Ziekte

philip77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ziekte

#1 , 28 jan 2020 10:42

Beste,

Op donderdag 16 januari heb ik me ziekgemeld op het werk voor de duur van 1 week en 2 dagen(met doktersbriefje).
Op vrijdag 17 januari kwam de controlearts langs in de namiddag die ik gemist heb, alhoewel ik thuis was. Hij plaatste een brief in de bus voor een nieuwe afspraak diezelfde avond.
Natuurlijk heb ik dit briefje niet gezien totdat ik maandagmorgen de bus ging legen. I know , mijn fout je moet de bus steeds controleren.
Goed , ik direct werk verwittigd wat ik moet doen. Heb een sms teruggekregen van mijn werkgever dat hij dit ging navragen , het is iets wat automatisch gebeurd. Daarna heb ik daar niks meer over terug gehoord. Ondertussen is mijn ziekte met 3 weken verlengd, dus gisteren 27 jan terug een nieuw doktersbriefje binnengegeven en vandaag krijg ik een aangetekende in de bus verzonden op 27jan dat gezien ik de controlearts op 17jan niet heb gezien ik voor gans de periode niet zal betaald worden en ik zal ingeschreven worden als onwettig afwezig voor die periode. Er zit nu natuurlijk niks anders op dan morgen terug te gaan werken ( ziek of niet , want nu ben ik een profiteur wellicht). Mijn vraag is nu , is alles correct gebeurd? Vin het een beetje raar dat hij een week wacht met dat aangetekend schrijven en het pas verstuurd als ik mijn 2de ziektebriefje binnengeef. Ook heb ik hem verwittigd met de vraag wat nu , want wou me absoluut niet ontrekken aan de controlearts. Kan ik iets doen hieraan of is alles wettelijk in orde?

Dank voor jullie reacties
mvg
Philip

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2020 10:59

Normaal moet hij u gewaarborgd loon niet betalen wegens u niet aanbieden bij de controle arts .
art: 31 §3/1 - in strijd met paragraaf 3, behoudens wettige reden, zich aan de controle onttrekt,
kan het recht worden ontzegd op het in de artikelen 52, 70, 71 en 112 bedoelde loon voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van deze verwittiging, voorlegging of controle voorafgaan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

philip77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2020 11:02

"voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van deze verwittiging, voorlegging of controle voorafgaan" deze zin snap ik niet goed. niet de dagen erna?

Reclame

philip77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2020 11:30

Ook vraag ik me af of dit dan ook geldig is voor mijn 2de doktersbriefje? of maakt dit niks meer uit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2020 11:33

Ook vraag ik me af of dit dan ook geldig is voor mijn 2de doktersbriefje? of maakt dit niks meer uit?
Dit zal van je werkgever afhangen, daar het een verlenging is van de eerste ziekte
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

philip77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2020 11:47

ok , dan zit er niets anders op dan terug aan de slag te gaan , kan dit leiden tot ontslag om dringende redenen, aangezien in nu onwettig afwezig was?

D0gD0g

#7 , 28 jan 2020 11:52

Voor TS
lees dit eens, want ik ben het niet volledig eens met denlowie, maar ik ga er hier niet verder op in om ellenlange discussies te vermijden.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... ~1&Lang=NL

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2020 12:42

Voor TS
lees dit eens, want ik ben het niet volledig eens met denlowie, maar ik ga er hier niet verder op in om ellenlange discussies te vermijden.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... ~1&Lang=NL
Ik ga zeker nooit lang in discussie maar securex schrijft wel het volgende

Sinds 1 januari 2014 stelt de wet dat de werkgever, in geval de werknemer zich aan de medische controle onttrekt, mag weigeren om het gewaarborgd loon te betalen voor de dagen die aan de onderwerping aan de medische controle voorafgaan. Het gewaarborgd loon zal dus niet betaald moeten worden vanaf de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid tot de dag waarop er werkelijk een medische controle heeft kunnen plaatsgevonden

Dus tot er een nieuwe controle plaats vind hoeft hij het gewaarborgd maandloon niet te betalen !!

Ik schreef Dit zal van je werkgever afhangen

Als deze werkgever geen nieuwe controle stuurt wat dan ????

