Uitkeringsgerechtigd?

Joe79
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Uitkeringsgerechtigd?

#1 , 10 dec 2019 16:27

Beste



Ik ben vast benoemd personeelslid in het onderwijs (18/36 opvoeder en 18/36 ICT-coördinator) en werkte sinds 2005 onafgebroken in het onderwijs tot 07/01/2018 .



Sinds 08/01/2018 neem ik AVP in het onderwijs, verlof zonder wedde om aan de slag te gaan in de privé-sector. De AVP eindigt op 31/08/2020.



AVP: afwezigheid voor verminderde prestatie staat gelijk aan onbetaald verlof.

De administratieve stand in het onderwijs is non-activiteit, je hebt geen recht op salaris, de periode telt niet mee voor je geldelijke anciënniteit, je bouwt geen pensioenrechten op. Je mag werken buiten het onderwijs. Om onbetaald verlof toe te kennen, beëindigt je werkgever tijdelijk je contract.



De arbeidsovereenkomst binnen het onderwijs is dus geschorst van 08/01/2018 tot en met 31/08/2020. Het contract binnen het onderwijs zal opnieuw ingaan op 01/09/2020.



Ik werk sinds 08/01/2018 onafgebroken buiten het onderwijs in de privé-sector tot op heden. Vanaf 06/01/2020 wordt mijn contract van onbepaalde duur bij het bedrijf opgezegd door de werkgever en zal ik een opzegtermijn van 11 weken doorlopen. Na mijn opzegperiode zal ik in de maand maart van 2020 een C4 ontvangen van de werkgever waarin staat dat ik sinds 08/01/2018 tot de maand maart van 2020 onafgebroken heb gewerkt in het bedrijf. 





Volgens de website van de RVA is het principe om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen het bewijs leveren van:

·         een aantal arbeidsdagen in loondienst (wat we wachttijd noemen);

·         gedurende een bepaalde periode (referteperiode) onmiddellijk voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag.

Om werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten moet u wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon zijn.



Ik ben 40 jaar oud en voldoe aan de vooropgestelde 468 gepresteerde dagen in loondienst in de privé-sector gedurende de 33 maanden voorafgaand aan de aanvraag. Met een bezoldiging die volgens de wetgeving als voldoende wordt beschouwd en waarop steeds alle inhoudingen voor de sociale zekerheid, sector werkloosheid inbegrepen, werden verricht.

Mijn contract van onbepaalde duur in de privé-sector wordt door de werkgever stopgezet.

Mijn verlof binnen het onderwijs kan niet vervroegd stopgezet worden. De vervroegde stopzetting is immers een gunst en geen recht dat moet verleend worden door de onderwijsinstelling.



Dit zijn omstandigheden onafhankelijk van mijn wil om zonder arbeid en zonder loon te zijn.



Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering na maart 2020 tot en met augustus 2020?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 10 dec 2019 18:25

Een moeilijke. Ik zou denken van wel. Anderzijds zijn het geen omstandigheden onafhankelijk van uw wil. U heeft zelf verlof zonder wedde genomen. Intussen gewerkt maar na opzeg valt u terug op de zelf gekozen situatie AVP. Niemand belet u om nu al werk te zoeken. Vandaag zitten we in een situatie van bijna volledige tewerkstelling in Vlaanderen. Elke KMO en bedrijf is op zoek naar medewerkers. tussen nu en maart heb je toch nog een paar maand....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”