Werkverwijdering zwangerschap

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Werkverwijdering zwangerschap

#1 , 29 nov 2019 13:50

We zitten met een belangrijke vraag, ik hoop dat iemand advies kan geven. Even de situatie schetsen. Mijn dochter werkt in een tandlabo. Omdat ze zwanger is, maakte ze zich zorgen of haar werk risico's geeft voor de baby. Ze werkt immers met chemische stoffen en er komen veel chemische dampen vrij op de werkplaats. Daarom vroeg ze haar werkgever of hij een afspraak wilde maken bij de arbeidsgeneesheer. Daar had hij niet echt zin en en hij bleef het uitstellen of zei dat hij al gebeld had met de arbeidsgeneesheer en dat deze gezegd had dat er geen risico's zijn. (Achteraf bleek dat hij niet gebeld had).
Mijn dochter heeft dan zelf contact opgenomen met de arbeidsgeneesheer om een afspraak te maken. Ze kwam aan bij de arbeidsgeneesheer en deze zei meteen dat ze onmiddellijk moest stoppen met werken, dat dit gebruikelijk is bij zwangere vrouwen die als tandtechnicus werken. Ze mocht de week nog uitdoen maar moest vanaf volgende week maandag thuis blijven.

Ze gaf die brief af op haar werk, samen met de brief die de werkgever moet invullen. Haar chef was niet opgezet met deze mededeling en zei dat hij verzet zou aantekenen, en zou zorgen dat ze gewoon moest blijven werken. Vervolgens deed hij heel wat telefoontjes en enkele uren later kreeg mijn dochter een telefoontje van de dienst arbeidsgeneeskunde met de mededeling dat het een misverstand was en dat ze gewoon heel de zwangerschap verder zou moeten werken. Mijn dochter is nu uiterst ongerust over het welzijn van haar baby. Gezien eerst gezegd werd dat ze onmiddellijk moest stoppen vanwege die chemische stoffen en dampen en dit besluit plots terug getrokken wordt.

Kan ze een second opinion eisen? Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ze iets doen om aan de lijst van de gebruikte chemische producten te komen? Of kan haar baas gewoon de gevaarlijke producten verzwijgen? Kan ze beroep aantekenen? Welke mogelijkheden heeft ze want als ze nog zes maanden moet werken met de voortdurende angst dat de baby schade lijdt, geeft dat extreem veel stress. :(

Iemand advies of tips?

Alvast hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2019 17:29

Beste

Indien de werkgever het advies van de arbeidsgeneesheer naast zich neerlegt is dit een zware overtreding.
U dochter kan best asap contact nemen met toezicht welzijn op het werk, uit ervaring weet ik dat die dienst de arbeidswetgeving strikt opvolgt en bij overtreding zal optreden. Zwangere werknemers mogen enkel nog bepaalde taken uitvoeren waar ze niet in aanraking komen met toxische stoffen, dampen enz. Bij twijfel moet de werkgever een risico analyse laten uitvoeren door de externe dienst waar hij verplicht bij aangesloten is en enkel die dienst is samen met de arbeidsgeneesheer bevoegd om zwangeren al dan niet bepaalde arbeid te laten uitvoeren.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/zwa ... ering.aspx

http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=982

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2019 18:43

Beste

Indien de werkgever het advies van de arbeidsgeneesheer naast zich neerlegt is dit een zware overtreding.
U dochter kan best asap contact nemen met toezicht welzijn op het werk, uit ervaring weet ik dat die dienst de arbeidswetgeving strikt opvolgt en bij overtreding zal optreden. Zwangere werknemers mogen enkel nog bepaalde taken uitvoeren waar ze niet in aanraking komen met toxische stoffen, dampen enz. Bij twijfel moet de werkgever een risico analyse laten uitvoeren door de externe dienst waar hij verplicht bij aangesloten is en enkel die dienst is samen met de arbeidsgeneesheer bevoegd om zwangeren al dan niet bepaalde arbeid te laten uitvoeren.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/zwa ... ering.aspx

http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=982
Bedankt voor je reactie. De werkgever heeft heel lang aan de telefoon gehangen met de dienst arbeidsgeneeskunde en hen ervan overtuigd dat er geen enkel gevaar is. Op het formulier van de arbeidsgeneesheer stond mijn dochter ingeschreven als tandtechnicus. Dit hebben ze nu veranderd op vraag van de werkgever omdat ze geen diploma heeft van tandtechnicus en haar opleiding op de werkvloer volgde (IBO). Nu staat ze ingeschreven als logistiek medewerker. Maar in de praktijk werkt ze wel degelijk als tandtechnicus en is ze aan dezelfde gevaren bloot gesteld als een andere tandtechnicus.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2019 23:30

contact opnemen met de dienst welzijn op het werk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2019 13:00

Beste

" Maar in de praktijk werkt ze wel degelijk als tandtechnicus en is ze aan dezelfde gevaren bloot gesteld als een andere tandtechnicus. "

De risico analyse is verplicht en heeft niets te maken met diploma. Zwangere vrouwen genieten een veel hogere bescherming dan gewone werknemers gezien de risico's op schade aan embryo / foetus veel hoger is. Gewoon asap contact opnemen met toezicht welzijn op het werk van de provincie waar u werkt en op termijn denk ik best uitkijken naar een correcte werkgever die respect heeft voor zijn personeel.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 30 nov 2019 23:20

Die arbeidsgeneeesheer is blijkbaar gezwicht onder druk van die tandarts.

Het is een groot risico dat die arbeidsgeneesheer neemt.
Heeft die arbeidsgeneesheer op papier gezet dat het infectiegevaar niet ( meer ) bestaat ?
Denk dat ze niets op papier gaan zetten, enkel wat mondelingen medelingen

Terug naar “Andere”