Nevenactiviteit naast doctoraat (FWO-beurs)

cnbs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Nevenactiviteit naast doctoraat (FWO-beurs)

#1 , 15 jan 2020 13:44

De komende jaren ben ik tewerkgesteld als FWO-bursaal. Ik ben klinisch psycholoog van opleiding en zou graag naast mijn doctoraat iets van praktijkervaring willen opdoen. Niet om bij te verdienen dus, maar wel om bij te leren. Momenteel doe ik vrijwilligerswerk maar dit ligt me niet meer. Ik zou dus, in zeer beperkte mate, zelf enkele patiënten willen ontvangen in een eigen praktijk of eventueel aansluiten bij een groepspraktijk.

Het FWO heeft recentelijk zijn regels omtrent ondernemen veranderd. Zo is het nu toegestaan om iets bij te verdienen, als het maar geen verband houdt met je doctoraat (dit is in mijn geval zo). Bij navraag zijn de nieuwe regels eerder bedoeld voor mensen die bv. in het weekend scheidsrechter zijn of als flexi-jobber in de horeca staan. Mijn 'vraag' zou zich in de grijze zone bevinden. Het probleem zit hem vooral in het feit of het verantwoordbaar is naar de belastingen toe en ik het belastingvrije statuut als doctoraatsstudent niet zou verliezen.

Daarnaast kon ik online terugvinden dat er precies toch enkele mogelijkheden zijn voor mensen in mijn situatie - bv. onbezoldigd zaakvoerder, zelfstandige in bijberoep zolang loon beperkt blijft,... ? Ik vind het echter moeilijk om duidelijk te weten te komen wat hier nu van klopt, en wat dus mijn (verschillende) mogelijkheden zijn. Heeft iemand hier degelijke kennis van?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2020 14:29

Ik raad u aan om zeker de volgende circulaire van de belastingen te lezen:
Circulaire nr. Ci.RH.241/467.677 (AOIF 25/2002) dd. 08.10.2002
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”