Deze mogelijkheid staat niet in de wetgeving .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

philip77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2020 16:11

Ondertussen is daarnet de controlearts nog eens langsgekomen. Dit was voor blijkbaar voor het 2de dokterbriefje en heeft verklaard dat de periode van afwezigheid (voor het 2de briefje dan) gewettigd is. Heeft dit nu invloed op de eerste week dat ik afwezig was?

D0gD0g

#10 , 28 jan 2020 17:07

Ondertussen is daarnet de controlearts nog eens langsgekomen. Dit was voor blijkbaar voor het 2de dokterbriefje en heeft verklaard dat de periode van afwezigheid (voor het 2de briefje dan) gewettigd is. Heeft dit nu invloed op de eerste week dat ik afwezig was?
Kijk eens naar wat denlowie in het vet heeft aangeduid hierboven, daar vind je het antwoord op uw vraag.
Vanaf de dag dat er daadwerkelijk een controle heeft plaatsgevonden, krijgt u terug gewaarborgd loon.
Het zal dus inderdaad van uw werkgever afhangen of hij ook de eerste periode wil betalen, dat is hij niet verplicht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jan 2020 19:33

Een goede werkgever betaald je die dagen, maar met een berisping aan u adres
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

philip77
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jan 2020 11:48

bedankt voor de reacties,
maar de saga gaat ondertussen verder …
Ondertussen mails gekregen van mijn werkgever waar hij duidelijk zegt dat hij de samenwerking wil stoppen in onderling akkoord en dat hij niet van plan is x aantal weken uit te betalen en dat ik goed de rechten en plichten moet weten als medewerker...etc...

Mijn vraag is nu , stel dat ik nu zelf ontslag neem , wanneer begint mijn opzeg? is dit tijdens mijn ziekte of erna ?

dank

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 jan 2020 11:59

bedankt voor de reacties,
maar de saga gaat ondertussen verder …
Ondertussen mails gekregen van mijn werkgever waar hij duidelijk zegt dat hij de samenwerking wil stoppen in onderling akkoord en dat hij niet van plan is x aantal weken uit te betalen en dat ik goed de rechten en plichten moet weten als medewerker...etc...

Mijn vraag is nu , stel dat ik nu zelf ontslag neem , wanneer begint mijn opzeg? is dit tijdens mijn ziekte of erna ?

dank
Dag Philip,


Jammer dat het zo loopt. We slaan nu een ander pad.

In onderling akkoord samenwerking stoppen vereist uiteraard een akkoord. In principe mag de werkgever dat willen, maar u hoeft daar helemaal niet aan mee te werken. Het is voor de werkgever een goedkope manier om iemand te ontslaan. Als hij écht van u afwil, moet hij u op de klassieke wijze ontslaan. U bent dan onvrijwillig werkloos.

Als u natuurlijk ook zelf niet meer wil werken daar, dan moet u uw arbeidsovereenkomst opzeggen of aanvaard je zijn voorstel om in onderling overleg te stoppen. Indien je zelf je opzeg geeft: hiervoor raadpleeg je best het internet, dit moet nauwkeurig gebeuren (denk aan de opzegtermijn: wanneer gaat deze in en hoe lang duurt deze?).

Let op: vrijwillige werkloosheid heeft gevolgen voor een mogelijke uitkering.

Jouw ziekte schorst de opzegtermijn niet in geval het ontslag uitgaat van de werknemer. Je kan dus in principe ziek zijn terwijl de opzegtermijn loopt.

Of jouw ziekte ook de opzegtermijn omvat, moet je zelf even uitrekenen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 29 jan 2020 12:09

Als je zelf opzegt, schort ziekte de opzegtermijn niet op.
Als je werkgever opzegt, wel.

Opzeg begint de maandag na de kennisgeving
Wanneer dàt is, hangt af van manier waarop u dat doet

Aangetekende brief wordt verondersteld 3de werkdag na verzending aan te komen
Dus als je die morgen, donderdag, verstuurt, komt die pas volgende week officieel aan, en gaat opzeg pas de maandag van de week nadien in ...

Afgeven tegen getekend ontvangstbewijs of per deurwaarder: maandag nadien

Terug naar “Andere”