Beroep tegen beslissing RIZIV, mogelijke gevolgen?

cora
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Beroep tegen beslissing RIZIV, mogelijke gevolgen?

#1 , 05 nov 2019 10:35

Hallo,

Ik heb een bediendecontract. Ik had eerst een diepe burnout (6/8/2018) die over is gegaan op depressie. SInds april ben ik ook daarvoor in behandeling. Sinds 2 augustus was mijn invaliditeit goedgekeurd. Op 3/10 ga ik bij de psychiater die me zegt te focussen nu op herstel en op mezelf. Hij schrijft me tot 31/12 100% arbeidsongeschikt.
Op 10/10 krijg een aangetekend schrijven van het RIZIV dat mijn uitkering stopt op 17/10. Op aanraden van CM heb ik mij bij de vakbond geïnformeerd. Er is TW owv medische overmacht opgestart. Ben bij arbeidsgeneesheer geweest die bevestigt dat ik nu nog niet kan werken en vermeld het medisch ontslag, reïntegratieprocedure is opgestart. En verder een beroep tegen het besluit vh RIZIV. (is nog niet neergelegd of hoe zegt men dat)
Ik heb ook mijn psychiater gecontacteerd. Hij zegt me dat een attest van hem niets uitmaakt in het mogelijke beroep. Heeft er dus ook geen meegegeven. Hij raadt in beroep gaan sterk af, zegt dat het me meer negatieve dan positieve gevolgen zal brengen. Hij heeft geïnformeerd bij zijn collega en ik zou met mijn zaak 1 kans op 3 hebben om te winnen. Maar zolang het beroep loopt zou geen enkele werknemer me aannemen, zegt hij. Ik zou mezelf een jaar helemaal vastzetten. Ik wil dit uiteraard niet. Ik geloof gewoon dat ik nog de voorgeschreven tijd nodig heb om verder te herstellen en dan met een schone lei aan een andere carriere te kunnen beginnen. Mijn vraag: zijn er negatieve gevolgen wanneer men een beroep aantekent tegen het besluit van het RIZIV? Wat zou een wijs besluit zijn in mijn zaak? Ps mijn psychiater zegt dat het zwakke punt in mijn zaak is, is dat ik niet kan bewijzen dat ik meer dan 66% arbeidsongeschikt ben voor de algemene arbeidsmarkt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2019 11:07

Zonder uitdrukkelijke attesten van uw psychiater en dokters dat uw 66% arbeidsongeschikt bent; heeft u praktisch geen kans in uw beroep bij de RIZIV.
Zelfs indien attesten 66% arbeidsongeschikt : zult u bij beroep RIZIV opgeroepen worden door een aangestelde controle arts. Met weinig kans op succes.
Uw psychiater heeft u een realistisch beeld gegeven.

Vanaf stopzetting uitkering door RIZIV MOET U ZICH AANMELDEN BIJ DE VAKBOND. Deze zullen u verwijzen naar de VDAB/RVA : VDAB hebben speciale diensten die u kunnen begeleiden voor geschikt werk.
U kunt dan een werkloosheid vergoeding krijgen tot een definitieve uitspraak beroep.

https://www.inami.fgov.be/nl/themas/arb ... fault.aspx

cora
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2019 11:28

Dank u voor uw antwoord.

Ik ben ingeschreven bij VDAB 'werkloos owv medische overmacht'
Ik ben nog steeds onder contract bij mijn huidige werkgever.
Arbeidsgeneesheer stelt vast dat ik nu arbeidsongeschikt ben voor de huidige job, verder traject loopt.
Psychiater raadt het beroep af omdat ik geen kans maak om ander werk te vinden zolang beroep loopt --> is dit zo? Vakbond zegt van niet.
Vakbond zegt dat ik in beroep moet aanteken om in orde te blijven met alles.

Ik vind dit tegenstrijdig maar ik wil me ook niet in verdere miserie werken. Ik begrijp dat ik weer aan de slag zal gaan, met begeleiding van VDAB.
- ik kan me niet inschrijven bij VDAB zolang ik een contract heb bij huidige werkgever. Moet ik dan zelf ontslag geven?
- indien procedure van Medisch Ontslag loopt --> wat dien ik intussentijd te doen?

Ik blijf dit een erg ingewikkelde kwestie vinden, ik geloof dat ik het niet goed begrijp wat ik nu dien te doen.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2019 12:05

Cora, psychiater is niet totaal verkeerd. Hij gaat er van uit dat een nieuwe werkgever niet geneigd is om iemand aan te nemen die nog arbeidsongeschikt is.

Beroep aantekenen in ieder geval ( veel of weinig kans maakt niet uit ), zo blijft u in orde met alles.
Uw bedienden contract bij uw huidige werkgever blijft lopen. U geniet een werkloosheidsuitkering in het stelsel werkloos wegens medische overmacht. Dit blijft zo tot er een uitspraak van uw beroep bij RIZIV is.
Vakbond is correct en zal u goed begeleiden in de te nemen acties.

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... -overmacht

cora
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2019 12:20

Dank u wel voor uw antwoord! Ik volg de raad hier en deze van de vakbond.

Ik bekijk met mijn psychiater het medische, dwz wanneer ik weer aan de slag zou kunnen. Het attest 100% arbeidsongeschiktheid loopt tot 31/12/2019. (dus het gaat hier over een beperkte termijn), is uiteraard afhankelijk van het herstel maar ik hoop uiteraard op een positieve evolutie!

In overleg met arbeidsgeneesheer bespreek ik medisch ontslag.

Indien ik in januari aan de slag mag, start gewone werkloosheid, begeleiding van vdab, heb ik dan een toelating nodig van de adviserend geneesheer? Zouden zij een negatief advies geven of geen uitspraak doen owv een lopend beroep?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 nov 2019 12:31

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e24

Indien u ( laat ons hopen hersteld bent op 31.12.2019 ) terug arbeidsgeschikt bent, dan denk ik dat u terug bij uw werkgever zult tewerk gesteld zijn. Indien geen van beiden een ontslag heeft ingediend.
Maar dit moet u eens duidelijk met uw vakbond opnemen, bij hun is dit dagelijkse kost.
Hangt ook af of u beroep aantekent of niet. Maar de vakbond is hier de geschikte persoon om u de voor u correctste en voordeligste oplossing voor te stellen.

cora
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2019 12:39

Dank u wel! Ik heb mij hierover geïnformeerd bij de vakbond en ik zal hun advies ook opvolgen.

Terug naar “Andere”