oudrschapsverlof geweigerd door RVA

pitney75
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

oudrschapsverlof geweigerd door RVA

#1 , 07 dec 2019 09:22

Om de zorg op te nemen voor onze baby besloten we dat mijn vrouw loopbaanonderbreking zou opnemen onder de noemer ouderschapsverlof.

Alles mooi geregeld: kinderopvang geannuleerd en akkoord met de werkgever.

Aanvraag bij het RVA werd enkele weken geleden verstuurd. Nu krijgen we een brief in de bus dat de aanvraag werd geweigerd.
Reden? hou u vast - omdat we op het aanvraagformulier één dag te veel hebben aangevraagd ( 3de van maand X tot 3de van maand Y )

in de brief staat vermeld dat, indien we hiermee niet akkoord zijn, we ons moeten wenden met een verzoekschrift op tegenspraak tot de arbeidsrechtbank of een dagvaarding.

ik dacht even dat ik in één of ander kolderprogramma ben terecht gekomen.

Beseffen die mensen wel in wat voor miserie ze de mensen storten? het vinden van nieuwe kinderopvang is zo goed als onmogelijk .

Mijn vraag is nu of ik echt zo een hele procedure moet doorlopen voor de arbeidsrechtbank. Of kan het volstaan om gewoon een nieuwe aanvraag te doen met een aangepaste datum ( één dag minder ).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EenWerknemer
Berichten: 105

#2 , 07 dec 2019 09:51

Ik ken iemand in mijn nabije omgeving die dit ook heeft gehad.
Eén dag verkeerd ingevuld.
Maar er was één groot verschil.
Die kreeg een brief van de RVA dat ze de datum zelf hadden aangepast en de aanvraag was onmiddellijk goedgekeurd.
De inhoud van de brief in 2016 was letterlijk:
"
Geachte

Onze dienst stelde vast dat op uw formulier de opgegeven periode van onderbreking één dag te lang was.

Om uw aanvraag correct te kunnen uitwerken hebben we de aangevraagde periode met één dag ingekort.

Gelieve ook uw werkgever op de hoogte te brengen van deze beslissing.

"
Het is dan ook vreemd dat in uw geval de aanvraag werd geweigerd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2019 11:01

Gewoon vernieuwde aanvraag inleiden die nu wel conform de voorschriften is. Bespreek uw situatie met de RVA en vraag om een verbetering van de aanvraag. De beslissing van de RVA is correct en het sociaal handvest en andere rechtsregels bepalen dat de beroepsprocedure moet vermeld staan in iedere beslissing.
Ik vind het enorm jammer dat u in topic de situatie zo negatief voorstelt. De personeelsleden van de RVA zijn geen onmensen hoor. Dus met een positieve ingesteldheid contact opnemen met de RVA. Laat het desgevallend door uw vakbond of de personeelsdienst van uw werkgever doen, indien u zelf deze positieve ingesteldheid niet kan opbrengen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 dec 2019 11:11

Het vermelden van beroepsmogelijkheden staat op elke beslissing van de RVA - dat is verplicht. Altijd een standaardtekst achteraan de brief.

Ik heb vroeger zo'n formulier teruggehad omdat ik één vakje mijn huisnummer was vergeten. Ze hebben het per post teruggestuurd. Omdat ze mijn adres niet hadden. Per post...

Gewoon een nieuwe aanvraag indienen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Andere”