Discriminatie fietsvergoeding

Lucifer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Discriminatie fietsvergoeding

#1 , 11 dec 2019 10:38

Persoonlijk vind ik dat door de manier waarop de wet i.v.m. fietsvergoeding wordt geformuleerd, velen (en vooral mensen met een lager inkomen) worden gediscrimineerd. Dit is een typisch Belgische constructie.
Het is een gunst van de werkgever. M.a.w. ieder ambtenaar krijgt deze gunst automatisch, in de privé is het een loterij.
Het kan toch niet dat wanneer ik dagelijks samen met mijn buurman naar naast elkaar gelegen bedrijven fiets, hij maandelijks 200€ fietsvergoeding ontvangt en ik amper 68€ kilometervergoeding. We rijden beiden met de fiets, leveren dezelfde prestatie voor het milieu en verminderen de file.
Waarom ben ik afhankelijk van de willekeur van mijn werkgever ?
Discriminatie toch ?
Wat kan ik doen om deze wet aan te vechten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2019 10:54

Wat kan je doen ?

Het is aan de wetgever om over deze zaken te praten, ook mensen die niet goed te been zijn en met de wagen komt krijgt niks, dit is ook discriminatie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2019 11:10

tjah, mijn collega die zijn dienstverplaatsingen doet met zijn eigen wagen krijgt daar een vergoeding voor en als ik ze doe met de fiets krijg ik ook niets... En de mensen die te voet naar hun werk komen krijgen helemaal niets... Die zijn nochtans het meest milieuvriendelijk zou ik denken.

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 11 dec 2019 11:25

Waarom ben ik afhankelijk van de willekeur van mijn werkgever ?
Discriminatie toch ?
Dat is ook het geval met loon zelf. Er is immers geen verband tussen hetgeen iemand opbrengt en diens salaris. Ook bestaan er verschillende statuten die anno 2020 geen enkele relevantie meer hebben.

Ook dat is discriminatie volgens jouw maatstaf.

Sirkii
Berichten: 5417

#5 , 11 dec 2019 14:51

De wetgever heeft alleen de maximum hoogte van de fietsvergoeding vastgelegd (0,24€ Belastingvrij). Niet het minimum. De grootte mag de werkgever vrij bepalen. Het maakt gewoon deel uit van het salarispakket. Het staat je vrij te veranderen naar een werkgever die u een rianter salarispakket wil betalen (als je die vindt ...)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 dec 2019 15:15

Persoonlijk vind ik dat door de manier waarop de wet i.v.m. fietsvergoeding wordt geformuleerd, velen (en vooral mensen met een lager inkomen) worden gediscrimineerd. Dit is een typisch Belgische constructie.
Wetgeving barst van dergelijke wettelijk geregelde discriminaties

Dat is België: voor elke situatie een ander regeltje ...
Simpele, rechtlijnige en voor iedereen gelijke regels kent men niet in dit land.
Het moet waanzinnig complex, zodat uiteindelijk de overheid er zelf ook niet meer uitgeraakt. :lol:


Om een voorbeeld vanuit fietsen te geven: daar zijn er intussen 5 :!: wettelijke manieren om bij rood rechtsaf te gaan ...


Alle Belgen zijn gelijk voor de wet
Maar de wet zélf, is niet gelijk voor alle Belgen ...
Soms is dat verschil te rechtvaardigen
In andere gevallen dan weer veel minder of niet

in de privé is het een loterij.
Of u het krijgt, én hoeveel u krijgt ...
En die verschillen zijn allemaal wettelijk geregeld of mogelijk gemaakt.

Wat kan ik doen om deze wet aan te vechten ?
Voldoende parlementsleden zo ver krijgen dat ze de wetgeving aanpassen ...

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 11 dec 2019 16:57

ze kunnen zelfs nog geen regering ineensflansen

Lucifer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2019 03:56

Het is net die wetgever die hier nalaat een duidelijke lijn te trekken.
Ik voldoe volledig aan dezelfde voorwaarden als mijn buurman. Alleen heb ik een apathische werkgever en dus pech.
Jammer dat een mens daarom zou moeten veranderen van werk.
Waarom maakt de regering niet onmiddellijk een wet die geldt voor iedereen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2019 09:04


Waarom maakt de regering niet onmiddellijk een wet die geldt voor iedereen ?
Dit kan niet !

Ieder sector heeft volledig andere lonen en andere voorwaarden.

Weet je dat er nu nog sectoren zijn die geen eindejaarspremie hebben!!

er is discriminatie ook voor maaltijd cheques, voor eco cheques enz .

Dus er is nog veel werk aan de winkel voor onze politici .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2019 09:56

tjah, mijn collega die zijn dienstverplaatsingen doet met zijn eigen wagen krijgt daar een vergoeding voor en als ik ze doe met de fiets krijg ik ook niets...
https://fiscorum.be/nieuws/forfaitaire- ... stegen-24/
0,24€
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2019 10:05


Waarom ben ik afhankelijk van de willekeur van mijn werkgever ?
Discriminatie toch ?
Wat kan ik doen om deze wet aan te vechten ?
val jij onder hetzelfde toepassingsgebied van dezelfde regelgeving?

ik kan van in mijn hof, in de naburige gemeente pissen, ik betaal 5% gemeentebelasting mijn buurman 2,5%
ik betaal 319€ voor een lijnabonnement mijn buurman 32€, dan mag er nog 100 keer in de grondwet staan dat alle belgen gelijk zijn voor de wet, dan nog is er geen sprake van discriminatie, ook al betaal ik 10 keer meer voor een abonnement voor het zelfde openbaar vervoer dat over beide gemeenten rijdt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 12 dec 2019 10:09

Al het juridische is hier wel gezegd, de rest is aan de politiek.

Terug naar “Andere”