welke temperatuur in keuken

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

welke temperatuur in keuken

#1 , 23 nov 2019 17:54

Hallo,
Mijn job is, in een feestzaal gelegen naast een basisschool alles klaarmaken zodat de leerlingen en kleuters
van de school daar een warme maaltijd kunnen eten.
Ik begin om 10.00u. smorgends , dek de tafels, zet de borden, tassen en het andere benodigde eetmateriaal klaar in
de zaal en de thermossen/bekers voor de soep in te verdelen op de grote tafel in de keuken klaar volgens de lijst
van het aantal soepdrinkers. Al dit materiaal staat in een onverwarmde plaats.
Erna brengt de traiteur het eten in warmte houdende bakken en zet deze rechtstreeks in de zaal., Van de bakken met soep word er 1
in de keuken gezet , ik verdeel dan de soep volgens de lijst over de thermossen en zet die klaar zodat die door de leerlingen
die boterhammen eten in de klas kunnen worden opgehaald.
Dan moet ik in de zaal eerst de temperatuur nemen van de voeding, dan de soep in tassen gieten, eventueel eten klein snijden en op de
borden leggen, kleuters helpen om te eten e.d. Ondertussen zijn er ook al 2 collega's bijgekomen om te helpen bij na het eten afruimen, borstelen, afwassen met industrieel afwasmachine.
In de keuken hebben we amper verwarming, Eigenlijk is er daar geen , maar wanneer de temperatuur in de andere grote zaal onder de 17 graden komt springt daar de verwarming op en dan springt in de keuken ook de verwarming even mee op (verwarming grote zaal en keuken werken met elkaar). Dus als het heel koud is en we geen warmte van zon of zo binnenkrijgen is het in de keuken heel soms eens 17 graden , maar ook wel minder .
Volgens de zaalbeheerder mag de verwarming in die keuken niet hoger staan omdat daar voeding aanwezig is.
Dit terwijl wij dus zelf geen voedsel bereiden, het eten behalve 1 bak soep niet in de keuken komt, maar wel in de kleine zaal.
Doordat er bijna geen verwarming is loopt ook bij gebruik van het industrieel afwasmachine het water letterlijk van de muren, is het er super vochtig!
We probeerden om hiervoor de grote afzuigkap op te zetten , maar dat is zeker niet te doen, want het beetje warmte je in de keuken hebt trek je letterlijk naar buiten.
Dus het is héél koud om te werken in de keuken en supervochtig,
Hoeveel graden mag het er eigenlijk zijn? Wat kunnen we doen?
Alvast Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 23 nov 2019 17:56

http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=1442

Warmer aankleden is natuurlijk ook een optie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2019 18:23

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2019 21:06

In een keuken ook al werd er niks bereid moet het fris zijn, in vlees bedrijven waar zittend werk gedaan word is de temperatuur +10 a 12°C, waar staand werk word gedaan maximum +10°C .

In grootkeukens heb ik geen ervaring, maar zo koel mogelijk mijn gedacht, en er zijn zeer veel keukens waar er een koel installatie is voor de keuken te koelen !

Best eens een thermopul aan doen is licht en zeer warm !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2019 21:45

Probleem is dat ik van de zaal rond de 21 graden steeds naar de keuken loop, kan ik moeilijk steeds
iets anders aantrekken. ook bij de vorige beheerder was het wel wat warmer, dus de dampen van de afwasmachine
droogden op , nu loopt het water van de muren. Héél vochtig, met schimmelvorming tot gevolg, ook op onze materialen.
Hebben een vochtigheid van 75 gemeten, weten niet hoeveel het mag zijn , maar vernam dat dit max 60 was.
Is dit gezond?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2019 22:59

60% vochtigheid is de ideale voor bedienden op het kantoor, maar 70 a 75% daar is nog niks mis mee, daar er in veel werkplaatsen dit veel voorkomt, bureel werk of werken in de keuken is ook totaal verschillend

En dit ogenblik is er hier buiten in Vlaanderen meer dan 95% luchtvochtigheid en dit zal zo blijven de volgende 5 dagen

Als u daar niet tegen kan probeer ander werk te zoeken, want een verwarming in een keuken dit heb ik bij mijn weten zelf nog niet gezien, heb als horeca leverancier in zeer veel horeca keukens geweest !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katwezel
Berichten: 375

#7 , 24 nov 2019 07:20

Hiervoor neem je best contact met je preventie adviseur of de arbeidsgeneesheer , de juiste temperatuur dient gemeten te worden met een WGBT meting en deze dient samen met de werkomstandigheden ( licht tot zwaar enz )vergeleken te worden . dus zo simpel kan er geen antwoord gegeven worden

Terug naar “Andere”