zwart werk

lindaantuanet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

zwart werk

#1 , 30 okt 2019 14:54

Hey, een vriendin van mij werd onlangs betrapt voor zwart werk en ze vroeg mij om raad. Haar situatie is de volgende. Ze is student maar werkt daarbovenop nog halftijds ergens vast en legaal. Ze wou een extra centje verdienen en heeft besloten om 1 avond in een discotheek te werken, daar kwam dan controle en ze vroegen haar identiteitskaart. Haar werkgever zei tegen haar dat moest er controle komen dat ze moest zeggen dat ze vrijwilligerswerk aan het doen was en dat ze maar 30 euro betaald kreeg en ze heeft hier ook een contract voor gekregen van de werkgever. Nu blijkt dat ze opgeroepen is voor een verhoor omdat de RZV de vereniging zonder winst betwijfelt. Haar werkgever zegt haar om gewoon te zeggen dat ze als vrijwilligerswerker daar aan het werken was, hij heeft namelijk een echte vereniging. Maar dus ze vraagt zich af of ze de waarheid moet zeggen of zeggen dat ze al vrijwilliger daar aan het werken was. Welke boete zou ze moeten betalen als ze toegeeft in vergelijking met welke als ze blijft zeggen dat ze vrijwilligerswerk deed en fraudeert?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 okt 2019 15:03

Het is niet omdat ze het zo gaat verklaren, dat haar uitleg ook zo aanvaard gaat worden.

Verder is het niet aan Juridisch Forum om frauderende mensen uit de nood te helpen. Valse verklaringen afleggen gaan we niet aanmoedigen.

lindaantuanet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2019 15:16

Mijn bedoeling is ook niet haar aanmoedigen. Ik wil haar juist duidelijk maken dat ze waarschijnlijk een grotere boete zal moeten betalen als ze nog is liegt over de tewerkstelling. Maar ik vroeg het hier omdat ik dit dan met zekerheid kan laten zien aan haar. Van zie als je toegeeft ga je wss zoveel moeten betalen en als je fraudeert vele meer!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2019 15:23

Hoe dan ook je vriendin als ze de waarheid zegt gaat het haar niks kosten, de boetes bij zwartwerk is voor de werkgever, zolang als je vriendin maar geen werklozensteun of ziekte verzekering ontvangt .

Als ze liegt en dit gaat zeker onderzocht worden dan gaat je vriendin zeker moeten betalen en strafrechtelijk gestraft worden wegens valse verklaringen.

Dus best dat je vriendin de waarheid zegt en dan zal ze niks moeten betalen, ze kan zeggen dat ze een mondeling contract had om eens te komen werken, in de horeca kan dit 50 dagen per jaar met maximum per 2 dagen na elkaar de zo gezegde extra's
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2019 15:32

Een andere zeer cruciale vraag in deze of het hier om een studentenjob gaat of niet. Indien de reguliere tewerkstelling minder dan 475 uur en dit wordt overschreden door de niet-reguliere tewerkstelling, dan gaat het niet meer om een studentenjob met alle gevolgen van dien.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2019 19:45

een werknemer die in het zwart werkt is het risico op een boete wanneer hij wist dat zijn arbeid niet aangegeven werd en er een proces-verbaal werd opgesteld tegen de werkgever.

Dat staat in het nieuwe artikel 183/1 van het Sociaal Strafwetboek, dat werd ingevoerd door de wet van 29 februari 2016. Vroeger was dat alleen een risico voor de werkgever.

art 183/1 -- - deze werknemer wetens en willens deze arbeid uitoefent wetende dat deze niet aangegeven is


PS een student kan ook in het zwart werken ondanks zijn uren niet opgebruikt zijn, als dit via dimona niet aan gegeven is , dan is dit ook zwart werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 okt 2019 11:26

de boetes bij zwartwerk is voor de werkgever, zolang als je vriendin maar geen werklozensteun of ziekte verzekering ontvangt .
je vergeet wel het wettelijk vermoeden dat ze dit al veel langer doet, fiscus zal de rekening wel sturen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 okt 2019 11:31



Verder is het niet aan Juridisch Forum om frauderende mensen uit de nood te helpen. Valse verklaringen afleggen gaan we niet aanmoedigen.
liegen is ook een middel om je te verdedigen, in dit wereldje kan de waarheid zeggen zware gevolgen hebben.
ik zou liegen wanneer het mij goed uitkomt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 okt 2019 11:32

Nu blijkt dat ze opgeroepen is voor een verhoor omdat de RZV de vereniging zonder winst betwijfelt. Haar werkgever zegt haar om gewoon te zeggen dat ze als vrijwilligerswerker daar aan het werken was,
vraag aan haar werkgever dat hij een advocaat regelt om mee te gaan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”