Beste
In oktober 2018 veranderde ik van job en ging over van een privé bedrijf naar een gemeentebestuur. Mijn verlofdagen vd vorige werkgever werden netjes uitbetaald bij mijn ontslag.
Nu eist het gemeentebestuur echter dat ik al dit verlof van de vorige werkgever ook opneem.
Volgens hen is dit verplicht bij hen en zouden ze anders loon afhouden vd niet-opgenomen verlofdagen...
Ter verduidelijking: het bestuur hield het enkelvoudige vakantiegeld niet af van mijn loon dit jaar, waardoor iedere dag die ik opneem van dit verlof, onbetaald is. In het arbeidsreglement staat al je verlof op te nemen, maar dan zou ik denken aan betaalde valantiedagen (waarvan ik een weekje had ten laste vd gemeente).
Ik heb altijd al geweten/verondersteld dat als je je verlof niet kon opnemen, je het meestal uitbetaald wordt en er dan natuurlijk wel belastingen op betaalt.
Mijn concrete vraag is dus of ze mij kunnen verplichten dit verlof op te nemen? Het loon afhouden vind ik ongehoord?! Volgens hen kunnen zij dat zelf kiezen en bepalen, maar nergens te vinden ih arbeidsreglement of RPR.
Onze personeelsdienst zit helaas vol met mensen die van oorsprong geen kaas gegeten hebben van hr, en overal hoor je van iedereen dat ze nogal wat zaken verbuigen in hun voordeel/onwetendheid?? Dus graag jullie mening?
"Afdeling 2. Opname van vakantiedagen.
Art. 20. §1. Elk personeelslid kan zijn vakantiedagen vrij kiezen, maar moet alle
vakantiedagen opnemen tegen het einde van het jaar.
Alle vakantie- en compensatiedagen worden op voorhand door het afdelings-of
diensthoofd afgetekend op het daartoe bestemde formulier of zij worden via het
tijdsregistratiesysteem goedgekeurd. Verloven van minstens 1 week worden één week
vooraf aangevraagd. Verloven van minder dan 1 week worden ten laatste 2 dagen
vooraf aangevraagd."
Alvast bedankt.
Mvg
Y.