Verlof vorige werkgever deel 2

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

Verlof vorige werkgever deel 2

#1 , 23 nov 2019 16:42

Beste

In oktober 2018 veranderde ik van job en ging over van een privé bedrijf naar een gemeentebestuur. Mijn verlofdagen vd vorige werkgever werden netjes uitbetaald bij mijn ontslag.

Nu eist het gemeentebestuur echter dat ik al dit verlof van de vorige werkgever ook opneem.
Volgens hen is dit verplicht bij hen en zouden ze anders loon afhouden vd niet-opgenomen verlofdagen...

Ter verduidelijking: het bestuur hield het enkelvoudige vakantiegeld niet af van mijn loon dit jaar, waardoor iedere dag die ik opneem van dit verlof, onbetaald is. In het arbeidsreglement staat al je verlof op te nemen, maar dan zou ik denken aan betaalde valantiedagen (waarvan ik een weekje had ten laste vd gemeente).
Ik heb altijd al geweten/verondersteld dat als je je verlof niet kon opnemen, je het meestal uitbetaald wordt en er dan natuurlijk wel belastingen op betaalt.

Mijn concrete vraag is dus of ze mij kunnen verplichten dit verlof op te nemen? Het loon afhouden vind ik ongehoord?! Volgens hen kunnen zij dat zelf kiezen en bepalen, maar nergens te vinden ih arbeidsreglement of RPR.

Onze personeelsdienst zit helaas vol met mensen die van oorsprong geen kaas gegeten hebben van hr, en overal hoor je van iedereen dat ze nogal wat zaken verbuigen in hun voordeel/onwetendheid?? Dus graag jullie mening?

"Afdeling 2. Opname van vakantiedagen.
Art. 20. §1. Elk personeelslid kan zijn vakantiedagen vrij kiezen, maar moet alle
vakantiedagen opnemen tegen het einde van het jaar.
Alle vakantie- en compensatiedagen worden op voorhand door het afdelings-of
diensthoofd afgetekend op het daartoe bestemde formulier of zij worden via het
tijdsregistratiesysteem goedgekeurd. Verloven van minstens 1 week worden één week
vooraf aangevraagd. Verloven van minder dan 1 week worden ten laatste 2 dagen
vooraf aangevraagd."

Alvast bedankt.

Mvg
Y.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

#2 , 23 nov 2019 16:48

Extra info, ik nam reeds 2 weken op van het verlof vd vorige werkgever, en zou nu nog 1 week verplicht moeten opnemen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2019 16:52

De werkgever is verplicht toe te zien dat al de verlofdagen waar je recht opgeeft ook genomen word.

De werknemer heeft de verplichting de vakantie waarop hij recht heeft op te nemen.

De wet betreffende de jaarlijkse vakantie bepaalt uitdrukkelijk: « Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien ».

De werkgever heeft ook de verplichting erop toe te zien dat zijn werknemers hun vakantie vóór het einde van het jaar opnemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2019 17:03

Een eerste belangrijke vraag, bent u contractueel of statutair?
U komt uit de privé, dit betekent dat uw vorige werkgever u zowel het vakantiegeld dienstjaar 2017 als vakantiegeld dienstjaar 2018 heeft uitbetaald (einde uitdiensttreding). Bij de gemeente heeft u als contractueel recht op verlof opgebouwd van oktober tot en met december 2018. De dagen opgebouwd in 2019, komen in 2020 aan bod Als statutair bouwt u verlofdagen op over het lopend jaar. Concreet betekent dit dat de dagen opgebouwd tot 10.2018 reeds aan u werden uitbetaald.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Yasmine
Topic Starter
Berichten: 20
Locatie: Roeselare

#5 , 24 nov 2019 10:19

Ik ben contractueel. De dagen van 2018 werden mij idd uitbetaald dr de vorige werkgever. Net daarom dat ik mij afvraag of ze mij wel kunnen verplichten die op te nemen. De vakantiedagen bij de gemeente opgebouwd neem ik uiteraard op.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2019 17:20

Net daarom dat ik mij afvraag of ze mij wel kunnen verplichten die op te nemen.
als werknemer is verboden van uw verlof af te zien, maar staat voor u geen sanctie op, maar je kan mss voorstellen dat u de boete van uw werkgever wel zal betalen op basis van art 145 sociaal strafwetboek

Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2019 17:27

Misschien eens nadenken over werken op dagen die reeds werden betaald..... en het eventueel verbod om overuren te maken? Het gaat hier immers om een openbare dienst met een rechtspositieregeling.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”