Werken tijdens wachttijd voor opleiding.

Nicolas111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werken tijdens wachttijd voor opleiding.

#1 , 25 okt 2019 14:19

Hallo.

Ik heb een vraag i.v.m. interimwerk tijdens een wachttijd voor een opleiding.

Om even de situatie duidelijk te maken:
Ik ben op 19 Sep ontslagen van een vast contact als arbeider, waar ik 8 weken voor uitbetaald ben (nog t.e.m 15/11)

Ondertussen heb ik al geïnformeerd om een opleiding te volgen via de VDAB.
De opleiding dat ik wil volgen heeft een lange wachttijd (VDAB kon me niet precies zeggen hoe lang, maar toch zeken 4-8 maand)

Nu vroeg ik mij af of ik kan werken tijden die wachttijd, en dan wanneer de opleiding start mijn werk kan opzeggen, en blijven uitkering krijgen.

Bij de VDAB vertelden ze mij dat ik interim werk kan doen, maar na wat opzoeken weet ik niet zeker of ik nog uitkering zal krijgen als ik een interimcontract weiger vanwege de start van een opleiding. Daarbij, stel nu dat ik interim werk en de werkgever biedt mij een vast contract aan, maar ik weiger die omdat ik een opleiding wil starten, heb ik dan ook nog recht op een uitkering na dat ik een aanbieding geweigerd heb?

Van wat ik gelezen heb, is het mogelijk dat een interimkantoor op je C4 zet dat het contact geweigerd is, waardoor je dan geen uitkering meer krijgt. Stel dat ze dat er niet opzetten, dan kan je wel een uitkeren krijgen?

kan iemand dit wat verduidelijken AUB?

Alvast bedankt

Nicolas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2019 16:04

Het enige wat ik me herinner in zulke situatie, en heb hier een 7 a 8 jaar geleden hier nog een vraag over gesteld en JVP heeft deze dan ook nog beantwoord is.

Dit was een persoon die ook een wachttijd moet ondergaan voor bus bestuurder en de rva zat echt op zijn hielen voor aan het werk te gaan.

Nu kreeg hij bericht van de RVA dat hij voor 13 weken geschorst werd omdat hij niet voldoende werk zocht !

Op deze zelfde dag kreeg hij van het opleidingscenter in Temse dat hij de volgende maandag kon starten.

En hij heeft gedurende de maanden opleiding ALTIJD zijn werklozen steun gekregen plus het bedrag omdat je opleiding volgde.

Daar is nooit nog over deze sanctie geschreven of gedaan, en voor de cursus gedaan was had deze man werk waar hij nu nog werkt.

Ik ken deze man 100% is buurman en ik doe al zijn paperassen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nicolas111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2019 18:56

ik weet dat ik mijn uitkering zal krijgen, maar wat is me af vroeg is of dat het een goed idee is om interim te gaan werken tijdens ik wacht. tenslotte zakt mijn uitkering hoe langer ik geen werk heb, dus wanneer ik dan met de opleiding start, heb ik een lagere uitkering. Ik weet dat mijn uitkering niet zakt als ik een opleiding doe, maar als die zakt voor dat ik de opleiding start, gaat die niet terug omhoog vermoed ik?

Dus om te vermeiden dat mijn uitkering zakt, zou ik tijdelijk interim werk doen. Maar de vraag is, als ik een interim job heb met bijvoorbeeld weekcontracten, heb ik dan nog recht op uitkering als, wanneer de opleiding start, ik weiger om een nieuw contact aan te gaan, omdat ik de opleiding volg.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel want ik vind het niet makkelijk om de situatie te verwoorden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2019 19:21

probeer eens contact te maken met zo een opleiding center van de VDAB, die zouden dit toch moeten weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nicolas111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2019 19:45

dat dacht ik ook maar daar kan ik geen deftig antwoord krijgen. De ene zecht ja dat zou geen probleem moeten zijn (dus ook al niet met zekerheid) en de ander zecht neen, maar vertelt er dan niet meer over of wat de opties zijn.

Raar dat er hier nog niets over geschreven is in de wetgeving, want ik denk dat er in heel belgië duizenden mensen op een watchtlijst staan om aan een opleiding te beginnen

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 25 okt 2019 21:47

En wat zegt uw vakbond???
Stel de vraag bij beiden ook per mail dan heb je toch al iets op papier.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2019 00:51

Het enige wat ik me herinner in zulke situatie, en heb hier een 7 a 8 jaar geleden hier nog een vraag over gesteld en JVP heeft deze dan ook nog beantwoord is.
was het toen niet afhankelijk of dit wel of niet om een knelpuntberoep gaat
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2019 10:07

Het enige wat ik me herinner in zulke situatie, en heb hier een 7 a 8 jaar geleden hier nog een vraag over gesteld en JVP heeft deze dan ook nog beantwoord is.
was het toen niet afhankelijk of dit wel of niet om een knelpuntberoep gaat
Dit weet ik niet, en deze man heeft daar nooit bericht van gekregen. hoe dit kon.

Krijg brief met schorsing 13 weken, en dezelfde dag brief dat men de maandag start met de opleiding.

Daar heeft men nooit iets over geschreven of gezegd. en nooit is er sprake nog geweest van de schorsing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 26 okt 2019 11:35

Reflexie bij de beginvraag:
"Stel nu dat ik interim werk en de werkgever biedt mij een vast contract aan, maar ik weiger die omdat ik een opleiding wil starten, heb ik dan ook nog recht op een uitkering na dat ik een aanbieding geweigerd heb?
Is het mogelijk dat een interimkantoor op je C4 zet dat het contract geweigerd is, waardoor je dan geen uitkering meer krijgt."

Deze stelling klopt niet want: als je via een interimcontract werkt, maakt het interimkantoor je contract én C4 op. De enige reden dat het interimkantoor voor een C4 kan formuleren is dan: einde interim. Met een volgend vast contract heeft het interimkantoor niets te maken, want dat is het bedrijf dat dit contract opstelt en eventueel een C4 voor opmaakt als dit contract beeïndigd wordt. En vermits er nog geen contract met het bedrijf is, wordt er ook geen C4 door gemaakt.

Terug naar “Andere”