Overuren zonder overleg uitbetaalt

Kihei
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overuren zonder overleg uitbetaalt

#1 , 27 dec 2019 09:08

Goedemorgen,

Tot nu toe vroeg mijn bazin elk jaar of ik uren wou meenemen of wou laten uitbetalen, ik neem ze altijd liever mee want dan werk ik in drukke periodes extra en kan ik op andere momenten wat meer rust pakken. Ik zag net dat de uren zijn uitbetaalt. Het bedrijf is nu dicht tot het nieuwe jaar, dus ik wil er niet nu via de mail over beginnen, maar kan dit nog terug gedraaid worden als het zo het nieuwe jaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2019 09:49

Wat staat er in jullie CAO ??

Dit is per PC totaal verschillend, er zijn zelf PC die tot 360 vrijwillige overuren mogen gaan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2019 10:45

de werkgever heeft het recht om overuren uit te betalen

de vraag is of je recht had op een overurentoeslag, en deze mee is uitbetaald?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2019 15:40

Beste

Lees deze artikels even, fiscaal gezien is laten uitbetalen van overuren niet interessant. Gezien iedereen langer zal moeten werken, de stress op het werk toeneemt en burn out een plaag wordt lijkt het me aan te bevelen om indien de CAO dit toelaat de overuren te recupereren. Ik heb vroeger ook altijd mijn overuren teruggenomen in verlof, je werkt om te leven en leeft niet om continu te werken. Dit heeft overigens geleid tot de aanwerving van extra personeel, op de duur ziet men wel in dat dit de enige logische oplossing is.

"Vele ondernemingen maken gretig gebruik van overuren. Wat zij niet altijd weten, is dat dit eigenlijk niet zomaar mag. Het presteren van overuren moet altijd de uitzondering blijven. Bij structureel gebruik van overuren, is een aanpassing van de uurroosters[1] of een extra aanwerving in principe een betere oplossing."

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwRei ... enDocument
https://www.besox.be/laat-werknemers-ti ... cupereren/

Blijkbaar is tegenwoordig wel een oplossing die een fiscale korting mogelijk maakt op de eerste 180 overuren. Voor een aantal sectoren geldt er een hogere grens, zoals de horeca, waar die op 360 uren ligt.

https://www.sdworx.be/nl-be/blog/hr-man ... uitbetalen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2019 19:05

Er zijn zeer veel mensen die zeer graag overuren doen op het werk zelf, want anders moet je al flexi job gaan doen, en als ik mocht kiezen zou ik ze toch liever op het werk zelf doen, dan op zaterdag en zondag in de horeca , en nu zijn er al veel tienduizenden die flexi job doen, en er is nog nooit iemand dood gegaan van werken, en einde maand is het toch zo leuk om een dubbel loon te krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”