Werkgever stelt tijdskrediet eindeloopbaan uit

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

Werkgever stelt tijdskrediet eindeloopbaan uit

#1 , 12 dec 2019 17:56

Ik ben weldra 57 en heb aanvraag gedaan bij de (grote) werkgever om 50% tijdskrediet eindeloopbaan te nemen.
De RVA heeft al goedgekeurd dat ik aan alle voorwaarden voldoe.

Ik wil me al wapenen op verweerwerk van de werkgever. Weigeren kan hij niet echt (enkel via de 6% regel maar die wordt berekend op basis van zij die jonger zijn dan 50, onwaarschijnlijk dat dit er 6% zijn). Of wel ?

De werkgever kan het tot 6 maanden uitstellen wegens organisatorische problemen. Ik vrees dat ze dit gaan gebruiken om het aanstellen van mijn (deeltijdse) vervanger zo lang mogelijk uit te stellen. Kan dit zomaar ?

Kan de werkgever mij verplichten een andere baan binnen de firma aan te nemen omdat zij vinden dat 50% op de afdeling (databank administrators) niet kan ?
M.i. kan dit perfect maar natuurlijk moet ik een backup krijgen voor mijn functies. Net zoals wanneer ik op verlof ga.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2019 22:20

Is het tijdskrediet landingsbaan een recht?
Indien uw werkgever hoogstens 10 werknemers tewerkstelt
Bij de werkgevers die hoogstens 10 werknemers tewerkstellen is het tijdskrediet landingsbaan geen recht. Het gaat enkel om een mogelijkheid waarvoor het akkoord van de werkgever vereist is. Dit akkoord moet gaan over het principe van het tijdskrediet, de vorm van de vermindering van prestaties (tot een halftijdse betrekking of met 1/5), de aanvangsdatum en de duur ervan.
Met andere woorden, zelfs indien u voldoet aan de toegangsvoorwaarden bij de werkgever, kan hij u het gevraagde tijdskrediet toekennen of weigeren.
Indien uw werkgever meer dan 10 werknemers tewerkstelt
Indien u voldoet aan de toegangsvoorwaarden die gelden bij uw werkgever, hebt u recht op het tijdskrediet landingsbaan. In geval van 1/5 tijdskrediet vóór de leeftijd van 55 jaar en in geval van halftijds tijdskrediet (ongeacht de leeftijd), is de toegang niettemin beperkt tot een quotum van gelijktijdige afwezigheden.
Quotum van de gelijktijdige afwezigheden
Volgens de algemene regel, is het recht op het tijdskrediet met een vijfde van de werknemers jonger dan 55 jaar en dat van het halftijdse tijdskrediet in het landingsbaanstelsel alsook het recht op de verschillende vormen van onderbreking in het kader van het tijdskrediet met motief beperkt tot 5% van het personeelsbestand. Die beperking tot 5% kan eventueel worden gewijzigd door een sectorale of ondernemings-cao, of zelfs door het arbeidsreglement.
De werknemers tussen 50 en 54 jaar die tijdskrediet met een vijfde vragen of genieten en de werknemers van 50 jaar of ouder die een halftijds tijdskrediet vragen of genieten, worden slechts gedurende 5 jaar meegeteld voor de drempel van 5% en niet gedurende de duur van hun prestatievermindering.
Zodra het quotum van de gelijktijdige afwezigheden bereikt is, voorziet de wetgeving een mechanisme om de gelijktijdige afwezigheden te beperken. Dat betekent dat de aanvang van het tijdskrediet zal worden uitgesteld tot er opnieuw een plaats vrijkomt.
Voorbeeld: volgens de algemene regel mogen in een onderneming die 100 werknemers tewerkstelt, slechts 5 werknemers (5%) tegelijkertijd tijdskrediet nemen. Als een zesde werknemer van die onderneming tijdskrediet aanvraagt, zal de werkgever het mechanisme van de planning van de afwezigheden moeten toepassen en bijgevolg hem moeten laten wachten tot er een plaats vrijkomt in het quotum.
Opmerking
De werknemers van 55 jaar of ouder die een tijdskrediet 1/5 aanvragen, vallen buiten het quotum. Dat betekent dat alle werknemers van 55 jaar of ouder het tijdskrediet 1/5 kunnen bekomen, los van de andere werknemers bij dezelfde werkgever voor wie het quotum wel geldt.
Ongeacht het aantal werknemers in de onderneming
1. Uitsluiting van sommige categorieën van werknemers
Sommige personeelscategorieën kunnen worden uitgesloten van het recht op de verschillende soorten tijdskrediet d.m.v. een collectieve arbeidsovereenkomst op sector- of ondernemingsniveau. Indien zij voldoen aan de toegangsvoorwaarden, kunnen zij echter het tijdskrediet bekomen, op voorwaarde dat de werkgever akkoord gaat.
Voorbeeld: De cao afgesloten op ondernemingsniveau bepaalt dat de leidinggevende personeelsleden uitgesloten zijn van het recht op tijdskrediet. Indien een van de leidinggevende personeelsleden dus een tijdskrediet aanvraagt, kan de werkgever dat ofwel weigeren overeenkomstig de cao, ofwel toekennen indien de toegangsvoorwaarden vervuld zijn.

De werkgever of zijn vertegenwoordiger kan in het belang van het bedrijf of de afdeling binnen een bedrijf u een andere functie toebedelen die beter bij uw halftijdse tewerkstelling aansluit. Hij is immers verantwoordelijk voor de goede werking van zijn bedrijf/afdeling.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

#3 , 12 dec 2019 23:19

Het is de banksector met de CAO van Sept 2019. Welke 50% toelaat op 57.
De 5% is verhoogt naar 6% en de leeftijd die in aanmerking genomen wordt is onder de 50 (zie oudere CAO's).
Ik heb geen cao gevonden die bepaalde functies uitsluit. En ik ben geen leidinggevende.

Maar kunnen ze het 6 maanden uitstellen met nep-redenen of zijn er al uitspraken gedaan (in de rechtbank) die dat verwerpen ?

Reclame

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

#4 , 12 dec 2019 23:50

Voor de berekening van deze drempel van 6% is het
totaal aantal wérknemers dat in aanmerking wordt
genomen in de periode vanaf 1 januari 2017 tot 30
juni 2019, gelijk aan het aantal werknemers dat met
een arbeidsovereenkomst in de onderneming of in de
dienst te werk is gesteld op 30 juni van het jaar
voorafgaand aan het jaar tijdens hetwelk de rechten
gelijktijdig worden uitgeoefend en op die datum
jonger is dan 50 jaar.
Bijgevolg zal om na te gaan of het totaal aantal
werknemers in de onderneming of in de dienst dat
gelijktijdig het recht op tijdskrediet of
loopbaanvermindering uitoefent of zal uitoefenen de
drempel van 6% bereikt, in de periode bedoeld in
vorig lid, de werknemers van 50 jaar en ouder die
een of andere vorm van tijdskrediet genieten, niet in
aanmerking worden genomen.

Niet duidelijk of deze regel ook verlengd is.

Terug naar “Andere”