arbeidsongeschiktheid of werkbekwaam?

sotnikvika
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

arbeidsongeschiktheid of werkbekwaam?

#1 , 02 jan 2020 14:05

Goededag,

Ik heb een vraag.
Ik ben arbeidsongeschiktheid en ik ben op de invaliditeit. Ik krijg de zietkeuitkering van de mutualiteit. Op de laatste medische controle volgens de gegevens van de adviserend geneesheer terug werkbekwaam bent terwijl mijn behandelend arts denkt anders en vond me niet in staat dus volledig arbeidsongeschiktheid. Ik weet niet wat te doen in dee situatie? Zoeden jullie zo vriendelijk willen zijn om te zeggen wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2020 14:35

De (naam verwijderd ) wil iedereen aan het werk zetten: gehandicapten, zieken, maar ook kankerpatiënten, enz. Nauwelijks nog uitzonderingen, dus.

Gelieve u te onthouden van ongefundeerde politieke uitlatingen - JurecaBE - moderator

Als u gesyndiceerd bent, dan kunt u bij uw vakbond een verzoek indienen waarin u vraagt om bij de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit de beslissing tot werkhervatting ongedaan te maken. Voeg daar medische verslagen aan toe, alsook een attest van uw behandelende arts waaruit blijkt dat u ongeschikt bent in functie van de algemene arbeidsmarkt. Desnoods moet uw vakbond de beslissing maar aanvechten bij de arbeidsrechtbank.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2020 15:04

Ik raad T.S. aan om deze hyperlink te lezen:

https://www.inami.fgov.be/nl/themas/arb ... kloze.aspx

U heeft het over invaliditeit. Betekent dit dat u meer dan een jaar ziek bent en in het genot bent van invaliditeitsuitkeringen i.p.v. primaire ziekte-uitkeringen?

Bent u nog in dienst van een werkgever?

In afwachting van een uitspraak in een hoger beroep kan u een aanvraag indienen om tijdelijke werkloosheid wegens medische overmacht.
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e24

Politieke stellingen horen niet thuis op een J.F.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

sotnikvika
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2020 19:59

Dank jullie wel, The Oscars, Marcus Aurelius!!! Ik waarder uw tijd en hulp.
Als u gesyndiceerd bent
- Wat betekent dat?

Voor zover ik het begrepen heb moet ik rechstreeks naar mijn vakbond waar ik kan een verzoek indienen waarin ik vraag om bij de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit de beslissing tot werkhervatting ongedaan te maken samen met de documenten van mijn dokter?

Ik heb de link goed gelezen! Dank u!
U heeft het over invaliditeit. Betekent dit dat u meer dan een jaar ziek bent en in het genot bent van invaliditeitsuitkeringen i.p.v. primaire ziekte-uitkeringen?
Ja, inderdaad, u hebt gelijk het gaat over de invaliditeit en ik krijg invaliditeitsuitkeringen.
Bent u nog in dienst van een werkgever?
Neen, ik ben onstlagen wegens medische overmacht!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 jan 2020 09:46

Je zal meer dan waarschijnlijk daarvoor een volledig en grondig medisch onderzoek moeten ondergaan in de zetel van die hoge commissie. Heb dat jaren geleden ook voor gehad na een arbeidsongeval, waarbij ik niet akkoord was met het vastgestelde percentage invaliditeit.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2020 10:57

Mava 105, er is een enorm verschil tussen de vaststelling van een blijvende invaliditeit ingevolge een arbeidsongeval en de vaststelling van een arbeidsongeschiktheid met recht op uitkeringen ten laste van het ziekenfonds. De eerste ligt tussen 0 en meer dan 100% en komt boven op de werkloosheidsuitkering, de tweede is op minstens 66% bepaald.

In de hypothese dat de werknemer, die arbeidsgeschikt wordt verklaard door de adviserend arts van het ziekenfonds, die beslissing betwist voor de arbeidsrechtbank, kan de werknemer worden vergoed met voorlopige werkloosheidsuitkeringen op basis van artikel 62, §2 van het KB.
Opgelet: Na 3 maanden tijdelijke werkloosheid wegens overmacht, is de werknemer verplicht zich in te schrijven als werkzoekende (art. 34 MB 26.11.1991).

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sotnikvika
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2020 13:49

Ik heb nog steeds geen officielle briefje van mijn mutualiteit ontvangen waar zegt dat ik werkgeschikt ben en de peride van ziekteutkering is beeindigd. Van de maand januari kan ik sowieso de uitkering van de vaakbond ontvangen of van de mutualiteit?

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 24 jan 2020 16:31

De (naam verwijderd ) wil iedereen aan het werk zetten: gehandicapten, zieken, maar ook kankerpatiënten, enz. Nauwelijks nog uitzonderingen, dus.

Gelieve u te onthouden van ongefundeerde politieke uitlatingen - JurecaBE - moderator

Als u gesyndiceerd bent, dan kunt u bij uw vakbond een verzoek indienen waarin u vraagt om bij de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit de beslissing tot werkhervatting ongedaan te maken. Voeg daar medische verslagen aan toe, alsook een attest van uw behandelende arts waaruit blijkt dat u ongeschikt bent in functie van de algemene arbeidsmarkt. Desnoods moet uw vakbond de beslissing maar aanvechten bij de arbeidsrechtbank.
Waarom moet het bij de Hoge Commissie van de Geneeskundig Raad worden ingediend dat verzoektschrift ?
Zij hebben hem niet afgschreven
Het is een lagere pion ( de adviserend arts -'AA' die die beslissing heeft genomen. Het is tegen de AA dat er een verzoekschrift moet worden ingediend.

sotnikvika
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jan 2020 18:18

Waarom moet het bij de Hoge Commissie van de Geneeskundig Raad worden ingediend dat verzoektschrift ?
Zij hebben hem niet afgschreven
Het is een lagere pion ( de adviserend arts -'AA' die die beslissing heeft genomen. Het is tegen de AA dat er een verzoekschrift moet worden ingediend.
Wat kan ik beste doen in deze situatie? Kan Ik mijn behandelde arts vragen om iets te doen?

sotnikvika
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jan 2020 18:27

Want ik geenbriefje van d mutualiteit ontvangen kan ik geen bewijs aan de vakbond tovoegen. Hoe kan ik dan een uitkering voor deze maand ontvangen?

Terug naar “Andere”