werkuurverandering..

Bosandra
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

werkuurverandering..

#1 , 23 okt 2019 18:23

goede middag,

Mag mijn baas zomaar mijn vrije uren die ik voorheen had in 1 blok zomaar opsplitsen in een pauze van een uur over verschillende dagen...?

eens kort de situatie voorstellen.
Ik werkte al bijna 20 jaar voor mijn baas, in heb begin was ik te werk gesteld 38u in het magazijn als magazijnbediende, mijn uren waren van 08u tot 12u en van 13u tot 17u dit van maandag tem donderdag en de vrijdag tot 15u ipv 17u. Dit maakt dus de vrijdagnamiddag en de zaterdag dus vrij, alsook de zondag.

Door verschillende redenen ben ik akkoord gegaan om in een van de andere afdeling te gaan werken, nl in de winkels van het bedrijf. Dit was toen in het ringshopping in E , daar dit langer open is tot 19u, en er de zaterdag (ik zit met een bijjob ook nog elders ter info) ook gewerkt moest worden, zijn we in onderling overleg tot een goede uitkomst gekomen.. nl de volgende (dit voor 3 jaar lang) : de dinsdag- woensdag-donderdag doorlopend van 10u tot 19u, de vrijdag had ik dan mijn vrije dag, (was voor de mensen van mijn bijjob geen probleem kon gewisseld worden) en de zaterdagvoormiddag van 13u tot 19u (had dus ook vrij de zaterdag tot 13u00) alsook de maandag moest ik maar werken van 10u tot 13u (rest van die dag had ik vrij)

Nu is de winkel verhuist, van het ringshopping naar de stad in K.. en opeens kon er niet meer overlegd worden over mijn werkuren, (heb ik zelf moeten ontdekken toevallig op de website) en zei mijn baas dat hij daar geen rekening mee kon houden..met mijn bijjob enz... (die ik al heb van voor ik bij hem begon) hij had de uren nl veranderd als volgt.. de vrije dag van de vrijdag verzet naar de dinsdag (daar kon ik nog mee akkoord gaan) maar de maandag, woensdag en donderdag moet ik van 10u tot 13u en dan van 14u tot 18u met een uur dicht dus over de middag.. de vrijdag en de zaterdag kan er dan wel doorlopend open gedaan worden van 10u tot 18u30 zelfs.. Het probleem is dat ik zogezegd een uur moet dicht doen.. maar als er etalage is, of er wordt geleverd is dat telkens in die uur dat ik dan zogezegd pauze heb.. EN doordat die drie uur nu opgesplitst zijn heb ik een probleem met mijn bijjob..;

(Hij had zelfs in het begin mijn zondagen ingecalculeerd in mijn wekelijks uurrooster, zo kwam ik opeens maar op 36u meer uit ipv 38 en de reden was dat er 6 koopzondagen waren op een jaar van ongeveer 8 uur en dit dan zo terug uitkwam.. nu de zondag voor mij is nooit een probleem geweest, maar ik wist wel dat de zondag een extra dag is en dat je daarvoor wel in ruil die uren moet extra terugkrijgen op een andere dag.. dit heb ik al kunnen oplossen..)

ik heb mijn baas daar al verschillende x over aangesproken en ook uitgelegd en voor het verlof in augustus ging hij het bekijken maar hij kon niets beloven, en na het verlof heb ik er weer om gevraagd en hij had gezegd tegen mij dat hij iets had aangepast en mij ging laten weten, maar zijn nu al bijna eind oktober en ik hoor of zie hem niet meer, en ik krijg ook geen antwoord meer..

dus graag had ik geweten of ik inderdaad daar recht op heb dat hij die drie uren terug in 1 blok samenzet, er had mij iemand iets gezegd over een verworven recht of zo? klopt dit?

alvast bedankt

A

Namen en plaatsen verwijderd - JurecaBE - moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2019 18:48

U werkgever moet zich niet schikken naar u bij job en dit is geen verworven recht of wel werk je voor hem ofwel trek je zelf je conclusies

Wat die drie uur betreft als dit voor de zaak beter is mag je werkgever dit doen een uur pauze over de middag en in winkels vind je dit nog..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2019 09:50



de dinsdag- woensdag-donderdag doorlopend van 10u tot 19u,

uw werkgever is wettelijk verplicht deze uren op te splitsen

arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”