta ingeschreven als arbeider en zie dan dat er na 2 weken een deel wordt uitbetaald door het ziekenfonds.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding