Geschiktheidsattest werk

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Geschiktheidsattest werk

#1 , 24 okt 2019 17:29

Ik moet voor mijn werk op medisch. onderzoek.
Nu is mijn vraag, kan ik bepaalde onderzoeken weigeren zoals bv het luisteren naar hart en longen?
Dit onderzoek lijkt mij totaal overbodig voor mijn jobfunctie. Kan iemand mij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 24 okt 2019 17:56

Als dit medisch onderzoek noodzakelijk is om je functie te mogen blijven uitoefenen (bv treinmachinist, piloot, vrachtwagenchauffeur) dan kan je niet weigeren.

Als dit niet noodzakelijk is dan mag de arts de info enkel aan u bezorgen en heb je er alle belang bij om advies te krijgen dat bv vervolgonderzoeken aangewezen zijn. Deze info is dan dus wel vertrouwelijk.

Ik denk (ben vrij zeker) dat als de onderzoeken niet noodzakelijk zijn en je gaat niet dat er geen gevolgen zijn. Ik heb ook dikwijls mijn kat gestuurd en er heeft nooit een haan naar gekraaid.

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2019 19:03

Het betreft een verplicht medisch onderzoek voor veiligheidsfunctie. Ik wil gerust gaan naar dat medisch onderzoek maar ik wil niét dat er naar mijn ademhaling geluisterd wordt dus dit zou ik willen weigeren. De rest niet.

Reclame


Terug naar “Andere”