Zelfstandige uitgaven tijdens ziekteverlof

FreeFlow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige uitgaven tijdens ziekteverlof

#1 , 05 nov 2019 09:25

Hallo, ik ben nieuw hier en hoop dat iemand me advies kan geven. Ik ben zelfstandige in hoofdberoep en sinds 4 maanden in ziekteverlof wegens burn-out. Ik ben van plan om volgend kwartaal mijn werk te hervatten en ben daarvoor een boek aan het schrijven om mijn marketing een boost te geven. Nu is mijn vraag of ik onkosten die ik maak tijdens mijn ziekteverlof in mijn boekhouding kan inbrengen? Ik moet namelijk een editor betalen en iemand om mijn boek cover te maken. Dus de betalingen zouden nog dit jaar gebeuren tijdens mijn ziekteverlof.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 05 nov 2019 09:34

Dat zijn kosten die u maakt om inkomsten te verwerven, daar is m.i. geen enkel probleem mee.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 nov 2019 12:09

U bent dan toch aan het werken -boek schrijven & aanverwante- tijdens uw ziekteverlof ?

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 05 nov 2019 15:14

Uiteraard kan je deze kosten inbrengen indien beroepsmatig. Ook je inkomsten in deze periode zullen belast worden, het zou anders leuk worden als deze inkomsten tijdens je ziekteverlof ook onbelast zouden zijn.

Bovenstaande staat echter wel los van je ziekteverlof en/of uitkering. Of je de activiteit mag uitoefenen, met behoud van je uitkering/ziekteverlof zal volgens mij bepaald worden door de adviserende arts.Dus alvorens deze activiteit uit te oefenen (zelfs indien er geen kosten en/of opbrengsten zijn) dit vooraf daarmee te bespreken

FreeFlow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2019 16:06

U bent dan toch aan het werken -boek schrijven & aanverwante- tijdens uw ziekteverlof ?
Inderdaad, ik ben een boek aan het schrijven. Maar mijn vraag is of ik kosten mag inbrengen aangezien ik geen inkomsten verwerf...

FreeFlow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 nov 2019 16:08

Uiteraard kan je deze kosten inbrengen indien beroepsmatig. Ook je inkomsten in deze periode zullen belast worden, het zou anders leuk worden als deze inkomsten tijdens je ziekteverlof ook onbelast zouden zijn.

Bovenstaande staat echter wel los van je ziekteverlof en/of uitkering. Of je de activiteit mag uitoefenen, met behoud van je uitkering/ziekteverlof zal volgens mij bepaald worden door de adviserende arts.Dus alvorens deze activiteit uit te oefenen (zelfs indien er geen kosten en/of opbrengsten zijn) dit vooraf daarmee te bespreken
Ok, bedankt. Ik heb momenteel geen inkomsten, maar zal waarschijnlijk het komende kwartaal wel weer deeltijds aan de slag gaan. Dus ik dacht dat omdat ik geen inkomsten heb, ik misschien ook geen uitgaven mag registreren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 nov 2019 00:08

Dus ik dacht dat omdat ik geen inkomsten heb, ik misschien ook geen uitgaven mag registreren.
Punt is niet dat u die uitgaven maakt, maar dat die beroepsuitgaven aangeven dat u arbeid verricht in een periode waarin u ziek bent en daarvoor uitkeringen ontvangt ...

Terug naar “Andere”