Klacht tegen eigen WG wegens zwartwerk

dreambrotherjb
Topic Starter
Berichten: 50

Klacht tegen eigen WG wegens zwartwerk

#1 , 20 dec 2019 09:53

Een kennis contacteerde mij onlangs dat hij een jaar lang als kapper voor een kapsalon had gewerkt. Er was hem door zijn werkgever verteld dat hij 'wit' zou werken, er werd een contract opgemaakt, maar hij werd wel telkens in cash betaalt, dit zou normaal zijn, zo werd hem verteld. Het was zijn eerste job in België, het betreft een derdelander met verblijfsrecht hier.
Ondertussen is hij er al een tijdje gestopt als werknemer, maar toen hij recent een stand van zijn gepresteerde arbeidsdagen ging bekijken op een website van de overheid, was er niets in opgenomen van dat jaar tewerkstelling. Toen hij hierover ging informeren bij zijn ex-werkgever antwoordde deze dat hij zijn tewerkstelling nog moest in orde maken en 'de formulieren nog moest registreren'. De herhaalde vraag van mijn kennis naar bewijzen hiervan dat hij dit heeft gedaan, werd telkens weggewuifd met 'ja ja ik breng dat binnenkort wel in orde'.

Hij wenst nu een klacht neer te leggen tegen deze werkgever, maar is bang dat hij zelf van zwartwerken beschuldigd kan worden...

Waar kan hij terecht?

Alvast bedankt.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 20 dec 2019 09:55

Sociale inspectie helpt meestal goed. Of hij zelf problemen gaat krijgen, durf ik niet voorspellen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2019 10:00

Aansluiten bij een vakbond dit is het eerste wat hij moet doen , in deze sector loopt het ook nogal dikwijls mis, dus best Vakbond .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 dec 2019 13:55

Aansluiten bij een vakbond dit is het eerste wat hij moet doen , in deze sector loopt het ook nogal dikwijls mis, dus best Vakbond
Vakbond gaat normaal geen reeds bestaande betwistingen aannemen, van vòòr men lid was.

Wel nieuwe, mochten die na aansluiting ontstaan bij andere werkgever(s)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2019 14:32

Wel vreemd dat de kennis een jaar lang geen loonbriefje heeft ontvangen, en er niet naar vraagt.
Hoe doet hij zijn belastingaangifte ( want we spreken hier al over meer dan 1 jaar ) ?

Oppassen als ze de kapper voor zwartwerk pakken, hijzelf ook zwartwerker is.
Weet niet dat de gegevens zo snel op de website FOD overheid staan ?
Oppassen geblazen.
Wat doet kennis nu : niets of werkloosheidsuitkeringen ( denk het niet ).
Zou alles zo laten en de verdiensten houden zoals ze waren; niet te voorspellen zoals Leen zegt, wat de gevolgen zullen zijn en of hij erbij wint.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2019 17:29


Wat doet kennis nu : niets of werkloosheidsuitkeringen ( denk het niet ).
als men een jaar heeft gewerkt, kan men afhankelijk van de leeftijd mogelijk een werkloosheidsuitkering ontvangen
mogelijk ook nog eindejaarspremie en verlofgeld.

mogelijk kan men door het betalen van x aantal maanden lidgeld dit over laten aan een vakbond
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2019 17:45

Ik heb ook van een vakbond secretaris gehoord dat men SOMS als men 6 maanden lidgeld betaald dat men je helpt

En in dit geval is het zeker de moeite om eens naar de vakbond te gaan, zelfs strafrechtelijk kan men dit aanvechten.
En de werknemer kan onmogelijk weten of de werkgever RSZ betaald of niet betaald, dus een werknemer zal daarvoor niet gestraft worden, en zeker deze mens is van buiten europa en kent onze gewoonten en onze regels niet !
Dus doen naar de vakbond gaan alleen maar bij te winnen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2019 18:10

#6 de reden
TS vermeldt dat hij intussen al een tijdje gestopt is als werknemer. Is hij ontslagen of zelf gestopt ?
Indien zelf gestopt = geen werkloosheidsuitkering. Hopelijk heeft hij een kopie van het getekend contract.
#7 den lowie
Moet zeker maandelijks een loonstrookje krijgen; daar staat op vermeld bruto bedrag - RSZ - bedrijfsvoorheffing = netto loon.
Indien niet : vrees ik ervoor dat de werkgever zwart handelde.
Zoals u zegt zeker proberen bij een vakbond ( lidgeld betalen voor 6 maanden tot een jaar hangt er van af welke vakbond ); maar de vakbondsafgevaardigde zal de zaak wel ter harte nemen.

Moet natuurlijk een contract als bewijs hebben en ook bewijzen van uitbetaling ( loonfiches ) en fiche 281.10 gezien prestaties al meer dan 1 jaar oud zijn en volgens mij dan 2 jaren ( 2018 - 2019 ) overlopen.
Ook zal hij toch een belastingaangifte gekregen hebben voor inkomsten 2018 en de aangifte gedaan hebben ?

Terug naar “Andere”